لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

حمله لاریجانی، ضرغامی و وزیر دفاع به رهبران و معترضان ۸۸


تظاهرات ۹ دی
تظاهرات ۹ دی
رئيس و تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی، رئيس سازمان صدا و سيما، اعضای مجلس خبرگان رهبری، شخصيت‌های اصولگرا، وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد و وزير دفاع دولت کنونی ايران در سخنرانی‌های جداگانه‌ای به مناسبت روز ۹ دی به معترضان و رهبران آنها به شدت حمله کردند.
در تهران و به گزارش روز دوشنبه نهم دی خبرگزاری فارس، علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آن چه «حوادث فتنه ۸۸» ناميد گفت که «۹ دی ظهور شکوفايی اراده ملت در مقابل کج‌انديشی و انحراف و سبکسری استکباری بود».
آقای لاريجانی افزود که «۹ دی نشان داد که ملت ايران فرزندان راستين رهبری هستند» و با منتسب کردن اعتراضات به نتیجه انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ به آمريکا و اسرائيل، گفت که «قاعدتا آمريکا و رژيم صهيونيستی نيز در حرکت جهنده مردم در ۹ دی پاسخ ملت ايران را شنيدند و مطمئن باشند که امروز هم آن تحريم خشمگينانه ملت را مستمرا می‌شنوند».
حميد رسايی، از نماينده‌های حامی محمود احمدی‌نژاد در مجلس، نيز ۹ دی را روزی دانسته که «جماعتی از يادآوری آن عصبانی‌اند» و افزوده است: «ما به آنها می‌گوييم عصبانی باشيد و از اين عصبانيت بميريد.»
به گفته آقای رسايی، اين روز «يادآور خيانتی است که فتنه‌گران با لجاجت خود در حق عاشورای حسينی کردند و اسباب تعرض به عاشورا را پديد آوردند. اين روز يادآور خيانت فتنه‌گران کوچک و بزرگ و به‌ويژه سران فتنه و رأس فتنه در حق نظام اسلامی است.»
هفته‌نامه ۹ دی که به مدير مسئولی حميد رسايی اداره می‌شود نيز در آخرين شماره خود مصاحبه‌ای با عزت‌الله ضرغامی، رئيس سازمان صدا و سيما، انجام داده که آقای ضرغامی در آن ميرحسين موسوی را «راس فتنه» ناميده که به «باتلاق فتنه‌گری» رفت و مهدی کروبی و محمد خاتمی را نيز «با خودش به پايين کشيد».
رئيس سازمان صدا و سيما با دفاع از عملکرد اين رسانه در جريان حوادث سال ۸۸ تا ۹۰، راهپيمايی ۹ دی را «انقلاب سوم» ناميده که به گفته او «پايانی بر فتنه‌گری فتنه‌گران بود».
محمدتقی مصباح يزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و از اساتيد حوزه علميه قم، نيز ۹ دی را «يوم‌الله» توصيف کرده و «اهميت» اين روز را در آن دانسته که «بيش از ۱۰ سال دشمنان نقشه کشيده بودند نظام اسلامی را از بيخ و بن براندازند و توطئه‌های آنها هم بسيار پيچيده و عميق بود و برخی آگاهانه يا ناآگاهانه در راستای آنها حرکت می‌کردند»، اما «۹ دی سبب شد پرونده فتنه به طور کلی بسته شود».
به گزارش فارس، آقای مصباح يزدی گفته است که «ماهيت فتنه ۸۸ شبيه کودتاهای مخملی است که استکبار جهانی در چند کشور اجرا کرده» و با اشاره به «تدبير حکيمانه» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی «در جريان فتنه» افزوده است: «بيش از ۴۰ سال است که ايشان را می‌شناسم ولی اعتراف می‌کنم که هنوز همه ابعاد شخصيتی آيت‌الله العظمی خامنه‌ای را درک نکرده‌ايم.»
حيدر مصلحی، وزير اطلاعات دولت پيشين، نيز گفته است که «فتنه در روز عاشورا بسيار عيان به خيابان آمد و با اهانت به امام حسين خود را نشان داد و از اين رو با هدايت و تدبير مقام معظم رهبری حماسه ۹ دی رقم خورد.»
حسين دهقان، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح، نيز گفته است: «ملت ايران که از جسارت فتنه‌گران در روز عاشورا به ساحت امام حسين به خشم آمده بودند با حضور عظيم و ميليونی خو‌د ‌حماسه ۹ دی را در حمايت از ولا‌يت فقيه و فرهنگ ناب عاشورا خلق کردند‌.»
به گزارش ايسنا، آقای دهقان، رهبر جمهوری اسلامی را «امام خامنه‌ای» خطاب کرده و افزوده است: «با صلابت رهبری کسانی که به دنبال مطرح کردن خود به عنوان قهرمان ملی بودند به مرده سياسی تبديل شدند.»
در روز عاشورای سال ۸۸ که مصادف با ششم دی‌ماه بود، تعدادی از معترضان به نتيجه انتخابات دوره نهم رياست جمهوری تظاهراتی برپا کردند که در آن شعارهای تندی عليه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور پيشين سر داده شد.
در جريان درگيری‌های آن روز، دست‌کم سه معترض کشته و تعداد بيشتری زخمی شدند.
در واکنش به اين تظاهرات، تعداد زيادی از نمايندگان مجلس شعار «مرگ بر موسوی و کروبی» سر دادند و در روز ۹ دی، تظاهرات ديگری توسط طرفداران رهبر و رئيس جمهوری وقت ايران برگزار شد که آيت‌الله خامنه‌ای آن را «حماسه» و «پايان فتنه» توصيف کرد.
رهبر جمهوری اسلامی از آن هنگام تاکنون، بارها خواستار «گرامی‌داشت» روز ۹ دی شده و گفته است که «اين حماسه بايستی حفظ شود».
ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری ۸۸ و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، نزديک به سه سال است که در خانه‌های خود يا ساختمان‌های متعلق به وزارت اطلاعات محبوسند.
XS
SM
MD
LG