لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

آمریکا از احتمال تمدید ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

ايالات متحده آمريکا اعلام کرد که اگرچه ضرب‌الاجل ۱۰ تير برای گفت‌وگوهای هسته‌ای با ايران «پا برجاست» اما احتمال تمديد آن «در صورت نياز» وجود دارد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه اول تير و در سخنانی که خبرگزاری رويترز آن را منتشر کرد، با اشاره به سه روز اضافه‌ای که مذاکره‌کنندگان ايران و قدرت‌های جهانی در لوزان سوييس برای رسيدن به چارچوب توافق نهايی گذراندند، گفته است که اين کار در صورت نياز تکرار خواهد شد.

آمریکا پیش از این می‌گفت که به دنبال تمدید مذاکرات هسته‌‎ای با ایران پس از مهلت ۱۰ تیرماه نیست.

همزمان با کاخ سفید، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و عباس عراقچی، معاون اين وزارتخانه که هدايت گفت‌وگوهای هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را بر عهده دارند، نیز احتمال «چند روز» تمديد مذاکرات در صورت لزوم را مطرح کردند.

آقای ظريف گفت که «اهميت دستيابی به توافق خوب بيشتر از چند روز دير يا زود شدن است».

در همين روز آقای عراقچی هم گفت که پيشرفت در مذاکرات «به اندازه‌ای که ايران انتظار دارد» نيست.

از سوی ديگر، فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان گفته که اگر ايران می‌خواهد تا هفته آينده و طبق برنامه تعيين شده توافق هسته‌ای نهايی با شش قدرت جهانی را امضا کند، نبايد از تعهدات قبلی خود طفره برود.

۱۰ تير تاريخی است که ايران، آمريکا، فرانسه، روسيه، چين، بريتانيا و آلمان به عنوان آخرين مهلت خود برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی درباره برنامه اتمی جنجالی جمهوری اسلامی تعيين کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG