لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

واکنش موسوی به درخواست توبه: نمی‌‌توانند تحت هیچ فشاری به کاری وادارم کنند


دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد روز شنبه، دوم آذرماه، در يادداشتی از واکنش پدر خود به درخواست «توبه» و پخش آن چه «فيلم هتاکانه و دروغ‌پردازانه تلويزيون» خوانده‌اند خبر داده‌اند.
در يادداشتی که وب‌سايت کلمه روز شنبه، دوم آذر، منتشر کرده، نرگس، زهرا و کوکب موسوی نوشته‌اند که پدرشان در ديداری که اخيرا و پس از «فيلم هتاکانه و دروغ‌پردازانه تلويزيون» با آنها داشته، درخواست «توبه» از خود را «غلط» خوانده و گفته است: «آنها مرا می‌شناسند و می‌دانند وقتی به نتيجه برسم سفيد سفيد است نمی‌توانند تحت هيچ فشاری وادارم کنند که بگويم سياه است.»

تلويزيون حکومتی ايران هفته گذشته فيلمی پخش کرد که در آن طرفداران ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸، به «توهين به امام حسين و عزاداری عاشورا» در روز عاشورای آن سال متهم می‌شدند.
بر اساس اين گزارش، دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد اين يادداشت را در واکنش به «هجمه‌های شديد روزهای اخير» عليه پدر خود «از سوی سياسيون رسانه‌های مجری نظرات حاکميت و ادامه همين مسير از سوی دبير شورای نگهبان از تريبون نماز جمعه» منتشر کرده‌اند.
در اين يادداشت تصريح شده است که احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، «چنان که عادت معهود اين سال‌های کودتايی است از بين جمعيت تصميم‌گير سياست‌ها، مسئوليتی بر گردن داشته و در نماز جمعه آن را بيان داشته است».
احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، روز جمعه، اول آذر، در نماز جمعه تهران، با اشاره به اين که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی هم‌چنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند گفت که آنها «حاضر به اظهار ندامت نيستند» و «اگر رأفت اسلامی نبود، آنان بايد اعدام می‌شدند».
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای جنتی تاکيد کرد افرادی که او آنها را «سران فتنه» می‌ناميد در «خانه خود محبوس هستند»، اما «نظام خيلی بر سر اينها منت گذاشته که زنده هستند و در خانه خود محبوس هستند».
اين سخنان واکنش‌های ديگری را نيز به دنبال داشت. از جمله علی مطهری، نماينده تهران در مجلس، که آقای جنتی را به «ترس از محاکمه علنی» ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و «استفاده از کم‌اطلاعی و عواطف مذهبی مردم برای به کرسی نشاندن حرف باطل» متهم کرده است.
محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، نيز در گفت‌وگو با بخش فارسی راديو بين‌‌الملل فرانسه گفت: «امثال آقای جنتی بايد اين آرزو را به گور ببرند که فکر کنند کسانی مثل پدر من از راه حق خود عقب‌نشينی کنند.»
دختران آقای موسوی و خانم رهنورد نوشته‌اند که «برای آقای جنتی در سال‌های پايانی عمر قضاوت الهی نزديک است و چه سخت خواهد بود کشيدن پرونده‌ای تاريک از فحش و دروغ و تهمت و چه هولناک که محکمه اين قضاوت ساليان سال است که در پيش چشم مردم برپا شده و تاريخ بلند يک کشور نگارش اين قضاوت طولانی را برعهده گرفته است.»
XS
SM
MD
LG