لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۵

ظریف: هیچ کسی را در ایران به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم


محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، می‌گويد که «ما در ايران هیچ کسی را به خاطر عقيده‌اش زندانی نمی‌کنيم».

آقای ظريف همچنين گفته است: «افرادی که جرايمی مرتکب می‌شوند يا قوانين کشور را نقض می‌کنند، نمی‌توانند پشت اينکه روزنامه‌نگار يا فعال سياسی هستند، پنهان شوند».

وزير امور خارجه ايران در مصاحبه با چارلی رز، مجری تلويزيون پی‌بی‌اس آمريکا، که چهارشنبه نهم ارديبشت پخش شد، تاکيد کرده است: «مردم بايد قوانين را رعايت کنند».

اظهارات محمدجواد ظريف در حالی است که بر اساس گزارش‌های متعدد سازمان ملل متحد و سازمان‌های غير دولتی مدافع حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها در دنيا، جمهوری اسلامی ايران همواره در ميان سرکوبگرترين دولت‌های جهان عليه مطبوعات، روزنامه‌نگاران، فعالان سياسی – مدنی، روشنفکران و دگرانديشان، اقليت‌های دينی و نهادهای مدنی و اجتماعی قرار داشته است. [آخرین گزارش در این خصوص را بخوانید]

وزير امور خارجه ايران در سخنان جداگانه‌ای نيز اتهامات جيسون رضائيان، خبرنگار زندانی روزنامه واشينگتن پست در ايران را «بسيار جدی» توصيف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وی روز چهارشنبه در جلسه پرسش و پاسخی در دانشگاه نيويورک گفته است: «متاسفانه اتهامات جيسون رضائيان بسيار جدی است و مايه تاسف است که يک مامور دون پايه اطلاعاتی مرتبط با آمريکا در صدد سوءاستفاده از موقعيت او بوده است».

وزير امور خارجه ايران در عين حال که ابراز اميدواری کرده که اين خبرنگار از اتهاماتش تبرئه شود، تاکيد کرده که «جيسون رضائيان ايرانی است و بايد به دليل اتهاماتش محاکمه شود».

جيسون رضائيان روزنامه‌نگار ايرانی - آمريکايی در تاريخ ۳۰ تيرماه ۱۳۹۳ همراه با همسرش يگانه صالحی در تهران بازداشت شد. خانم صالحی يک ماه بعد با سپردن وثيقه آزاد شد اما جيسون رضائيان همچنان زندانی و در انتظار محاکمه است.

وکيل مدافع آقای رضائيان اتهامات موکل‌اش را «جاسوسی»، «همکاری با دولت‌های متخاصم»، «جمع‌آوری اطلاعات محرمانه» و «تبليغ عليه جمهوری اسلامی» عنوان کرده است.

دولت ايالات متحده آمريکا و روزنامه واشنگتن‌پست، اين اتهامات را «بی‌پايه و اساس» دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG