لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

بررسی کامنت جنجالی نعیمه اشراقی در کمیسیون فرهنگی مجلس


نعیمه اشراقی، نوه روح‌الله خمینی در کنار پدربزرگش
نعیمه اشراقی، نوه روح‌الله خمینی در کنار پدربزرگش
يک عضو کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز جمعه از تحقیق و بررسی در مورد «توهين» نعيمه اشراقی، نوه آیت‌الله خمینی، به «امام و خانواده شهدا» در جلسه آينده اين کميسيون خبر داد.
انتشار کامنتی در صفحه فيس‌بوک نعيمه اشراقی، نوه روح‌الله خمينی، رهبر پيشين جمهوری اسلامی، در روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر، به جنجال‌هایی در کشور دامن زد که هنوز هم ادامه دارد.
خانم اشراقی در این کامنت نوشته بود: «جوک ديگری را که برای امام تعريف کرديم و هميشه به شوخی ياد می‌کردند اين بود: امام خمينی: ای پاسداران بيوه شهدا را بگيريد، ای کاش من يک پاسدار بودم.»
در واکنش‌هایی متفاوت، بسياری از کاربران فيس‌بوک اين کامنت را «توهين به امام و خانواده شهدا» ارزيابی کردند و تعداد زياد ديگری هم به اين که رهبر سابق جمهوری اسلامی، در دوران جنگ ايران و عراق، جوانان و مردم ايران را به حضور در جبهه‌ها فرا می‌خواند و از «شهادت» تمجيد می‌کرد، اما در خانه خود به لطيفه «توهين‌آميز» درباره قربانیان جنگ و خانواده آنها می‌خنديد اعتراض کردند.
در ادامه واکنش‌ها، نصرالله پژمان‌فر، عضو کميسيون فرهنگی مجلس، روز جمعه، ۲۶ مهرماه، با اعلام بررسی اين مسئله در جلسه آتی اين کميسيون به خبرگزاری فارس گفت: «بنده مطمئن هستم اگر امام در قيد حيات بودند با اين کارهای غيراخلاقی همان کاری را می‌کردند که با سيدحسين آقا انجام دادند.»

حسين خمينی نوه ديگر آيت‌‌الله خمينی و تنها فرزند پسری مصطفی خمينی است که از سال‌های نخستين روی کار آمدن جمهوری اسلامی، مخالفت خود را با اين حکومت اعلام و حتی از دخالت خارجی برای تغيير نظام سياسی ايران حمايت کرد. او هم‌اکنون در شهر قم در سکوت زندگی می‌کند.

کامنتی که در صفحه فيس‌بوک خانم اشراقی گذاشته شده بود پس از مدتی پاک شد و نوه آيت‌الله خمينی مدعی شد که کسی دیگر آن را بر روی صفحه وی قرار داده است.

نعيمه اشراقی همچنین پس از مدتی گفت که صفحه او هک شده است.

اما تعدادی از روزنامه‌نگاران و کاربران فيس‌بوک تاکيد کردند که با کليک بر روی نام کاربری که آن کامنت را گذاشته بود به صفحه فيس‌بوک اصلی خانم اشراقی وارد می‌شدند، نه صفحه جعلی.

تعداد ديگری از کاربران هم عکسی را منتشر کردند که نشان می‌داد تصوير پروفايل کاربری که کامنت با نام آن منتشر شده بود، همان صفحه اصلی نوه آيت‌الله خمينی است، نه صفحه‌ای جعلی.
نعيمه اشراقی چند ماه پيش نيز عکس دختر خود را هنگام دريافت جايزه‌ای دانش‌آموزی در کانادا با استفاده از ابزار کامپيوتری «محجبه‌تر کرده» و آن را در صفحه فيس‌بوک خود منتشر کرده بود.
در واکنش به اين موارد، برخی کاربران فيس‌بوک، از جمله فرزند يکی از کشته‌شدگان جنگ ايران و عراق، با انتشار نامه‌ای شديداللحن خطاب به نعيمه اشراقی از او خواستند تا فيس‌بوک را ترک کند. هم‌اکنون صفحه فيس‌بوک خانم اشراقی تعطيل است.
به گفته آقای پژمان‌فر، نماینده مجلس، «ما از خانواده امام انتظار داريم که نگذارند که به حرمت بيت حضرت امام خدشه وارد شود» و ابراز اطمينان کرده که کميسيون فرهنگی مجلس «چنين اظهاراتی در مورد امام و شهدا را محکوم می‌کند».
خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وابسته است، با انتشار گفت‌وگوهای تعداد ديگری از نمايندگان مجلس و خانواده قربانیان جنگ ايران و عراق، به نقل از آنها خواستار خودداری نعيمه اشراقی از تکرار چنين سخنانی و واکنش خانواده روح‌الله خمينی، موسسه تنظيم و نشر آثار آيت‌الله خمينی و نهادهای مسئول در اين رابطه شده است.
XS
SM
MD
LG