لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

ملک سلمان دستور شرکت گاردملی عربستان در عملیات یمن را صادر کرد


بر خلاف ابراز اميدواری معاون وزارت امور خارجه ايران، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، به نيروهای گارد ملی اين کشور دستور داده است تا در عمليات عليه شبه‌نظاميان حوثی مشارکت کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دستور ملک سلمان به گارد ملی روز سه‌شنبه اول ارديبهشت صادر شده است.

گارد ملی، نيرويی زمينی شامل واحدهای توپخانه، خودروهای سنگين نظامی و سربازان پياده است که يکی از سه بخش عمده نيروهای مسلح عربستان سعودی به شمار می‌آيد.

بار اصلی عمليات نظامی عربستان سعودی و متحدانش عليه شورشيان شيعه مذهب حوثی در يک ماه گذشته، بيشتر بر دوش نيروی هوايی اين کشورها بوده است.

دستور ملک سلمان به گارد ملی عربستان سعودی برای شرکت در عمليات عليه شورشيان شيعه‌مذهب حوثی در يمن، ساعاتی پس از آن منتشر شد که معاون وزارت امور خارجه ايران ابراز اميدواری کرد جنگ در يمن «طی ساعات آينده» متوقف شود.

حسين اميرعبداللهيان گفت که اين اميدواری «پيرو مجموع تلاش‌هايی» است که انجام شده.

اين در حالی است که يک روز پيشتر، سفیران کشورهای شورای همکاری خليج فارس، در نشستی با‌ بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد در نيويورک، تاکيد کرده بودند تا زمانی که حوثی‌ها قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد را اجرا نکنند، آتش‌بسی برقرار نخواهد بود.

قطعنامه شورای امنيت ملل متحد که سه‌شنبه هفته گذشته صادر شد، علاوه بر تحريم تسليحاتی حوثی‌ها، آنها را ملزم به ترک قدرت، بازگشت به مکان‌های قبلی در خارج از صنعا (پايتخت) و پايان اختلافات با مذاکره و گفت‌وگو کرده است.

در تحولی ديگر مرتبط با يمن در روز سه‌شنبه، دست‌کم ۴۰ نفر در دو حمله هوايی جداگانه کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

به گزارش رويترز، در يکی از اين حملات، پلی در شهر اب که به گفته ساکنان محلی، خودروهای شبه‌نظاميان بر روی آن بودند، هدف قرار گرفت. در اين حمله ۲۰ نفر که بيشتر آنها غيرنظامی بودند کشته شدند.

بر اثر بمباران يک ساختمان امنيتی در شهر حرص در نزديکی مرز يمن با عربستان سعودی نيز هفت سرباز و ۱۳ غيرنظامی کشته شدند.

آن گونه که سازمان بهداشت جهانی تخمين زده، از آغاز عمليات نظامی در يمن، ۹۴۷ نفر در اين کشور کشته و سه هزار و ۴۸۷ نفر زخمی شده‌اند.

با وجود اين و به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان بهداشت جهانی تاکيد کرده که آمار واقعی تلفات قطعا بيش از اين تعداد است چون آمار موجود با استناد به منابع بيمارستانی تهيه شده اما بسياری از قربانيان، امکان بهره‌گيری از خدمات درمانی و بيمارستانی را پيدا نمی‌کنند.

اين در حالی است که احمد عسيری، سخنگوی عمليات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به قربانيان درگيری‌ها خبر داده و گفته است که تعدادی از زخمی‌ها برای درمان به کشور جيبوتی منتقل شده‌اند.

به گزارش العربیه، او در عين حال، شورشيان حوثی را به «اختلال عمدی» در فعاليت امدادرسانی متهم کرد و گفته که شبه‌نظاميان شيعه، باعث تاخير چند ساعته هواپيمای حامل پزشکان بدون مرز در روز دوشنبه شدند.

سخنگوی عمليات موسوم به «طوفان قاطعيت» همچنين هشدار داد که «هر گروه نظامی يا قبيله‌ای که از حوثی‌ها ميزبانی کند»، هدف حملات هوايی قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG