لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

«هجوم» ماموران دادستانی به دفتر رادیو اروپای آزاد در باکو


دفتر رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی در باکو
دفتر رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی در باکو

راديو اروپای آزاد/راديو آزادی روز جمعه، پنجم دی‌ماه، اعلام کرد که ماموران دادستانی جمهوری آذربايجان صبح جمعه به دفتر بخش آذربايجانی اين راديو در باکو «هجوم برده‌اند».

ماموران دادستانی به کارکنان بخش آذربايجانی راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفته‌اند که حکم پلمب دفتر اين رسانه از سوی دادگاه صادر شده است.

به گفته کنعان علی یف، مدیر بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد، دست‌کم ده مامور دادستانی آذربایجان ساعت ده صبح به وقت محلی به همراه ماموران مسلح وارد دفتر شده و گفته‌اند که برای بستن دفتر «از دادگاه حکم دارند».

به گفته این ماموران، حکم دادگاه مربوط به «تحقیق از سرویس آذربایجانی رادیو اروپای آزاد به عنوان سازمانی است که بودجه‌اش را از خارج دریافت می‌کند».

حال خطوط تلفن و اينترنت دفتر راديو قطع شده و کارکنان راديو نيز از آن محل خارج شده‌اند، اما هنوز خبری در مورد بازداشت کارکنان و خبرنگاران دفتر راديو اروپای آزاد در باکو منتشر نشده است.

نناد پييچ، رئيس موقت راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، در اطلاعيه‌ای در همین زمینه اعلام کرد که ماموران دادستانی باکو تلاش کردند تا به سرور دفتر و نيز دفتر دستيار مدير راديو دسترسی پيدا کنند.

دادستانی باکو کمتر از سه هفته پیش خديجه اسماعيلوا، خبرنگار بخش آذربايجانی راديو اروپای آزاد/راديو آزادی در باکو را نيز بازداشت کرده بود.

تام مالينووسکی، دستيار وزير امور خارجه آمريکا، پيش از اين به راديو اروپای آزاد گفته بود که واشينگتن نگران سرکوب‌های اخير فعالان مدنی و خبرنگاران در جمهوری آذربايجان است.

به گفته آقای مالينووسکی، مقام‌های آمريکايی درگير گفت‌وگوهايی «بسيار جدی» با مقام‌های آذربايجان درباره بازداشت‌های اخير در جمهوری آذربايجان هستند.

اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا از جمله به بازداشت ليلا يونس و همسرش عارف از فعالان مدنی و همچنين خديجه اسماعيلوا، خبرنگار بخش آذری راديو اروپای آزاد / راديو آزادی اشاره کرده بود.

تام مالينووسکی توضيح داده بود که مقام‌های آمريکايی به همتايان خود در جمهوری آذربايجان گفته‌اند که رابطه واشينگتن با باکو، به دليل اين سرکوب‌ها به مخاطره افتاده است.

XS
SM
MD
LG