لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

درخواست فرانسه از ایران و کشورهای منطقه برای جنگ با داعش


لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه

وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه از ايران و تمام کشورهای منطقه خواست تا در نبرد عليه خلافت خودخوانده اسلامی در سوريه و عراق موسوم به داعش به کشورهای غربی بپيوندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوران فابيوس، وزير امور خارجه اين کشور، روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، به يک کميته پارلمانی فرانسه گفت که پاريس مايل است ايران، کشورهای عرب منطقه و نيز تمام اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد به اين «عمليات» بپيوندند.

پيش از اين نيز، ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، خواستار همکاری ايران و عربستان برای مقابله با گروه داعش شده بود.

آقای کامرون در مقاله‌ای که روز يک‌شنبه، ۲۶ مرداد، در نشريه ساندی تلگراف منتشر شد، تصريح کرد که بريتانيا بايد با کشورهايی مثل عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، مصر، ترکيه و «شايد حتی ايران» همکاری کند.

نخست وزير بريتانيا مقطع زمانی فعلی را دوره‌ای خواند که جمهوری اسلامی می‌تواند از آن برای «همکاری با جامعه جهانی در برابر تهديدی مشترک» بهره بگیرد.

در واکنش، مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران، هم گفته است که گفت‌وگوها در اين باره شروع شده و «رايزنی‌هايی در جريان است».

اين در حالی است که حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی - آفريقايی وزارت خارجه ايران، با بيان اين که جمهوری اسلامی «برای مبارزه با تروريسم نيازی به همکاری با آمريکا نمی‌بيند»، گفت که «آمريکا و انگليس اگر انگيزه‌ جدی در اين زمينه دارند، بر اساس توافق‌نامه‌های دوجانبه خود با عراق و با هماهنگی بغداد، اقدام کنند.»

آقای اميرعبداللهيان در گفت‌وگو با تلويزيون عرب‌زبان حکومت ايران (العالم) افزود: «اقداماتی که تاکنون توسط آمريکا در عراق انجام شده، بيشتر با هدف تامين امنيت اماکن و اتباع آمريکايی در داخل عراق بوده، نه اقداماتی که بتواند نقش تعيين‌کننده داشته باشد.»

روز چهارشنبه وزير امور خارجه فرانسه با اشاره به گروه دولت اسلامی (داعش) گفته است: «اين گروه تروريستی از ماهيت و درجه‌ای خطرناک‌تر نسبت به ديگر گروه‌های مشابه خود برخوردار است.»

به گفته لوران فابيوس، «اگرچه ممکن است عجيب به نظر برسد»، گروه داعش باعث شده تا حتی گروهی مانند «القاعده بسيار ملايم به نظر بيايد».

وزير امور خارجه فرانسه با هشدار نسبت به «گسترش جاه‌طلبی داعش فراتر از مرزهای عراق و سوريه» گفته است: «خلافت امروز در عراق است، اما [فردا] در تمام منطقه خواهد بود و سپس بديهی است که در اروپا.»

آقای فابيوس همچنین تاکيد کرده است که «همه ما مردمی هستيم که از نظر اين گروه تروريستی بايد نابود و قصابی بشويم، زيرا ماهيت وجودی خلافت اسلامی در کشتن هر کسی است که اين گروه را تاييد نکند.»

گروه دولت اسلامی که با نام داعش شناخته می‌شود، يک گروه تندروی سنی‌مذهب است که به بی‌رحمی و قتل عام مخالفان خود در ميان شيعيان، مسيحيان و ديگر مذاهب و اديان مشهور شده است.

اين گروه در سال‌های اخير مشغول نبرد مسلحانه با حکومت بشار اسد در سوريه بود، اما در دو ماه‌ گذشته، موفق شد بخش‌های وسيعی از خاک عراق از جمله موصل، دومين شهر بزرگ اين کشور، را نيز اشغال و در آنها اعلام برپايی «خلافت اسلامی» کند.

در هفته‌های اخير، نيروی هوايی ايالات متحده آمريکا، حملات خود را به مواضع داعش در عراق آغاز کرده و نيروهای پيشمرگه اقليم کردستان عراق و ارتش اين کشور نيز توانستند برخی از مناطق اشغال شده توسط خلافت اسلامی را پس بگيرند.

XS
SM
MD
LG