لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

یک نماینده پارلمان عراق: ایران ۳۰ هزار نظامی به عراق اعزام کرده است


قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق
قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق

شاخه‌وان عبدالله، عضو کميته دفاعی و امنيتی مجلس عراق، ايران را به ارسال ۳۰ هزار سرباز و کارشناس نظامی به عراق متهم کرد.

آقای عبدالله، يکشنبه دوم فروردين به شبکه خبری الجزيره گفت که نيروهای ايرانی در شهرهای مختلف درون خاک عراق مشغول نبرد با گروه حکومت اسلامی هستند.

به گفته عضو کميته دفاعی و امنيتی مجلس عراق که از کردهای اين کشور است، حضور نظاميان ايرانی در عراق «فراتر از مشاوره و کارشناسی نظامی» است و آنها زير عنوان نيروهای «بسيج مردمی» (حشد شعبی) مشغول نبرد هستند.

پيش از اين نيز مسرور بارزانی، رئيس اطلاعات و امنيت کردستان عراق، از آينده حضور شبه‌نظاميان شيعه تحت حمايت جمهوری اسلامی در اين کشور ابراز نگرانی کرده بود.

به گفته مسرور بارزانی استفاده از اين شبه‌نظاميان در عراق می‌تواند با تشديد تنش ميان شيعيان و سنی‌ها مشکلی «بزرگ‌تر از داعش» ايجاد کند.

جمهوری اسلامی همواره ارسال نيروی نظامی به عراق را تکذيب کرده و گفته که حضور نيروها و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران مانند قاسم سليمانی در عراق، صرفاً برای ارائه مشاوره نظامی به نيروهای عراقی است.

با وجود اين در ماه‌های گذشته، گزارش‌های متعددی در رسانه‌های بين‌المللی از اعزام نيروهای نظامی ايران برای نبرد با حکومت اسلامی (داعش سایق) منتشر شده است.

در همين مدت، تعدادی از اعضا و فرماندهان سپاه پاسداران نيز در عراق کشته شده‌اند.

در عين حال گزارش‌هایی از ارسال اسلحه و تجهيزات جنگی از ایران به عراق نیز منتشر شده‌است.

در ماه دسامبر سال گذشته نيز تصاويری از پرواز هواپيماهای جنگی اف-۴ در آسمان استان ديالی عراق منتشر شد که با توجه به اينکه در منطقه تنها دو کشور ايران و ترکيه دارای چنين هواپيماهايی هستند، گزارش شد که اين هواپيما احتمالا متعلق به نيروی هوايی ايران بوده است.

ترکيه در عمليات نظامی عليه حکومت اسلامی مشارکت ندارد.

در ماه اوت ۲۰۱۴ نيز ايران متهم شد که صدها نيروی نظامی را برای بازپس‌گيری شهر جلولا در نزديکی مرزهای خود با عراق به اين کشور اعزام کرده است.

XS
SM
MD
LG