لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

آمریکا یک ناو هواپیمابر و یک ناو موشک‌انداز به آب‌های یمن اعزام کرد


ايالات متحده آمريکا، يک ناو هواپيمابر و يک ناو موشک‌انداز را به آب‌های اطراف يمن اعزام کرده است. ناو هواپيمابر يو‌اس‌اس تئودور روزولت و ناو موشک‌انداز يو‌اس‌اس نورماندی روز يکشنبه ۳۰ فروردين از خليج فارس به دريای عرب و خليج عدن رفته‌اند.

خبرگزاری رويترز به نقل از استيو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) گزارش داده که ماموريت اين ناوگان رهگيری و مقابله با کشتی‌های جنگی ايران نيست که به خليج عدن در اطراف يمن رفته‌اند.

اين در حالی است که خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده که اعزام اين ناوگان نيروی دريايی آمريکا در پی گزارش‌هايی صورت گرفته که از حرکت حدود هشت کشتی جنگی ايران به سوی يمن حکايت داشتند.

بر اساس اين گزارش، ايالات متحده ظن آن دارد که کشتی‌های ايرانی حاوی تسليحات برای شورشيان حوثی باشند که در هفته‌های گذشته، زير حملات شديد نيروهای ائتلاف بين‌المللی به رهبری عربستان سعودی قرار داشته‌اند.

يک مقام ارشد آمريکا هم به رويترز گفته که حضور ناوگان جديد آمريکا در کنار هفت کشتی جنگی ديگر ايالات متحده که پيشتر در آب‌های اطراف يمن مستقر شده بودند، به تصميم‌گيران در واشينگتن اين امکان را می‌دهد تا در صورت لزوم در وقايع يمن دخالت کنند.

جمهوری اسلامی پيش از اين خبر اعزام يک ناو و يک کشتی پشتيبانی سوخت‌رسان و آبرسان به خليج عدن را اعلام کرده بود.

ايالات متحده آمريکا حمايت خود را از ائتلاف بين‌المللی به رهبری عربستان سعودی در نبرد با شورشيان شيعه‌مذهب حوثی اعلام کرده است.

جمهوری اسلامی ايران به شدت از اين عمليات خشمگين است و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ابراز اطمینان کرده که «بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد».

XS
SM
MD
LG