لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

افزایش موارد مشکوک ابتلا به ویروس کشنده «کرونا» در کرمان


خبرگزاری های ایران در روزهای اخیر از وجود موارد ابتلا به ویروس مرگ آور «کرونا» در ایران خبر می دهند، این در حالیست که مسئولان وزارت بهداشت می گویند که همه چیز تحت کنترل است.

در تازه ترین خبر اما خبرگزاری مهر روز پنجشنبه ۸ خرداد به نقل از یکی از مسئولان بهداشتی استان کرمان از افزایش موارد مشکوک ابتلا به این ویروس خبر داده است.

مهدی شفیعی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، از شناسایی شش تن که مشکوک به ویروس «کرونا» در کرمان هستند خبر داده است.

به گفته او تا کنون و پس از نمونه گیری از موارد مشکوک دو مورد ابتلای قطعی به این بیماری در کرمان دیده شده و اقدامات پیشگری و درمانی نیزشروع شده است.

به گفته آقای شفیعی این دو مورد با توجه به اینکه یکی از آنها کهولت سن داشته و بیماریهای مزمن هم دارد، هم اکنون تحت مراقبت های ویژه است، اما حال عمومی مبتلای دیگر خوب بوده و در بخش ایزوله تحت مراقبت است.

در همین حال محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز به خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفته که برای نخستین بار ۲ تن در کشور به بیماری «کرونا» مبتلا شده‌اند.

نبوی به ابتلا دو خواهر کرمانی به بیماری «کرونا» اشاره کرده و گفته وزارت بهداشت یک سال است که درحال مراقبت است و حدود هزار بیمار را که مشکل تنفسی شدید داشتند آزمایش کرده است.

منشاء بیماری کشنده «کرونا» آنطور که در خبرها آمده کشورعربستان سعودی و بر اثر تماس انسان با شتر بوده و زائران و مسافران مکه و مدینه برای نخستین بار این بیماری را به دیگر کشورها به ویژه کشورهای منطقه خاورمیانه انتقال داده اند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ایلنا گفته، بیماری کرونا داروی ضد ویروس یا واکسن ندارد و بیشتر موارد شدید ابتلا در اشخاصی دیده می‌شود که ضعف سیستم ایمنی دارند همانند افرادی که بیمار دیالیزی هستند یا شیمی درمانی می‌ شوند.

به گفته آقای نبوی، بااشاره به اینکه ویروس «کرونا» قدرت سرایت متوسطی دارد و مانند آنفولانزا نیست که قدرت سرایت بالایی داشته باشد، گفته است: پرسنل بیمارستان در تماس با بیماران باید احتیاط کنند و از ماسک استفاده کنند.

این مقام وزارت بهداشت گفته زائرانی که از حج می‌آمدند اگر علایم تنفسی شدید داشتند از آن‌ها نمونه گرفته می‌شد.

به گفته او، پیش از این در عربستان هم اگر فردی به بیماری تنفسی شدید مبتلا شده باشد نمونه گیری از بیمار انجام می شده و نمونه را به ایران می‌فرستادند.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، پیش از این گفته بود که ویروس «کرونا» جزو ویروس های سرماخوردگی محسوب می شود. اما ویروسی که امروز تحت این عنوان شناخته می شوند، نوعی از ویروس کروناست که با انواع قبلی متفاوت بوده و ایجاد بیماری های شدید تنفسی و گوارشی می کند.

ویروس کرونا از خانواده بزرگ ویروس‌های سرماخوردگی است که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری کشنده «سارس» را شامل می‌شود.

نوع ابتدایی این ویروس در ابتدا خطرناک نبود اما به مرور زمان دارای ساختار پیچیده تری شده است.

این بیماری به دلیل رعایت نکردن شستشوی مداوم دست ها و نکته های بهداشتی از راه تنفس یا خوردن و آشامیدن منتقل می شود.

منبع این بیماری بر اساس آنچه که تاکنون معلوم شده، شتر بوده است، اما راه های انتقال بیماری نیز به صورت قطعی مشخص نشده، به هر حال نکته مسلم این است که تماس خیلی نزدیک با شتر، استفاده از لبنیات پاستوریزه نشده به ویژه شیر و خوردن گوشت خوب پخته نشده شتر سبب ابتلا به این بیماری شده است.

اعلایم این بیماری بیشتر شبیه سرماخوردگی شدید و بروز بیماری تنفسی است.
افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند.

در حال حاضر براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، بیش از۶۷۰تن در ۱۸ کشور جهان مبتلا به این بیماری شده اند که از این تعداد بیش از ۲۰۰تن جان خود را از دست داده اند.
XS
SM
MD
LG