لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

اعلام آمادگی ایران برای جبران نفت در صورت قطع صادرات عراق


علی ماجدی، معاون بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران
علی ماجدی، معاون بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران

آن طور که یک مقام مسئول در وزارت نفت جمهوری اسلامی می‌گوید، ایران آمادگی آن را دارد که در صورت قطع احتمالی صادرات نفت عراق، نفت خود را در بازار جهانی جایگزین کند.

علی ماجدی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران، روز شنبه، ۲۱ تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت که ایران آمادگی دارد در صورتی که بحران امنیتی در عراق گسترش یافت و صدور نفت از این کشور متوقف شد، نفت خود را «در مدت کوتاهی» جایگزین نفت عراق در بازار کند.

آقای ماجدی درباره توانایی ایران برای جبران قطع احتمالی صدور نفت عراق در صورت گسترش ناامنی و فعالیت گروه داعش در عراق نیز گفته است که «تردیدی در توانایی ایران برای جایگزینی نفت عراق وجود ندارد».

در دولت دوم محمد خاتمی و تا پیش از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد و آغاز اعمال گسترده تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی، ایران توانایی آن را داشت که روزانه حدود ۴ میلیون بشکه نفت تولید کند.

با توجه به این آمار، معاون بازرگانی وزارت نفت ایران می‌گوید که در حال حاضر ایران می‌تواند در ۶ ماه به ظرفیت تولید ۴ میلیون بشکه نفت برسد و نیاز بازار جهانی را تامین کند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت نفت ایران، جمهوری اسلامی به دنبال بازپس گرفتن سهم خود از بازار جهانی انرژی است.

با آغاز تحریم‌های غرب و کاهش تولید و فروش نفت ایران در بازارهای جهانی، ایران رفته‌رفته جایگاه بالای خود در میان فروشندگان نفت را به عراق واگذار کرد، نکته‌ای که پیشتر یک مقام دیگر نفتی بر آن صحه گذاشته است.

اما گفته معاون بازرگانی وزارت نفت ایران در حالی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود خبر داد که تولید نفت ایران در ماه ژوئن میلادی نسبت به ماه قبل از آن تا ۲۶ هزار و ۶۰۰ بشکه کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۱۹ تیرماه، در وب‌سایت رسمی اوپک منتشر شد، تولید روزانه نفت خام ایران هم اکنون دو میلیون و ۷۳۱ هزار بشکه است.

این گزارش همچنین بیانگر آن است که تولید نفت عراق نیز در ماه ژوئن کاهش یافته است.

در هفته‌های اخیر گروه تروریستی داعش، دولت اسلامی عراق و شام، با حمایت برخی از دولت‌های منطقه مناطق گسترده‌ای را در غرب و شمال غربی عراق تصرف کرده است.

پس از تصرف بخش‌هایی از عراق، نگرانی‌هایی درباره تسلط این گروه تروریستی بر میادین نفتی این کشور که بیشتر در استان‌های جنوبی واقع شده‌اند و قطع احتمالی صادرات نفت پدید آمده است.

XS
SM
MD
LG