لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

کاخ سفید: نامه سناتورها به رهبران ایران «چوب لای چرخ» مذاکرات هسته‌ای است


سخنگوی کاخ سفيد، نامه سناتورهای جمهوری‌خواه آمريکا به رهبران ايران را اقدامی «حزبی» و «چوب گذاشتن لای چرخ» مذاکرات هسته‌ای توصيف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاش ارنست روز دوشنبه ۱۷ اسفند گفت که نامه ۴۷ سناتور آمريکايی به رهبران ايران «در راستای نقشی نيست که پدران بنيانگذار آمريکا برای قوه قانون‌گذاری در نظر گرفته بودند».

۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمريکا که در ميان آنها تعدادی از کانديداهای احتمالی اين حزب در انتخابات آينده رياست جمهوری ايالات متحده هم هستند، در نامه‌ای سرگشاده به رهبران جمهوری اسلامی هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای با دولت آمريکا، بدون نظر موافق کنگره، پس از رياست جمهوری اوباما، دوام نخواهد يافت.

در اين نامه آمده که «هرآنچه به تصويب کنگره نرسد صرفا يک توافق اجرايی [از سوی ریيس جمهوری] است» و «ریيس جمهوری آينده می‌تواند بلافاصله اين توافق اجرايی را باطل کرده و کنگره بعدی می‌تواند مفاد اين توافقنامه را در هر زمان تغيير دهد».

کنگره آمريکا که اکثريت آن در دست جمهوری‌خواهان است، شدیدا با توافق احتمالی با ايران که دولت باراک اوباما به دنبال آن است، مخالفت می‌کند.

اکثريت کنگره آمريکا در اين راستا خواهان تصويب قانونی است که هرگونه توافق اتمی با جمهوری اسلامی پيش از نهايی شدن به تاييد کنگره برسد. باراک اوباما و دولت او تهديد کرده‌اند که چنين قانونی را وتو خواهند کرد.

سخنگوی کاخ سفيد درباره نامه سناتورها به رهبران ايران، همچنين گفته که جمهوری‌خواهان از «اقدام نظامی عليه ايران دفاع می‌کنند» و افزوده است که چنين مسئله‌ای «بهترين منفعت» آمريکا نيست.

ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آلمان، ماه‌هاست که در حال گفت‌وگو برای يافتن راه‌حلی به منظور پايان دادن به بحران پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند.

اين گفت‌وگوها بايد تا اواسط فروردين پيش‌رو به توافق سیاسی منجر شود.

XS
SM
MD
LG