لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

زيباکلام به روحانی: چرا ۱۲ سال حقایق هسته‌ای را از مردم پنهان کردید؟


صادق زیباکلام
صادق زیباکلام

صادق زيباکلام، استاد دانشگاه تهران و تحليلگر مسائل سياسی، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، با انتقاد از «بيان نشدن علت واقعی مخالفت غربی‌ها با برنامه‌های هسته‌ای» ايران، گفته که «۱۲ سال است که بسياری از حقايق هسته‌ای از مردم دريغ شده».

آقای زيباکلام در اين نامه که خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، متن آن را جمعه ۲۱ فروردين منتشر کرده، به شدت از سخنان اخير حسن روحانی و سياست های هسته‌ای جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

اين استاد علوم سياسی دانشگاه تهران، سخنانی مانند اينکه «غربی‌ها نمی‌خواهند ما به پيشرفت‌های علمی دست پيدا کنيم، غربی‌ها چشم ديدن پيشرفت‌های اقتصادی و صنعتی که فعاليت‌های هسته‌ای برای کشور به‌بار می‌آورد را ندارند، غربی‌ها می‌خواهند ما را وابسته نگه دارند، غربی‌ها خودشان از تکنولوژی هسته‌ای برخوردارند اما نمی‌توانند ببينند يک کشور مسلمان و مستقل هم از اين فن‌آوری برخوردار باشد» را نادرست دانسته و خطاب به رئيس جمهور ايران گفته است: «دست‌کم حضرتعالی می‌دانيد که صورت واقعی مسئله چيست.»

صادق زيباکلام افزوده است: «شما می‌دانيد که علت نگرانی غربی‌ها به‌واسطه توان بالقوه‌ای است که غنی‌سازی در اختيار ايران قرار می‌دهد. يعنی در اختيار کشوری که بارها مسئولان آن از بين بردن اسرائيل را اعلام کرده‌اند.»

اين تحليلگر مسائل سياسی با اشاره به اينکه چنين سخنانی باعث شده تا «يک قداست» برای فعاليت‌های هسته‌ای ايران به وجود بيايد، گفته که «۱۲ سال است که بسياری از حقايق هسته‌ای از مردم دريغ شده.»

آقای زيباکلام در توضيح اين «حقايق»، چند پرسش طرح کرده است: «آيا مردم می‌دانند هسته‌ای چه هزينه‌هايی مستقيم و غيرمستقيم (در قالب تحريم‌ها) برای کشور داشته؟ آيا می‌دانيم کشوری که نه سرانه خيلی بالايی در آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دارد و نه بودجه چندانی برای حفظ و حراست از محيط زيستش هزينه می‌کند، درعوض برای برنامه‌های هسته‌ای‌اش چگونه دست و دلبازانه خرج می‌کند؟ ملاحظات زيست محيطی نيروگاه‌های هسته‌ای و در عوض مزيت‌های توليد انرژی از منابع تجديدپذير به‌ کنار، آيا در اين ۱۲ سال حتی يکبار ملاحظات بنيادی "هزينه - فايده" يا "توجيه اقتصادی" برای برنامه‌های هسته‌ای‌مان لحاظ شده‌اند؟»

به نظر می‌آيد اشاره استاد علوم سياسی دانشگاه تهران به «۱۲ سال» مربوط به سال ۱۳۸۲ باشد که با درز ابعاد برنامه هسته‌ای ايران به رسانه‌های بين‌الملل، نخستين گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی درباره اين برنامه برگزار شد.

آقای زيباکلام همچنين از «مناقشه هسته‌ای» به‌عنوان «ابزاری در جهت آمريکاستيزی» در جمهوری اسلامی و «بيش از آن که در صنعت و اقتصاد و توسعه علمی کشور نقش داشته باشد» نام برده و خطاب به رئيس جمهور ايران گفته است: «اگر به ‌راستی معتقديد که مخالفت غربی‌ها با برنامه‌های هسته‌ای‌مان به‌قول شما به‌واسطه پيشرفت‌های مشعشعی است که هسته‌ای برای کشور به ارمغان می‌آورد، پس مخالفان لوزان و دلواپسان خيلی هم بی‌راه نمی‌گويند. آن‌ها می‌گويند رييس‌جمهور انقلابی‌شان سرعت برنامه‌های هسته‌ای کشور را به نسبت دورانی که جنابعالی مذاکره می‌کرديد چندين برابر کرد ولی توافق لوزان کم و بيش سرعت برنامه‌های هسته‌ای کشور را باز می‌گرداند به دوران ما قبل آقای احمدی‌نژاد.»

نامه صادق زيباکلام به رئيس جمهور ايران، مدتی پس از بيانيه مشترک ايران و قدرت‌های جهانی درباره چارچوب توافق احتمالی جامع و نهايی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی منتشر می‌شود.

ايران، آمريکا، روسيه، فرانسه، چين، بريتانيا و آلمان، روز ۱۰ تيرماه سال جاری را به عنوان آخرين مهلت خود برای رسيدن به اين تفاهم تعيين کرده‌اند.

آقای زيباکلام در هفته‌های اخير، مناظره‌ها و سخنرانی‌هايی درباره اين تفاهم و ابعاد برنامه هسته‌ای ايران داشته است.

اين تحليلگر مسائل سياسی در ابتدای نامه خود به حسن روحانی، با انتقاد از اين سخنان او که «۱+۵ دنبال اين بود که ملت ايران را از اراده توسعه و اقتدار ملی باز دارد» و «چرا دارو و گندم را بر ما تحريم کرديد؟» نوشته است: «در مورد دارو غربی‌ها می‌گويند که جزء تحريم‌ها نبوده. اما فرض بگيريم که دروغ می‌گويند. در مورد گندم اما ديگر شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند. ما در سال ۹۱ يعنی در اوج تحريم‌ها شش ميليون تن گندم وارد کرديم که عمدتا از آمريکا بود.»

مناظره صادق زیباکلام با حمید رسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره برنامه هسته‌ای ایران:

XS
SM
MD
LG