لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

ابراز نگرانی ابتکار از عدم نظارت دولت بر برخی فرستنده‌های پارازیت


معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ایران، ضمن تاکید بر احتمال خطرناک بودن پارازیت‌ها، از عدم وجود نظارت از سوی دولت بر فرستنده‌های امواج پارازیت ابراز نگرانی کرد.

خانم ابتکار گفته است که اگر امواج پارازيتی که برای اختلال در تلویزیون‌ها و رادیوهای ماهواره‌ای ايجاد می‌شود «خلاف استانداردها باشد، می‌تواند خطرناک باشد».
او در يک گفت‌وگوی آن‌لاين فيس‌بوکی با کاربران اين شبکه اجتماعی مجازی که روز پنج‌شنبه، ۱۰ بهمن، انجام شد، به‌طور تلویحی به نقش پارازيت‌های ماهواره‌ای در ابتلا به بيماری سرطان اشاره کرده است.
رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست «نگرانی» خود در اين خصوص را از آن جايی عنوان کرده است که به گفته او در ایران بعضی از فرستنده‌های پارازيت «خارج از محدوده نظارت هستند».
او بدون نام بردن از نهادهای مسئول این فرستنده‌ها اضافه کرده است، «کميته‌ای را مامور پيگيری اين امر کرده‌ايم»، ولی «مسئوليت اصلی» در ارتباط با اين مسئله با وزارت ارتباطات و سازمان تنظيم مقررات راديويی است.
معصومه ابتکار همچنین از «قول پيگيری» محمود واعظی، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، و تشکيل کميته‌ای برای بررسی اين موضوع توسط او خبر داده است.
چند سال است که موضوع تاثير پارازيت‌های ماهواره‌ای بر سلامت شهروندان به يکی از موضوعات جنجالی در افکار عمومی و رسانه‌های کشور تبديل شده است. در اين مدت برخی از کارشناسان و پزشکان از تاثير اين پارازيت‌ها بر افزايش سرطان و سقط جنين در ايران خبر داده‌اند، اما دولت محمود احمدی‌نژاد اين مسئله را رد می‌کرد.
ارسال پارازيت توسط نهادهای حکومتی ايران و با هدف اختلال بر امواج شبکه‌های راديويی و تلويزيونی ماهواره‌ای در سال‌های اخير افزایشی چند برابری یافته، هرچند جمهوری اسلامی رسما مسئوليت اين کار را بر عهده نگرفته است.
در همین حال معصومه ابتکار به عنوان عضو دوره سوم شورای شهر تهران، در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های متعددی درباره تاثير اين امواج بر سلامت انسان هشدار داده است.
او در گفت‌وگوی فيس‌بوکی خود همچنین اشاره کرده است که «طبق جمع‌بندی که پيشتر در شورای شهر هم انجام شد، مسئله نگران‌کننده در خصوص پارازيت‌ها اظهار بی‌اطلاعی دستگاه‌های نظارتی است».
در همین حال رئيس مرکز تحقيقات سرطان با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت گفته است که «امروزه ثابت شده اشعه‌های الکترومغناطيسی که با عنوان پارازيت از آن ياد می‌شود سرطان‌زا نيستند».
محمداسماعيل اکبری چند روز پيش گفته بود که ايران «بيشترين رشد سرطان در جهان» را دارد و افزوده بود که اين «دکل‌های تلفن همراه» هستند که «سرطان‌زا بوده و زندگی در کنار آنها خطرناک است».
او تاکيد کرد امواج الکترومغناطيسی که در پارازيت‌های ماهواره‌ای وجود دارند، «اثرات مخرب دارند، باعث سردرد شده و ذهن را خسته می‌کنند اما امواج يون‌زا سرطان‌زا هستند.»
XS
SM
MD
LG