لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

همه ردصلاحیت‌های خبرگان؛ از امام جمعه تهران تا رئیس قرارگاه عمار


حسن خمینی و کاظم صدیقی در مراسمی در دفتر رهبر جمهوری اسلامی کنار هم نشسته‌اند. صلاحیت هیچ کدام آنها توسط شورای نگهبان تایید نشده است.
حسن خمینی و کاظم صدیقی در مراسمی در دفتر رهبر جمهوری اسلامی کنار هم نشسته‌اند. صلاحیت هیچ کدام آنها توسط شورای نگهبان تایید نشده است.

این فقط حسن خمینی و پدر همسرش، محمد موسوی بجنوردی نیستند که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری رد صلاحیت یا به قول شورای نگهبان، عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

به جز چهره‌های شاخص نزدیک به اصلاح‌طلبان، شورای نگهبان، صلاحیت تعدادی از چهره‌های شناخته شده اصولگرا برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را هم رد کرده یا احراز نکرده است.

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران که مسئولان ارشد حکومت گهگاه پشت سرش نماز می‌خوانند و مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار، از شاخص‌ترین رد صلاحیت‌‌شده‌های اصولگرای شورای نگهبان‌اند.

ایلنا گزارش داده که نام مصطفی پورمحمدی، وزیر سابق کشور و اطلاعات و وزیر فعلی دادگستری و رضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز در بین تایید صلاحیت‌شده‌ها قرار ندارد.

روح‌الله قرهی، رئیس حوزه علمیه امام مهدی و مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری نیز تایید صلاحیت نشده‌اند.

آیا رد صلاحیت این اصولگرایان شاخص نشانه‌ای از برخورد غیر جناحی شورای نگهبان با کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری است؟

علی افشاری، تحلیلگر مسائل ایران در آمریکا چنین اعتقادی ندارد.

آقای افشاری به رادیو فردا می‌گوید: «بخشی از این افراد مانند آقاتهرانی و طائب فاقد مرتبه اجتهاد هستند. چون شورای نگهبان تعدادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب را به این بهانه رد کرده، با رد صلاحیت این افراد خواسته اینگونه جلوه دهد که جناحی برخورد نمی‌کند.»

این تحلیلگر مسائل ایران اگرچه رد صلاحیت فردی مانند کاظم صدیقی را «غیر عادی» می‌داند اما واکنش آقای صدیقی به رد صلاحیت خود را نشانه این می‌داند که این مسئله «بخشی از پروژه مهندسی انتخابات خبرگان برای حفظ مشی نمایشی و فرمایشی» این مجلس است.

اشاره علی افشاری به مصاحبه امام جمعه تهران با خبرگزاری تسنیم است که در آن اگرچه صحبت مستقیمی درباره رد صلاحیت خود نکرده اما گفته است: «کسانی که احراز صلاحیت نشده‌اند اگر مومن‌اند بگویند الهی رضا برضائک».

روزنامه کیهان با برجسته کردن این سخنان آقای صدیقی، از شورای نگهبان تمجید کرده و نوشته که این نهاد «تحت تاثیر جوسازی‌های داخلی و خارجی قرار نگرفته و در بررسی صلاحیت‌ها صرفا براساس مر قانون عمل کرده است.»

شورای نگهبان در روزهای اخیر به شدت از سوی افرادی مانند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور تحت انتقاد قرار داشته است.

هم اکبر هاشمی رفسنجانی و هم حسن روحانی، شورای نگهبان را به مسائلی مانند «برخورد دوگانه» یا «جناحی» متهم کرده‌اند.

اما نتایج بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نشان داد که شورای نگهبان همانگونه که دبیرش احمد جنتی گفته «تحت تاثیر فشارها و فضاسازی‌ها» قرار نگرفته است.

البته هنوز برای کاندیداهای رد صلاحیت شده یا احراز صلاحیت نشده، فرصت است تا از شورای نگهبان درخواست تجدیدنظر بکنند.

مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نماینده دارد و حالا با رد صلاحیت‌های صورت گرفته، تکلیف بیش از ۱۰ درصد از کرسی‌های مجلس، قبل از برگزاری انتخابات مشخص شده است.

به این ترتیب که در شش استان ایران، تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده با کرسی‌های رقابت برابر است. این یعنی از همین حالا معلوم است که ۹ نماینده آینده مجلس خبرگان رهبری چه کسانی هستند.

در ۹ استان دیگر هم شانس پیروزی نامزدها بیش از ۶۰ درصد است.

علی افشاری معتقد است «پیام اصلی این رد صلاحیت‌ها این است که روند و سیاست کنونی خبرگان ادامه پیدا می‌کند و دیدگاه‌هایی که قائل به تغییر در عملکرد این مجلس مانند جدی شدن نظارت بر عملکرد رهبری هستند، به بن‌بست خواهند رسید.»

XS
SM
MD
LG