لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

وضعیت آب در هشت شهر بزرگ ایران، در «مرز هشدار»


باقی مانده‌های دریاچه ارومیه
باقی مانده‌های دریاچه ارومیه
یک مقام در وزارت نيروی ايران با توصیف سال ۹۲ به عنوان «بدترین سال بارندگی»، از رسيدن وضعيت آب در هشت شهر کشور از جمله تهران، بندرعباس و مشهد به «مرز هشدار» خبر داد.
به گزارش روز شنبه، ۲۶ بهمن، خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو، همچنین گفته است که «برخلاف ظاهر فراوان بارش‌ها» در سال جاری ايران در «بدترين سال بارندگی» خود قرار دارد.
قائم مقام وزير نيرو افزود که «حجم بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در رتبه آخر ۴۶ سال گذشته قرار دارد و در واقع بدترين سال از لحاظ بارش‌ها تاکنون است».
آقای محمودی با اشاره به این که هشت شهر تهران، اصفهان، بندرعباس،‌ مشهد، قم،‌ شیراز، اهواز و آبادان از نظر وضع آب در مرز هشدار هستند افزوده است که برای شهرهای مشهد، بندرعباس و قم «بايد يک کميته خاص ايجاد شود و به صورت دائمی بحث آب شرب اين شهرها پايش شود».
ستار محمودی در عين حال که «دخل و خرج منابع آبی» در ايران را «نامناسب» توصيف کرده، ابراز اميدواری کرده است که با «بارش‌های مناسب در دو ماه آينده، حجم قابل توجهی از رواناب‌ها را در اسفند و فروردين شاهد باشيم».
رواناب آب‌های سطحی‌ای است که پس از بارش باران يا آب شدن برف، جذب زمين و تبخير نشده و ممکن است به رودها يا نهرهای آب سرازير شوند.
ايران از نظر اقليمی يکی از کشورهای خشک جهان است و سال‌هاست که با بحران خشکسالی روبه‌روست.
پيش‌بينی‌ها حکايت از آن دارد که دمای هوای ايران در طول ۹۰ سال آينده سه تا پنج درجه افزايش می‌يابد، بارش باران و برف کم خواهد شد و با کاهش برف به‌ويژه، منابع سفره‌های آب زيرزمينی نيز محدودتر می‌شود.
ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضانوردی آمريکا، در اوايل سال جاری گزارشی منتشر کرد و در آن ايران را در شمار ۴۵ کشوری قرار داد که دچار «خشکسالی شديد» شده و در معرض «بحران» قرار دارند.
ناسا می‌گويد که دوره خشکسالی ايران ۳۰ ساله خواهد بود و از هم‌اکنون آغاز شده است.
در سال‌های اخیر تعدادی از بزرگ‌ترين درياچه‌ها و تالاب‌های ايران مانند اروميه، هامون، انزلی، گاوخونی، پريشان، چغاخور، شادگان، طشک، گندمان و هورالعظيم يا خشک شده‌اند يا در آستانه خشک شدن قرار گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG