لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۱

عذرخواهی به خاطر یک توئیت؛ بهرام رادان، همجنس‌گرایان و روزنامه کیهان


انتشار متنی از بهرام رادان بر روی توئیتر در مورد قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان در آمریکا و به دنبال آن انتقاد روزنامه کیهان و عذرخواهی این بازیگر از مدیرمسئول این روزنامه، حواشی زیادی را در دنیای مجازی و رسانه‌ها ایجاد کرده است.

یک روز پس از آن‌که ‌دیوان عالی آمريکا در روز جمعه، پنجم تیرماه (۲۶ ژوئن)، ازدواج همجنس‌گرايان را در سراسر اين کشور قانونی اعلام کرد، بهرام رادان، بازیگر ایرانی بر روی توئیتر خود نوشت: «رای دیروز دیوان عالی آمریکا در قانونی اعلام کردن ازدواج همجنس‌گراها اتفاقی تاریخی بود، ‌شاید به اندازه لغو برده‌داری...از لینکلن تا اوباما...».

این توئیت البته تنها چند ساعت بیشتر بر روی توئیتر این بازیگر دوام نیاورد و از ابتدا مشخص بود که ابراز نظر در مورد چنین تابویی در جامعه ایرانی آنهم از سوی یک چهره شناخته شده با واکنش‌های مختلفی روبرو خواهد شد.

روزنامه کیهان از جمله رسانه‌هایی بود که واکنش تندی نسبت به توئیت بهرام رادان داشت.

این روزنامه در مطلبی نوشت: «بهرام رادان، بازیگر تبعه کانادا به تازگی به استقبال از قانونی شدن ازدواج "همجنس‌بازان" در آمریکا رفته است. او نه تنها این اتفاق را “تاریخی” توصیف کرده، بلکه از آن به عنوان “شکسته شدن تابو” یاد کرده است.»

نویسنده این روزنامه همچنین در ادامه مطلبش این سئوال را مطرح کرده بود که «چرا می‌بایست تصویر چنین بازیگری به عنوان آگهی تبلیغاتی در سطح شهر نصب شده باشد.»

همچنین این روزنامه مدعی شد که بهرام رادان در روز نهم تیرماه برای برخی توضیحات به وزارت ارشاد احضار شده است.

برخی انتقادها در شبکه‌های اجتماعی و البته مطلب روزنامه کیهان باعث شد تا بهرام رادان دهم تیرماه متنی را بر روی صفحه اینستاگرامش منتشر کند.

او در بخشی از این متن آورده بود: «هرچند در آخر همه از یک پیکریم اما مواظب یکدیگر باشیم؛ با سوءبرداشت و سوءتفاهم باهم مقابله نکنیم، با اعتبار و آبروی همدیگر بازی نکنیم،حتی به شوخی! چرا که یک شوخی به ظاهر کوچک، صدمات جبران ناپذیری را به حیثیت فرد و سلامت روانی جامعه وارد می‌کند ... سعی کنیم با یکدیگر همدل و مهربان بمانیم و دست به نیت خوانی از یکدیگر نزنیم...»

به‌غیر از این پیام ایسنتاگرامی،‌ این بازیگر یک یادداشت جدی‌تر هم درباره توئیت‌اش منتشر کرد.

او در این مطلب حتی مذاکرات هسته‌ای را هم به میان آورد و به انتقاد از قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان پرداخت: «با توجه به علاقه مطالعاتی و تجربیات شخصی نگارنده در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی در کشورهای مختلف و نظر به این که در کشور ایالات متحده، تعداد افراد مذهبی در این کشور به حدی بالاست که اساسا اتخاذ چنین تصمیمی توسط دموکرات‌ها، آن‌هم درست همزمان با دور نهایی مذاکرات با ایران و در یکسال و نیم باقیمانده به انتخابات این کشور باید دلایل سیاسی خاص ویژه‌ای داشته باشد که منجر به تصویب ناگهانی چنین قانون عجیبی شده است.»

بهرام رادان در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت: «در مطلب منتسب که تنها چندی پس از انتشار و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده حذف شد، فقط اشاره به "تاریخی بودن" تصویب این قانون شده بود و به هیچ وجه کلامی از تأیید و حمایت در آن نبود؛ پرواضح است که چنین رفتارهایی در قانون، عرف و شرع ما محکوم است، لذا حرکت غیرمسئولانه برخی سایت‌ها در بد تیتر کردن، به خود انگاشتن و بزرگ‌نمایی این مسأله، تنها آب به آسیاب دشمن ریختن بود و نیت من فقط کنجکاوی از پس پرده ماجرا و دلایل این اقدام بود نه تایید و حمایت از آن.»

اما این متن بهرام رادان نه تنها باعث کم شدن انتقادات نویسندگان روزنامه کیهان نشد، ‌بلکه واکنش دوباره این نشریه را درپی داشت.

این روزنامه در مطلبی دیگر نوشت: «رادان در یادداشت خود نه تنها نسبت به حمایت از اوباما و تصویب قانون ازدواج "همجنس‌بازان" عذرخواهی نکرد، بلکه به رسانه‌ها بابت انتشار نظرش حمله کرد.»

اما قائله به همین‌جا ختم نشد و گویا فشارهای وارد شده به این بازیگر، او را واداشت در یادداشت دیگری، این‌بار به طور صریح اعلام کند که اظهارنظرش اشتباه بوده و بابت آن عذرخواهی هم بکند؛ آن هم در نامه‌ای خطاب به حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان.

به گزارش ایسنا، بهرام رادان در یادداشت ارسالی به روزنامه کیهان نوشت: «آنچه که به عنوان نظر بنده در فضای مجازی در خصوص رأی دیوان آمریکا در خصوص قانون همجنس‌گراها منتشر شد، اشتباه بوده و در شأن ملت ایران نبوده است که از این بابت عذرخواهی می‌کنم.»

این بازیگر همچنین در توضیح یادداشت قبلی‌اش که آنهم با انتقاد روزنامه کیهان مواجه شده بود،‌ در یادداشت جدیدش نوشت: « منظور از بزرگ‌نمایی بد تیتر زدن، اشاره به رسانه‌های بیگانه خارج از کشور بود که منتظر فرصت هستند تا از یک هنرمند وطنی نماد مخالفت و جدایی‌طلبی بسازند؛ در مملکتی آب حیات می‌نوشیم که ازدواج سنت پیامبر و امری پسندیده است. قوانین آمریکا هیچ محلی از اعراب در جمهوری اسلامی ایران ندارد و در کشور ما صراحتا ازدواج همجنس‌گرایان امری است قبیح و ناموزون با شرع و عرف و قانون.»

فعالیت‌های علیه هراس از همجنس‌گرایان یا دوجنس‌گرایان طی سال‌های گذشته در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است.

برای نمونه از سال ۲۰۰۴ میلادی، روز ۱۷ ماه مه، به عنوان روز جهانی مبارزه با همجنس‌گراهراسی و دوجنس‌گراهراسی، شناخته می‌شود و هدف از آن جلب توجه رسانه‌ها، سیاست‌مداران و مردم به بی‌عدالتی‌هایی‌ست که علیه این گروه‌های جنسی، در سراسر جهان می‌شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در سال ۱۳۹۰ با صدور قطعنامه‌ای برای نخستین بار از حقوق برابر برای تمامی انسان‌ها، بدون توجه به گرایش جنسیتی آنها، حمایت کرد.

XS
SM
MD
LG