لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

رئیس نهضت سوادآموزی: «۳۰ میلیون» ایرانی بیسواد یا کم‌سوادند


کلاس‌های سوادآموزی
کلاس‌های سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران می‌گوید که بر اساس آخرین سرشماری، ۱۰ میلیون بی‌سواد مطلق در جامعه داریم، همچنین ۱۰ میلیون تن تحصیلات ابتدایی دارند و ۱۰ میلیون نفر نیز تا سطح سیکل تحصیل کرده‌اند. بدین‌ترتیب ۳۰ میلیون تن از جمعیت ایران بی‌سواد و کم‌سوادند.

او پیشتر نیز گفته بود که حدود سه میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال کشور بیسواد مطلق هستند و در مجموع ۱۰ میلیون بی‌سواد و ۱۰ میلیون کم‌سواد در ایران زندگی می‌کند.

اکنون به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی باقرزاده باذکر آمارهای تکمیلی گفت که «ایران در عین حال از نظر افراد باقی مانده بی‌سواد پایین‌ترین رتبه منطقه را داراست.»

به گفته او ایران متعهد شده تا سال ۲۰۱۵ میلادی شاخص‌های سواد در جامعه را ۵۰ درصد بهبود بخشد.

رئیس سازمان نهضت‌آموزی ایران گفت که ۹۸ درصد شهروندان کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال باسواد هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ایران همچنین به سه فرضیه پیش‌بینی شده برای یک میلیون و ۷۱۹ هزار نفر از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال بی‌سواد کشور اشاره و تصریح کرد: «آموزش این گروه هدف در مدت‌های سه، پنج و هشت سال برنامه‌ریزی شده‌است.»

آقای باقرزاده در ادامه، فقدان تقاضا در جامعه هدف را مهم‌ترین مشکل بی‌سوادی در ایران برشمرد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در ادامه گفت: «بر اساس آخرین سرشماری استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان و هرمزگان به ترتیب بالاترین آمار بی‌سوادی کشور را دارند.»

باقرزاده با ابراز تأسف از اینکه ۴۰ درصد مهاجران که درصد بالای آنان را افغان‌ها تشکیل می‌دهند از مهارت‌های سوادآموزی در ایران محروم مانده‌اند، گفت: پس از انقلاب تاکنون ۷۰۰ هزارتن از اتباع مجاز بیگانه در ایران باسواد شده که برای امسال نیز آموزش ۱۰ هزار نفر دیگر در دستور کار قرار گرفته‌است.

رتبه ایران در موضوع سوادآموزی در میان ۱۶۴ کشور، از سوی سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) رتبه هشتاد و ششم اعلام شده‌است.

XS
SM
MD
LG