لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

ظریف: تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد که گفت‌وگوها نتیجه دهد


ششمین دور از مذاکره نمایندگان تهران با گروه ۱+ ۵ روز پنج‌شنبه، ۱۲ تیر، در حالی با مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا در وین آغاز شد که یک روز پیش از آن وزیر امور خارجه ایران و همتای اروپایی او، کاترین اشتون، با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز پنج‌شنبه در صفحه‌اش در فیس‌بوک نوشت که تمام تلاش‌ خود را برای رسیدن به راه حل منطقی در این مذاکرات فشرده به کار خواهد گرفت.

آقای ظریف با اشاره به آغاز دور تازه گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+ ۵ گفت: «من و همکارانم در دو هفته پیش رو تمام تلاش خود را برای رسیدن به راه حل منطقی و پایدار به کار خواهیم گرفت.»

قرار است نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+ ۵ به مدت ۲۰ روز در پایتخت اتریش با هم به گفت‌وگو بنشینند.

آقای ظریف گفت: «با توجه به پیچیدگی موضوعات متعددی که برای رسیدن به تفاهم جامع باید بر سر آن توافق شود، واقعا دشوار است که نتیجه مذاکرات را پیش‌بینی کرد و گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های غرب را نباید چندان جدی گرفت.»

وزیر امور خارجه ایران مدعی شد که رسانه‌های غرب بیشتر از تحلیل و خبررسانی، تلاش‌شان بر فضاسازی و تاثیرگذاری بر مذاکرات است.

از آقای ظریف روز سه‌شنبه پیش از رفتن به وین نیز یک پیام ویدیویی به زبان انگلیسی منتشر شد.

او در این پیام گفت که در سه هفته آینده «فرصتی منحصر به‌ فرد داریم تا تاریخ‌ساز باشیم و به توافقی جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یابیم».

وزر خارجه ایران همچنین گفت که مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی «می‌توانست در سال ۲۰۰۵ میلادی حل شود»، اما آن زمان «صحبت‌های مرا که می‌گفتم ایرانی‌ها به فشار حساس هستند، باور نکردند».

به گفته او، دولت جرج بوش در آمریکا با مطرح کردن خواسته توقف غنی‌سازی تمام توافق را بر هم زد و بعد هم غربی‌ها «برای هشت سال فشار و تحریم‌ها را برگزیدند».

این دور از گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی که از آن به عنوان «وین ۶» یاد می‌شود از آن رو بسیار مهم است که طرف‌های مذاکره باید توافق موقت سوم آذرماه پارسال در ژنو را تا پیش از پایان مهلت شش‌ ماهه‌ای که روز بیستم ژوئیه، ۳۰ تیرماه، به پایان می‌رسد به توافقی جامع و نهایی تبدیل کنند.

XS
SM
MD
LG