لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

پرتاب دو موشک توسط کره شمالی در واکنش به رزمایش


یکی از موشک‌های کره شمالی
یکی از موشک‌های کره شمالی

کره شمالی با شليک دو موشک بالستيک کوتاه‌برد به دريا، تهديد کرده است که «انتقام بی‌رحمانه‌ای» از رزمايش مشترک و سالانه آمريکا و کره جنوبی خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیونگ یانگ، دوشنبه ۱۱ اسفند، این رزمایش را «مقابله‌ای بی‌پروا» با کره شمالی توصیف کرده و آن را محکوم کرد.

ارتش کره شمالی هم هشدار داد که رزمايش مشترک کره جنوبی و آمريکا در سال جاری، شبه جزيره کره را «به لبه جنگ» خواهد کشاند.

کره شمالی که دارای برنامه هسته‌ای است، سال‌هاست که به مناسبت‌های مختلف، همسايه جنوبی خود و کشورهای ديگر مانند ژاپن و آمريکا را به حمله اتمی تهديد می‌کند.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده که دو موشک اسکاد کره شمالی از بندر نامبو در غرب اين کشور شليک شده‌اند و به آب‌های ساحل شرقی کره شمالی افتاده‌اند.

ژاپن نيز با اعتراض شديد به شليک اين دو موشک، گفته که کره شمالی را از خطراتی که اين موشک‌ها می‌توانند برای خطوط هوايی و دريايی ايجاد کنند، آگاه کرده است.

اما چين از هر دو کره خواسته است تا خويشتن‌داری نشان دهند.

شليک موشک توسط کره شمالی همزمان با آغاز بزرگترين مرحله از رزمايش مشترک کره جنوبی و آمريکا در روز دوشنبه انجام شد. در اين رزمايش هشت‌هفته‌ای هوايی، دريايی و زمينی، حدود ۲۰۰ هزار نيروی نظامی کره جنوبی و ۳۷۰۰ نيروی آمريکايی شرکت دارند.

مرحله ديگر اين رزمايش، يک هفته به طول می‌انجامد و بر مبنای شبيه‌سازی رایانه‌ای خواهد بود.

کره جنوبی و آمريکا می‌گويند که رزمايش مشترک و سالانه آنها جنبه دفاعی دارد اما وزارت امور خارجه کره شمالی با صدور بيانيه‌ای، آن را «تجاوزی غير قابل تحمل» خوانده و از آمادگی پيونگ يانگ برای مقابله با «هر جنگی که آمريکا انتخاب کند»، خبر داده است.

XS
SM
MD
LG