لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

کانون نویسندگان ایران: حاکمیت باید پوست‌اندازی کند، نه ما


کانون نويسندگان ايران در واکنش به اظهار نظر معاون وزارت ارشاد ایران اعلام کرد «آن که بايد پوست اندازد نه کانون و امثال آن، بلکه ساختار و سازوکاری است که به سرکوب کانون و ديگر آزادی‌خواهان دست يازيده است».
عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز شنبه، ۱۹ بهمن، به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت که کانون نويسندگان ايران «با نوعی پوست‌اندازی» می‌تواند امکان فعاليت دوباره خود را «محتمل» سازد.
به گفته آقای صالحی، «با توجه به اين‌ که امروز برخی از اعضای آن يا از دنيا رفته‌اند يا در شرايطی هستند که ديگر حال و حوصله فعاليت ندارند، بنابراين طبعا می‌تواند پوست‌اندازی کند که هم به نفع کانون باشد و هم به نفع نويسندگان آن».
معاون وزارت ارشاد در توضيح بيشتری گفت که «اگر بنا باشد برخی نهادها همچنان در پوسته‌های گذشته خود بمانند و نوستالژيک به گذشته نگاه کنند، کارکردهای گذشته خود را از دست می‌دهند».
اما در بيانيه کانون نويسندگان ايران با اشاره به سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئيس جمهور ايران درباره لزوم آزادی انديشه و بيان مانند اين که «در وزارت ارشاد سانسور نبايد وجود داشته باشد» يا «انديشه اگر سرکوب شود، زيرزمينی خواهدشد» يا «هر انسانی حق دارد آزادانديش باشد»، این پرسش آمده است: «آيا اين گونه تاکيد بالا‌ترين مقام‌های حاکميت بر ضرورت آزادی بيان، حتی در حد سخن‌ گفتن صرف، بدين معنا نيست که آن که بايد پوست بيندازد حاکميت است و نه کانون نويسندگان ايران؟»
در اين بيانيه با اشاره به برخوردهای امنيتی با کانون نويسندگان ايران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون تاکيد شده است که «ايجاد محدوديت برای فعاليت کانون، ممانعت از برگزاری مجامع عمومی و نشست‌های ماهانه و حتی جلسات شعر و داستان‌خوانی، جلوگيری از فعاليت کانون با بگير و ببند و کشتار، و در يک کلام سرکوب عريان کانون، همه و همه نشان می‌دهد که آن که بايد پوست‌اندازی کند حاکميت و از جمله وزارت ارشاد است و نه کانون نويسندگان ايران.»
اين کانون دغدغه اعضای خود را «آزادی بيان و مخالفت با سانسور» اعلام کرده و از مسئولان کشور خواسته است تا «به عنوان گام نخست اين پوست‌اندازی مانع برگزاری مجمع عمومی کانون نشوند» که «بيش از ده سال است به تعويق افتاده است».
کانون نويسندگان ايران با صدور اطلاعيه‌ای که روز پنج‌شنبه، سوم بهمن‌ماه، منتشر شد نيز با انتقاد شديد از حکومت ايران، از لغو تشکيل جلسه «جمع مشورتی» اين کانون که قرار بود در منزل يکی از اعضای آن برگزار شود خبر داد.
آن طور که در بيانيه رسمی کانون نويسندگان ايران که تاريخ اول بهمن‌ماه را بر خود دارد آمده است، جلسه ماهانه اين نهاد قرار بوده است روز سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه، برگزار شود، اما تلفنی از «يکی از ادارات وزارت اطلاعات» مانع آن شده است.
اطلاعيه کانون نويسندگان «همزمانی» اين مسئله با جلسه رئيس جمهور ايران با تعدادی از هنرمندان کشور را بهانه‌ای برای طرح اين پرسش دانست که «چه رابطه‌ای ميان آن آواز سر دادن‌ها پيرامون آزادی و هنر، زيرزمينی شدن انديشه، آن ابراز خرسندی‌ها و اميدواری‌ها با اين تهديد و سرکوب وجود دارد؟»
XS
SM
MD
LG