لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، برنده نوبل صلح ۲۰۱۳


احمد اوزومسو، دبیرکل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی
احمد اوزومسو، دبیرکل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی
سازمان منع استفاده از تسلیحات شيميايی روز جمعه، ۱۹ مهرماه، توسط کمیته نروژی به عنوان برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۳ اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این سازمان با حروف اختصاری «اوپی‌سی‌دبلیو» و مقری در لاهه هلند روز دهم دسامبر سال جاری جایزه ۱.۲۵ میلیون دلاری را دریافت خواهد کرد.

اين سازمان غيردولتی هم‌اکنون به نمايندگی از سازمان ملل متحد بر نابودی تسليحات شيميايی دولت سوريه نظارت می‌کند.

سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، برنده نوبل صلح ۲۰۱۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:32 0:00
سازمان منع استفاده از سلاح‌های شيميايی در سال ۱۹۹۷ و با هدف جلوگيری از اشاعه تسليحات شيميايی و تلاش برای از بين بردن ذخاير اين تسليحات بر اساس معاهده‌های بين‌المللی تاسيس شد.
پس از آن که در پی استفاده از گاز سارین در حومه دمشق در سوریه بیش از ۱۴۰۰ نفر جان خود را از دست دادند، اين سازمان بعد از توافق‌نامه‌ای که ماه گذشته بين مسکو و واشینگتن به امضا رسيد، مسئوليت نابودی ذخاير تسليحات شيميايی سوريه را بر عهده گرفت.

کارشناسان اين سازمان در حال حاضر در سوريه حضور دارند و از روز يک‌شنبه گذشته مراحل مقدماتی نابودی تسليحات شيميايی اين کشور را آغاز کرده‌اند.
جايزه صلح نوبل که همه ساله در روز درگذشت بنیان‌گذار آن، آلفرد نوبل، اهدا می‌شود سال گذشته به اتحاديه اروپا رسيده بود.

پيش از اهدای جايزه صلح نوبل به سازمان منع استفاده از تسليحات شيميايی، بسياری از ناظران احتمال می‌دادند که ملاله يوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی فعال حقوق بشر و مدافع حق تحصيل دختران و کودکان، که اوايل امسال هدف حمله طالبان قرار گرفت، جايزه صلح نوبل امسال را دريافت کند.
جايزه صلح نوبل توسط کميته نروژی بنياد نوبل در اسلو اهدا می‌شود.
XS
SM
MD
LG