لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

مخالفت مشاور رهبر ایران با انجام نظرسنجی درباره مذاکره با آمریکا


مشاور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با انجام نظرسنجی درباره موضوع مذاکره با آمريکا مخالفت کرد. اظهارات وی واکنشی به دستور رییس جمهوری ایران برای انجام نظرسنجی در این رابطه است.
علی اکبر ولايتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که دوشنبه ۲۲ مهر منتشر شده، گفته است: «کشورهايی که سابقه ديپلماسی‌شان از ما بيشتر است مثل انگليسی‎ها، فرانسوی‎ها، روس‌ها و ... آيا برای برقراری رابطه با کشوری به نظرسنجی متکی هستند؟»
به گفته مشاور بين‌الملل آيت‌الله خامنه‌ای، بسياری از تصميم گيری‎ها در حکومت مبتنی بر «مجموعه اطلاعات پنهان و آشکار» است و افزوده «برای اينکه شما يک تصميم اساسی مثل برقراری رابطه با کشور مهمی مثل آمريکا را بگيريد، مبتنی بر اطلاعات آشکار و پنهان است.»
علی‌اکبر ولايتی گفته است: «مردم، ریيس جمهور و نمايندگان مجلس را انتخاب می‌کنند تا بر اساس مصالحی که تشخيص می‌دهند تصميم گيری کنند.»
مخالفت مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل با انجام نظرسنجی درباره مذاکره با آمريکا در شرايطی بيان شده که به گفته سخنگوی دولت، ریيس جمهور ايران دستور انجام اين نظرسنجی را صادر کرده است.
محمدباقر نوبخت روز ۱۷ مهر گفت که اين نظرسنجی «برای آن است که بدانيم مردم از روش ما راضی هستند يا نه.»
باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا و حسن روحانی، همتای ايرانی‌اش، پنجم مهرماه امسال و در آخرين دقايق حضور آقای روحانی در نيويورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
اين گفت‌وگو، يک روز پس از ديدار حضوری و دو جانبه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران با جان کری، همتای آمريکایی‌اش صورت گرفت.
حسن روحانی پس از بازگشت از سفر نيويورک و در ميان واکنش‌های گسترده موافق و مخالف به اتفاقات تاريخی اين سفر، گفت که دستور انجام نظرسنجی درباره مذاکره با آمريکا را صادر کرده تا از نظر افکار عمومی در اين خصوص مطلع شود.
اما علی‌اکبر ولايتی گفته است: بر اساس قانون اساسی ايران، تصميم‌گيری در مسائل مختلف «مصدرهای مختلف» دارد و «تصميم‌گيری درباره مسائل اساسی کشور چه داخلی و چه خارجی و به خصوص خارجی بر اساس قانون اساسی در اختيار رهبری است.»
عماد افروغ، نماينده پيشين مجلس و از نظريه‌پردازان جريان اصولگرا نيز در مخالفت با انجام نظرسنجی درباره مذاکره با آمريکا گفته که «با طرح اين نظرسنجی يک القايی در جامعه صورت گرفته است. در اين خصوص که ظاهراً قرار است ارتباطی برقرار شود و نفع ما در اين ارتباط است و عده‌ای ظاهراً شک و ترديدهايی در ضرورت و درست بودن اين ارتباط دارند و ما می‌خواهيم با نظرسنجی پاسخی به اين ابهامات و ترديدها بدهيم.»
علی‌اکبر ولايتی در بخش ديگری از گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «نفس مذاکره تعيين کننده آينده وضعيت ايران در منطقه، صحنه بين‌المللی و رابطه با آمريکا نيست، چرا که اين اولين بار نبود که مذاکره‌ای انجام می‌شد.»

«آمریکا فریبکار و خدعه‌گر است»
مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل، محتوای مذاکره تلفنی ميان روسای جمهور ايران و آمريکا را «معمولی» توصيف کرده و افزوده است: «مطلب جديدی در اين مذاکره مبادله نشد، در اين روند تنها صحبت‌هايی که دو طرف با واسطه به هم منتقل می‌کردند، مستقيم به يکديگر انتقال دادند.»
آقای ولايتی، دولت آمريکا را به «فريبکاری» متهم کرده و گفته است: «برخی که خوش باور بودند، تصور می‌کردند بعد از اين مشکلات بين ايران و آمريکا حل می‌شود اما اوباما بلافاصله در کنار ریيس رژيم صهيونيستی، تندترين حرف‎هايی که در طول دوره رياست جمهوری خود زده بود را مجدداً تکرار کرد. يکی اينکه گزينه نظامی روی ميز است و ديگر اينکه ايران به دنبال سلاح هسته‌ای است. ماه‌ها بود که چنين سخنی نگفته بود حالا آيا نتيجه گفت‌وگوی تلفنی بايد اين باشد که موضع گيری اوباما بدتر از گذشته شود؟ اين فريبکاری آنها را نشان می‌دهد.»
آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نيز روز دوشنبه در پيام سالانه خود به «کنگره حج»، آمريکا را به «رفتار خدعه آميز در برابر افکار عمومی ملت‌ها» متهم کرده است.
به گفته آقای خامنه‌ای، «دولت‌های استکباری و پيشاپيش آنان آمريکا، به کمک ابزارهای رسانه‌ای فراگير و پيشرفته، چهره واقعی خود را می‌پوشانند و با دعوی طرفداری از حقوق بشر و دموکراسی، رفتاری خدعه‌آميز در برابر افکار عمومی ملت‌ها در پيش می‌گيرند.»
رهبر جمهوری اسلامی افزوده است: «آنان در حالی دم از حقوق ملت‌ها می‌زنند که ملت‌های مسلمان، هر روز بيشتر از گذشته، آتش فتنه‌های آنان را با جسم و جان خود لمس می‌کنند.»
XS
SM
MD
LG