لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

کمک هزینه بارداری برای فرزند چهارم به بعد


سازمان تامین اجتماعی در ایران از پرداخت کمک هزینه بارداری فرزندان چهارم و فرزندان بعدی خانواده‌های تحت پوشش خدمات بیمه‌ای این سازمان خبر می‌دهد.

با این حساب سازمان تامین اجتماعی براساس قانون تنظیم جمعیت و خانواده و هم راستا با سیاست‌های حکومتی مبنی بر افزایش جمعیت، محدودیت‌های قانونی تحت پوشش قرار گرفتن بیمه فرزندان چهارم به بعد و همچنین محدودیت درپرداخت کمک هزینه روزهای بارداری به بیمه شدگان خود را لغو کرده است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، روز سه شنبه دوم دی ماه خبر داد که برای دریافت کمک هزینه بارداری بیمه شدگان سازمان تامیت اجتماعی باید در یک سال پیش از زایمان، حق بیمه ۶۰ روز کار را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشند، در مدت استراحت مشغول کار نبوده، مزد یا حقوق دریافت نکرده باشند و در تاریخ اعلام بیماری، مشغول به کار بوده یا در مرخصی استحقاقی باشند.

آنگونه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده میزان کمک هزینه بارداری، معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده با در نظر گرفتن روزهای استراحت است که از نخستین روز شروع استراحت، محاسبه و پرداخت می‌شود.

جمعیت زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی، شامل حدود ۱۲ میلیون بیمه شده اصلی و بیش از ۲ میلیون مستمری بگیر است که با افراد خانواده بیمه شدگان، جمعیت بیمه تحت پوشش آن برای خدمات درمانی نزدیک به ۳۷ میلیون تن است.

مدت مرخصی زایمان برای مادران مطابق قوانین کار ایران شش ماه است که سه ماه آن باید بعد ازتاریخ زایمان باشد.

این در شرایطی است که ايسنا دو روز پیش به نقل از مرکز آمار ايران خبر داد که در سال گذشته، تهران با میانگین هزينه ماهانه زندگی دو ميليون و ۲۸۰ هزار تومان برای هر خانوار، پرهزينه‎ترين شهر ايران بوده است.

بر اساس اين آمار، شهر قم کم ‎هزينه‌‏ترين شهر ايران است و متوسط هزينه زندگی ماهانه يک خانوار حدود يک ميليون و ۵۰ هزار تومان است.

اين ارقام در حالی منتشر شده اند که حداقل دستمزد ماهانه کارگران در ايران در سال جاری که حدود ۶۰۹ هزار تومان است.

مقايسه اين آمار نشان می دهد هزينه زندگی در شهر قم به عنوان ارزان‌ترين شهر ايران،‌ ماهانه حدود ۴۰۰ هزار تومان از حداقل دستمزد کارگران بيشتر است.

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر همواره بر افزایش جمعیت تاکید کرده و معتقد است که باید جمعیت ایران ۱۵۰میلیون تن باشد.

او بیم پیر شدن جمعیت عموما شیعه مذهب ایران در سال‌های آتی را دارد و معتقد است که منابع انسانی ایران باید تقویت شوند.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها گفته که از نظر او، افزایش جمعیت، «موضوعی مهم» برای اقتدار ملی است.

او معتقد است که نظم جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری است و ایران باید با افزایش اقتدار در شکل‌گیری نظم جدید در جهان نقش بازی کند.

XS
SM
MD
LG