لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

تهران موضع امارات درباره نقش ایران در حوادث یمن را «فاقد مبنا» خواند


حسین جابر انصاری
حسین جابر انصاری

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سخنان وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی درباره نقش جمهوری اسلامی در حوادث یمن را «فاقد مبنا» دانست.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز سه‌شنبه، ۱۰ آذر، به نقل از آقای انصاری افزود که «استدلال‌های سست» مانند این که «تجاوز ائتلاف عربی به یمن، پاسخ به ایران است» نمی‌تواند «کشتار متعمدانه شهروندان یمنی را توجیه کند».

به نظر می‌آید این سخنان واکنشی باشد به اظهارات اخیر وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی که گفته است یکی از دلایل دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن، ارسال این پیغام به ایران بود که جهان عرب در موضوع یمن متحد است.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از این که «برخی مقام‌های کشورهای عربی همسایه، برای توجیه سیاست‌های اشتباه و ویرانگر خود، راهی جز متهم ساختن جمهوری اسلامی ایران نمی‌شناسند» ابراز تاسف کرده است.

آقای جابر انصاری افزود که این کشور‌ها «به اشتباه گمان می‌کنند، سیاست تهدیدانگاری ایران هنوز می‌تواند جامعه بین‌المللی و مردم منطقه را فریب دهد تا به واقعیت‌های آشکار در زمینه منابع اصلی جنگ‌افروزی و افراط‌گرایی توجه نکنند.»

این در حالی است که به گزارش روزنامه خلیج تایمز، انور محمد قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی، با نام بردن از ایران به عنوان «همسایه مهم منطقه‌ای» بر خواست ابوظبی برای «روابط سیاسی جدید» با تهران بر اساس «احترام و عدم دخالت» تاکید کرده است.

آقای قرقاش در عین حال افزوده است که توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی به جمهوری اسلامی «فرصت تازه‌ای برای ایجاد روابطی عادی با همسایگانش» داد، اما «نشانه‌هایی که از ایران می‌آیند، مثبت نیستند».

وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی با اشاره به بحرین توضیح داده است که جمهوری اسلامی همچنان به «دخالت در سیاست عربی ادامه می‌دهد».

آقای قرقاش تاکید کرده که «اگر این دخالت‌ها ادامه پیدا کنند، روابط {با ایران} پیچیده خواهند شد».

در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امارات متحده عربی را به طور تلویحی به حمایت از «افراط‌گرایی» در منطقه متهم کرده، وزیر مشاور در امور خارجی این کشور، تاکید کرده که ابوظبی «آماده اعزام نیروی زمینی در قالب هر ائتلاف بین‌المللی برای نبرد با تروریسم» است.

امارات متحده عربی عضو ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی برای نبرد با حوثی‌های شیعه‌مذهب در یمن و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای جنگ با گروه حکومت اسلامی در سوریه است.

در هر دوی این موارد، جمهوری اسلامی ایران موضعی مخالف دارد.

XS
SM
MD
LG