لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

مرگ یک فرمانده سپاه و «اسارت» شش ایرانی در خان‌طومان سوریه


شفیع شفیعی، از فرماندهان قرارگاه نیروی قدس سپاه در سوریه منبع:ابنا
شفیع شفیعی، از فرماندهان قرارگاه نیروی قدس سپاه در سوریه منبع:ابنا

به گفته مقامات سپاه گیلان، شفیع شفیعی، از فرماندهان قرارگاه نیروی قدس سپاه در سوریه٬ در جریان حمله گروه جبهه النصره به روستای «خان‌طومان» کشته شده و شش نفر از نیروهای ایران نیز به اسارت درآمده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه (۲۰ اردیبهشت) خبرگزاری تسنیم٬ احدالله سیرتی٬ مسئول ایثارگران سپاه قدس گیلان کشته شدن شفیع شفیعی در خان‌طومان را تائید کرده است.

آقای سیرتی گفته که شفیعی از فرماندهان گیلانی نیروی قدس سپاه٬ روز ۱۷ اردیبهشت ماه در «مأموریت مستشاری» در خان‌طومان سوریه کشته شده است.

شفیع شفیعی، اهل شهرستان رودبار و برادر صادق شفیعی از فرماندهان نظامی در دوران جنگ میان عراق و ایران بود.

جام‌جم آنلاین نیز به نقل از اسماعیل کوثری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نوشته در عملیات خان‌طومان٬ «حدود شش نفر از ایرانیان اسیر شده‌اند.»

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اسیر شدن تعدادی از نیروهای ایرانی در خان‌طومان را تائید کرده است.

اظهارات کوثری و جوکار در حالی بیان می‌شود که سپاه پاسداران استان مازندران با وجود اعلام تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این نیرو در خان‌طومان٬ اشاره‌ای به به اسارت درآمدن نظامیان ایرانی نکرده بود.

حسینعلی رضایی، مسئول روابط عمومی سپاه مازندران پس از این حمله تنها گفته بود که ۱۳ نفر از نیروهای این سپاه در این درگیری‌ها کشته و ۲۱ نفر مجروح شده‌اند.

سپاه پاسداران مازندران با این حال از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی خواسته بود که برای «حفظ آرامش در جامعه» اخبار منتشر شده درباره قربانیان ایرانی در حلب سوریه را بازنشر نکنند و اعلام کرده بود که «گروه های تکفیری» برای «دریافت اطلاعات تکمیلی» از نیروهای ایران، «اقدام به انتشار اطلاعات ناقص از آنها در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند».

مقامات جمهوری اسلامی از همه گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با عنوان گروه‌های «تکفیری» نام می‌برند.

از سوی دیگر، نیروهای گروه جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت و در جریان آتش‌بس٬ به نیروهای دولتی مستقر در روستای «خان طومان» در نزدیکی بزرگراه دمشق- حلب، حمله و این روستا را تصرف کردند.

شمار زیادی از نیروهای نظامی ایران و افغان‌هایی که در قالب «تیپ فاطمیون» از سوی جمهوری اسلامی به سوریه اعزام می‌شوند٬ در این حمله کشته٬ زخمی و اسیر شده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز امروز با انتقاد از «سوء استفاده از حسن نیتِ ایران در برقراری آتش‌بس» در سوریه٬ به گروه‌های دخیل در این حمله هشدار داد که اقدام آنها بی‌پاسخ نخواهد ماند.

آقای شمخانی افزوده بود که روسیه٬ سوریه٬ ایران و حزب‌الله٬ با همکاری یکدیگر حمله خان‌طومان را تلافی خواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران مدعی است در سوریه تنها حضور مستشاری دارد٬ اما در ماه‌های اخیر شمار کشته‌های ایران در سوریه به طرز قابل توجهی افزایش داشته است.

XS
SM
MD
LG