لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

پایان گروگان‌‌گیری پاریس با مرگ گروگان‌گیر و چهار گروگان


امدی کولیبالی، گروگان‌گیر و دوست دختر او، حیات بوم‌الدین که اکنون تحت تعقیب است
امدی کولیبالی، گروگان‌گیر و دوست دختر او، حیات بوم‌الدین که اکنون تحت تعقیب است

گروگان‌گیری در سوپرمارکت یهودی پاریس با کشته شدن گروگان‌گیر و چهار گروگان به پایان رسید. رسانه‌های فرانسه همچنین از کشته شدن دو برادر عامل حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو خبر داده‌اند.

تصاویر زنده شبکه تلویزیونی یورونیوز از عملیات نیروهای ویژه پلیس فرانسه برای آزادی گروگان‌ها نشان می‌داد که پلیس ضد ترویستی پاریس با حمله به سوپرمارکت یهودی در شرق پاریس، تعدادی از افراد گروگان گرفته شده در این مغازه را آزاد کرده است.

این تصاویر را اما گزارش خبرگزاری‌های جهانی تکمیل کردند که حکایت از کشته شدن گروگان‌گیر و دست‌کم سه نفر از گروگان‌ها دارد.

گروگان‌گیری در سوپرمارکت یادشده روز جمعه و در حالی رخ داد که هزاران مامور ويژه پليس و ژاندارمری فرانسه، دو برادر عامل حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو را در ۳۵ کيلومتری شمال شرق پاريس محاصره کرده بودند.

پليس و دادستانی پاريس اعلام کرده‌اند که گروگانگير مغازه يهودی، همان کسی بود که يک روز قبل، با شليک به دو پليس فرانسه در جنوب پاريس، يک زن پليس را کشت و ديگری را زخمی کرد.

امدی کولیبالی، ۳۲ ساله آفریقایی‌تبار عامل این گروگان‌گیری بود که پلیس فرانسه ساعاتی قبل از عملیات نجات گروگان‌ها، عکس او را در رسانه‌ها منتشر کرده بود.

آن‌گونه که هفته‌نامه نوول آبزرواتور نوشته است، آقای کوليبالی در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ و زمانی که به علت سرقت مسلحانه در فرانسه زندانی بود، با شريف کواشی، يکی از دو برادر عامل قتل‌عام هفته‌نامه شارلی ابدو آشنا می‌شود و در همان جا به دين اسلام می‌گرود.

امدی کولیبالی از پلیس فرانسه خواسته بود که شریف و سعید کواشی، مظنونین حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو را که در محاصره بودند، رها کند، اما در نهایت با هجوم نیروهای پلیس و مرگ هم او و هم برادران کواشی کشته شدند.

در عملیات آزادی گروگان‌ها، نيروهای پليس ضد تروريست و ژاندارمری، منطقه را مسدود و مغازه‌ها را تخليه کرده بودند.

پليس فرانسه همچنين عکس حيات بوم‌الدين، دوست دختر و شريک زندگی ۲۶ ساله امدی کوليبالی را به عنوان فرد تحت تعقيب منتشر کرده است.

روزنامه لوموند خانم بوم‌الدين را مظنون دوم حمله روز پنجشنبه به پليس پاريس معرفی کرده است.

در همين حال، دولت اسرائيل نيز نسبت به گزارش‌ها درباره حمله به يهوديان در پاريس ابراز نگرانی کرده است.

XS
SM
MD
LG