لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

۱۳۸ استاد دانشگاه خواستار پاسخگویی لاریجانی درباره حمله به مطهری شدند


علی مطهری در نطق یک‌شنبه ۲۱ دی‌ماه که به تشنج و درگیری انجامید
علی مطهری در نطق یک‌شنبه ۲۱ دی‌ماه که به تشنج و درگیری انجامید

۱۳۸ نفر از اساتید دانشگاه‌های دولتی ایران،‌ در نامه‌ای به رئیس قوه مقننه با اعلام حمایت از علی مطهری، از علی لاریجانی خواسته اند تا در خصوص حمله به آقای مطهری در صحن علنی مجلس «پاسخی درخور» ارائه دهد.

به گزارش سایت کلمه، در بخشی از این نامه که روز جمعه ۲۶ دی‌ماه منتشر شده، آمده است: «امیدواریم که تدبیر رهبری نظام و مسئولین قوای سه گانه موجبات ترميم زخم پنج ساله بر پيكر اين سرزمين را فراهم آورند.»

در این نامه، جمعی از اساتید دانشگاه‌هاى كشور با ابراز «تاسف عميق» از آن‌چه در روز یک‌شنبه ۲۱ دی‌ماه در مجلس شورای اسلامی گذشت، اعلام کردند: «ما نیک می دانیم که بر طبق اصل ۸۴ قانون اساسی، هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید؛ كسانى كه به جاى دفاع از چنين حقى، خود با صور مختلف موجب تضييع آن شده و مانع ايفاى وظيفه و مسؤوليت نمايندگى مي شوند، چگونه می‌توانند مردم اخلاق مدار، صلح طلب و حق‌جوی اين مرز و بوم را نمایندگی کنند؟ آنانی که هیچ‌گاه به وحدت ملی وقعی ننهاده‌اند.»

علی مطهری روز یک‌شنبه ۲۱ دی، در نطق خود در مجلس، ضمن تاکید بر مواضع پیشین‌اش خواستار رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، شد.

هجورم بردن برخی از نمایندگان مجلس به علی مطهری و درگیری فیزیکی پس از درخواست او برای رفع حصر در نطق میان‌دستور، باعث تعطیلی موقت جلسه علنی مجلس شد.

پس از این درگیری‌ها، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت، در میانه صحبت‌های آقای مطهری زنگ تعطیلی جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد.

همچنین پس از این اتفاقات و تعطیلی موقت جلسه علنی، از خبرنگاران خواسته شد که صحن مجلس را ترک کنند.

پس از این ماجرا، علی مطهری ممانعت از انجام نطق میان‌دستورش در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس را «نقض اصول قانون اساسی» دانست و گفت که ممکن است از نمایندگانی که مانع انجام نطق او شده‌اند، شکایت کند.

این نماینده تهران در مجلس، همچنین درباره احتمال راهپیمایی علیه او بعد از نماز جمعه تهران گفت که «این موضوع را شنیده‌ام و انشاءالله خودم هم شرکت می‌کنم.»

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز سه‌شنبه، ۲۳ دی، خبر داده بود که «برخی گروه‌های سیاسی درصدد طراحی راهپیمایی پس از اقامه نماز جمعه این هفته در مخالفت با مطهری هستند.»

به گفته این خبرگزاری، «عده‌ای درصدد هستند» تا خواستار اخراج آقای مطهری از مجلس شوند.

XS
SM
MD
LG