لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

رئیس‌جمهور ایران: ارتش هرگز از دولت سهم‌خواهی نکرده است


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از ارتش جمهوری اسلامی به دلیل اینکه «هرگز در دسته‌بندی‌های سیاسی مداخله نمی‌کند و از ملت و دولت منتخب آن سهم‌خواهی نکرده»، تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و ایسنا، آقای روحانی جمعه ۲۹ فروردین، در مراسم رژه ویژه روز ارتش گفت که «ارتش جمهوری اسلامی ایران هرگز از ملت و دولت منتخب مردم سهم‌خواهی نکرده و همواره به دنبال از دفاع از میهن، کشور و نظام مردمی بوده است.»
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:22 0:00
لینک مستقیم

او افزود که «ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که به وصیت امام راحل عمل کرده است» و تصریح کرد: «امام فرمودند نیروهای مسلح در کار سیاسی مداخله نکنند. ضمن اینکه نیروهای ارتش کاملا به مسائل سیاسی آگاهی دارند و باید داشته باشند، هرگز در دسته‌بندی و بازی‌های سیاسی مداخله نمی‌کنند. ارتش هرگز از ملت و دولت منتخب مردم سهم‌خواهی نکرده.»

این سخنان رئیس جمهور ایران، چهار روز پس از آن بیان می‌شود که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اینکه دولت «تاکنون از پیشنهاد‌ها و اقدامات بسیج برای اقتصاد مقاومتی استقبال نکرده»، انتقاد و ابراز تاسف کرد.

محمدعلی جعفری ابراز امیدواری کرد که «دولت از توان موفق بسیج و سپاه و ظرفیت عظیم مردم در این عرصه‌ها استفاده کند.»

چند روز پیش از فرمانده کل سپاه نیز، حسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران گفته بود که این نیرو‌ها «آماده کمک به دولت در موضوعات اقتصادی» هستند.

آقای فیروزآبادی اگرچه گفت که «نیروهای مسلح ماموریت اقتصادی ندارند» اما تصریح کرد که آن‌ها «کار اقتصادی دارند و در اقتصاد نقش ایفاء می‌کنند.»

او گفت: «نیروهای مسلح در اجرای پروژه‌هایی که برای آن پیمانکار پیدا نشود و یا در اجرای طرح‌هایی که فقط فن‌آوری‌های باقیمانده از اقدامات زمان جنگ قادر است آن را حل کند، وارد خواهند شد.»

دخالت سپاه در مسائل سیاسی ایران تا حد نقش‌آفرینی در تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ یکی دیگر از اتهام‌هایی است که منتقدان این نهاد و برخی ناظران سیاسی، به آن وارد می‌کنند هرچند فرماندهان ارشد سپاه می‌گویند که بر مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه آن‌ها صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، بزرگ‌ترین نهادهای نظامی ایران‌اند. بر اساس گزارش‌های رسمی، سپاه پاسداران سال‌هاست که به طور رسمی وارد فعالیت‌های عظیم اقتصادی، مالی و پولی شده و با خرید سهام کارخانه‌جات، شرکت‌ها، موسسات مالی و اعتباری و نیز تصاحب پروژه‌های بزرگ عمرانی و انرژی، ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه جمع‌آوری کرده است.

حسن روحانی، که در سال ۱۳۹۲ جانشین محمود احمدی‌نژاد شد، ‌اندکی پس از روی کار آمدن و در شهریور سال گذشته، سپاه پاسداران را «محبوب دل‌ها» توصیف کرد و از این نهاد خواست تا «چند پروژه بزرگ ملی» را بر عهده بگیرد.

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم ویژه روز ارتش گفت که «حمایت نیروهای مسلح، اقتدار آن‌ها و همچنین حمایت مردم است که مسئولان مذاکره‌کننده ما و خط مقدم دیپلماسی کشور را توانمند ساخته است تا از منافع ملی کشور به خوبی دفاع کنند.»

آقای روحانی افزود: «اگر امروز نیروهای دیپلماسی شما و افسران میدان صلح در مبارزه سیاسی و مذاکرات منطقی با قدرت در صحنه حضور دارند و در مذاکره با قدرت‌های بزرگ شجاعانه از منافع کشور دفاع می‌کنند، پشتوانه آن‌ها رای و نظر مردم، هدایت‌های رهبری و اقتدار نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران است.»

او گفت: «ما در مذاکرات به دنیا اعلام کرده و می‌کنیم که ما اهل تجاوز و جنگ نیستیم، ما اهل منطق و گفت‌وگو هستیم، ما به کشوری تجاوز نمی‌کنیم اما در برابر هر تجاوزی قاطعانه می‌ایستیم.»

دولت آقای روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران که به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه فعالیت می‌کند، در ماه‌های اخیر با انتقادهای تند اصولگرایان روبرو بوده‌اند که اغلب دولت را به مسائلی مانند «پنهانکاری» و «کوتاه آمدن در برابر قدرت‌های استکباری» متهم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG