لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

جلوگیری از اجرای یک نمایش به دلیل «دیالوگ‌ بداهه» بازیگر


امیر جعفری در نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند
امیر جعفری در نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند

اجرای نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی‌ مرند، از کارگردانان سرشناس ایران، به‌ دلیل افزوده شدن چند دیالوگ بداهه توسط امیر جعفری، بازیگر نمایش، به دست مدیر تئاتر ایرانشهر در تهران متوقف شد.

از اجرای این نمایش در نمایش سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر، تنها ۵ شب باقی مانده بود که جلو ادامه آن گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مجید سرسنگی‌، مدیر این مجموعه نمایشی، دلیل جلوگیری از اجرای نمایش را بیان «جملات و کلمات ناشایست به صورت فی‌البداهه» توسط یکی از بازیگران عنوان کرده و گفته است که «حتی اگر یک شب دیگر از اجرای این نمایش باقی مانده بود، باز هم آن را توقیف می‌کردم».

آقای سرسنگی روز چهارشنبه، ۲۰ اسفند، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: «آقای برهانی مرند متنی خوب را پیشنهاد داد و من هم پذیرفتم، اما متاسفانه در طول کار، یکی از بازیگران نمایش مطالبی را اضافه کرد که در متن نبود و تماما از آن رکاکت و استهجان می‌بارید.»

مدیر تئاتر ایرانشهر در پاسخ به این پرسش که چرا به جای تذکر دادن نمایش را توقیف کرده گفت: «چندین بار تذکر دادم، اما متاسفانه این آقای بازیگر حتی به حرف کارگردان هم گوش نداد. با این که آقای برهانی مرند قول داده بود اصلاحات انجام شود متاسفانه آقای بازیگر دست از شیطنت برنداشت.»

به گفته آقای سرسنگی، «تا زمانی که کار اصلاح نشود و بازیگر متوجه نشود صحنه تئاتر جای چنین سخنانی نیست، این نمایش توقیف خواهد بود».

مدیر این مرکز نمایشی در پایان صحبت‌هایش به ایسنا گفت: «آدم تئاتری فقط کسی نیست که تحصیلات تئاتر داشته باشد یا در این رشته کار کند، بلکه باید نسبت به سرنوشت تئاتر دلسوز باشد، در‌حالی که این آقای بازیگر برای بسیاری از نمایش‌ها مشکل درست کرده است.»

اما سخنان مجید سرسنگی در مورد حواشی به وجود آمده توسط بازیگر نمایش «پاییز» و توقیف آن، واکنش امیر جعفری را درپی داشت.

امیر جعفری که نقش اصلی این نمایش را بازی می‌کند، درباره اظهار نظر آقای سرسنگی به وب‌سایت خبرآن‌لاین گفت: «برای من عجیب است که یک استاد دانشگاه و کسی که دکترای تئاتر دارد، فرق کاراکتر را با شخصیت یک بازیگر متوجه نمی‌شود؛ صحبت‌های این استاد دانشگاه چنین القاء می‌کند که گویی من به عنوان امیر جعفری شخصیتی لمپن و لوده دارم، در صورتی که این نقش من در نمایش است، نه شخصیت خودم.»

آقای جعفری در مورد اصلاحاتی که به نمایش «پاییز» وارد شده اعلام کرد: «گفتند ۲۵ مورد اصلاحیه لازم است که بخش‌هایی از آن مربوط به من بود و اصلا صحبت از آقای سرسنگی و نظر ایشان مطرح نبود. اصلا من نمی‌دانم ایشان نمایش را دیده‌اند که چنین نظر می‌دهند یا نه.»

این بازیگر در ادامه با اشاره به این‌ که تمامی ۲۵ مورد اصلاحیه، در حین اجرا اعمال شده است، افزود : «وقتی اجرا تمام شد آقای برهانی به همه ما برای این‌که موارد مطرح‌شده را رعایت کرده بودیم خسته نباشید گفت.»

امیر جعفری در پایان با بیان این نکته که نمایش «پاییز»، ۱۳ سال پیش نیز اجرا شده و جایزه جشنواره دفاع مقدس را نیز به دست آورده،‌ گفت: «چطور شده که در این مدت نظرات عوض شده است؟ چه اتفاقی افتاده؟ نکند بچه‌های تماشاخانه ایرانشهر هم جزء دلواپسان هستند؟»

در نمایش «پاییز» امیر جعفری،‌ ناهید مسلمی، احمد کاوری، ستاره پسیانی و بهرام افشاری به عنوان بازیگر حضور داشتند.

این نمایش پیشتر در بیستمین جشنواره تئاتر فجر، ‌جایزه بهترین نمایشنامه،‌ بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد را دریافت کرده بود.

XS
SM
MD
LG