لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

اوباما: حتی در صورت توافق، نگران اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران باقی می‌مانیم


باراک اوباما در کنار سران کشورهای عربی حاضر در نشست کمپ دیوید
باراک اوباما در کنار سران کشورهای عربی حاضر در نشست کمپ دیوید

باراک اوباما، رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا با تاييد نگرانی کشورهای منطقه درباره ايران، گفت که حتی اگر واشنگتن با تهران بر سر برنامه هسته‌ای آن به توافق برسد، نگرانی آن از «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی در منطقه کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند.

آقای اوباما، جمعه ۲۵ ارديبهشت، در مصاحبه با تلويزيون العربيه، گفت: «حتی اگر ما به توافقی بر سر موضوع هسته‌ای برسيم، همچنان نگران آن دسته از اقداماتی که نه تنها توسط ايران، سپاه قدس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می‌شوند، بلکه توسط نايبانی مانند حزب‌الله {لبنان} انجام می‌شوند، باقی خواهيم ماند.»

رئيس جمهور آمريکا اين پاسخ را به پرسشی درباره محورهای اصلی نشست اخيرش با رهبران کشورهای عرب حاشيه خليج فارس در کمپ ديويد بيان کرد.

باراک اوباما در بيان يک مثال گفت که «اگر سپاه پاسداران اقدام به ارسال سلاح به داخل يمن {برای حوثی‌ها} و در کنار مرزهای عربستان سعودی بکند، اين يک منبع نگرانی خواهد بود.»

رئيس جمهور ايالات متحده تاکيد کرد: «آمريکا بسيار روشن بوده که ايران مسلح به سلاح اتمی بالقوه خطرناک‌تر و بی‌محاباتر است. بدين خاطر مصلحت همه است که از دست نيافتن ايران به سلاح هسته‌ای اطمينان حاصل شود. ما مسير تعامل ايران با جامعه جهانی را به نحوی مثبت نشان داده‌ايم: تعامل در تجارت، بازرگانی و آموزش و مبادلات علمی؛ اين مسيری است که اميدواريم ايران طی کند.»

آقای اوباما همچنين گفت که آمريکا «نمی‌تواند به سادگی به ايرانی‌ها برای پايبندی به توافق {هسته‌ای} اعتماد کند.»

رئيس جمهور آمريکا با بيان اينکه «اين بايد قابل راستی‌آزمايی باشد»، افزود: «بنابراين بخشی از کاری که ما در اين نشست {کمپ ديويد} انجام داديم، روشن کردن مراحل بی‌سابقه‌ای بود که ما برای راستی‌آزمايی، بازرسی و نظارت بر فعاليت‌های هسته‌ای داخل ايران انجام خواهيم داد.»

باراک اوباما تاکيد کرد: «بر اساس چارجوبی که اکنون در تلاشيم آن را يادآوری کنيم، ايران موضوع بازرسی‌هايی خواهد بود که پيش از اين هرگز سابقه نداشته است.»

رئيس جمهور آمريکا در اجلاس کمپ ديويد هم به کشورهای عرب حاشيه خليج فارس اطمينان داد که واشنگتن از آنها در برابر هر گونه تهديد نظامی دفاع خواهد.
او بر تقويت همکاری امنيتی با اعراب نيز تاکيد کرد.

کشورهای عربی نگران اين‌اند که توافق احتمالی و نهايی قدرت‌های جهانی با ايران بر سر برنامه هسته‌ای اين کشور، به افزايش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و بی‌ثباتی بيشتر در آن بينجامد.

آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه، آلمان و ايران، دهم تيرماه سال جاری را به عنوان ضرب‌الاجل خود برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی بر سر برنامه اتمی جنجالی جمهوری اسلامی تعيين کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG