لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

۳۳۰ دانش‌آموخته دانشگاه شریف به روحانی: روند قضایی امید کوکبی بازبینی شود


امید کوکبی
امید کوکبی

۳۳۰ دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، خواستار «توجه فوری پزشکی»‌ به امید کوکبی و «بازبینی روند قضایی» که برای این دانشجوی نخبه فیزیک در جریان بوده، شده‌اند.

در این نامه که سایت کلمه آن را شنبه ۱۸ اردیبهشت منتشر کرده، آمده است که وقایعی مانند آنچه بر آقای کوکبی گذشته باعث «یاس و نومیدی جوانان، دانشجویان و اساتیدی خواهد شد که قصد خدمت به کشور خود را دارند و آنها را برای سفر به ایران دچار تردیدهای جدی خواهد کرد».

دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف هشدار داده‌اند که «آثار سوء» این وضعیت «دامن جامعه صنعتی، علمی و دانشگاهی کشور را خواهد گرفت».

سایت کلمه اسامی ۳۳۰ دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف که این نامه را امضا کرده‌اند، منتشر کرده است.

امید کوکبی خود در ایران دانشجوی همزمان دو رشته مهندی مکانیک و فیزیک دانشگاه صنعتی شریف بود که برای ادامه تحصیلات عالی به آمریکا رفت.

او که دانشجوی دکترای فیزیک با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکا بود، در سال ۱۳۸۸ برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرد اما موقع بازگشت به آمریکا بازداشت شد.

آقای کوکبی به اتهاماتی مانند «همکاری با دولت‌های خارجی» و «تحصیل درآمد نامشروع» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او در نامه‌ای از درون زندان اوین اعلام کرد که توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای همکاری در پروژه هسته‌ای تحت فشار قرار داده شده بود و قربانی خودداری از این همکاری شده است.

امید کوکبی که در حال گذراندن دوران زندان خود بود، به سرطان کلیه مبتلا شد و پزشکان ناچار شدند که یک کلیه او را به طور کامل از بدنش خارج کنند.

وکیل آقای کوکبی بعد از عمل گفت که حال عمومی موکلش خوب است اما هنوز معلوم نیست که آیا سرطان به بخش‌های دیگر بدن وی سرایت کرده یا نه.

او از اینکه امید کوکبی علیرغم درد جدی مدت‌ها در زندان مورد بی‌توجهی مسئولان بوده، به شدت انتقاد کرده است.

امید کوکبی هم‌اکنون ۳۱ سال دارد.

XS
SM
MD
LG