لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

عوامل مسمومیت شهروندان در زاهدان «دستگیر شدند»


دو مقام عالی‌رتبه دولتی در استان سیستان و بلوچستان روز سه‌شنبه، ششم آبان، اعلام کردند که افرادی که با تخلیه غیرمجاز سموم شیمیایی کشاورزی در کانال فاضلاب باعث مسمومیت تعداد زیادی دانش‌آموز و اهالی زاهدان شده بودند شناسایی و دستگیر شدند.

از ساعات پایانی روز شنبه، سوم آبان‌ماه، تعدادی از اهالی شمال زاهدان که بیشتر از دانش‌‌آموزان دبستان‌ها و دبیرستان‌های منطقه بودند، به علت استشمام گازی سمی دچار مسمومیت شده و در بیمارستان‌های این شهر بستری شدند. ‌

پس از حضور کارکنان مرکز بهداشت و نیز عوامل شهرداری و نیروی انتظامی در حاشیه شمالی شهر زاهدان که بوی نامطبوعی در آن پراکنده شده بود،‌ مشخص شد که فرد یا افرادی با شستن بشکه‌هایی حاوی محلول‌های سموم دفع آفات نباتی و شیمیایی و رها کردن آن در نهر آب،‌ باعث متصاعد شدن گاز سمی و در پی آن مسمومیت شهروندان آن منطقه شده‌اند.

پس از این حادثه تعداد زیادی از دانش‌آموزان شمال زاهدان، به دلیل استشمام گاز سمی و مبتلا شدن به مشکلات تنفسی و گوارشی، برای مداوا ‌روانه بیمارستان‌های این شهر شدند.

در این رابطه،‌ دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت ایران، با اشاره به مسمومیت ۲۳۵ دانش‌آموز زاهدانی،‌ روز سه‌شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «دانش‌آموزانی که دچار تهوع، استفراغ و تنگی نفس شده بودند،‌ با سم‌درمانی و اکسیژن درمانی تحت مداوا قرار گرفتند و تعداد ۱۵۰ نفر از آنها تاکنون از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.»

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، متصاعد شدن احتمالی «گاز آرسین» در پی شستشوی گالن‌های حمل موادشیمیایی، عامل مسمومیت این دانش‌آموزان بوده است.

اما روز گذشته، پنجم آبان‌ماه عامل اصلی ایجاد آلودگی در شهر زاهدان و نیز مسمومیت برخی اهالی این شهر،‌ پس از تحقیقات صورت گرفته توسط نیروی انتظامی و دادستانی استان سیستان و بلوچستان دستگیر شد.

در همین رابطه،‌ عباسعلی ارجمندی،‌ فرماندار زاهدان، با اعلام این‌ که «حادثه رخ داده هیچ ارتباطی به موضوعات امنیتی و تروریستی نداشته» ‌به خبرگزاری مهر گفت: «فرد خاطی دستگیر شده و انبار مواد شیمیایی نیز توسط نیروهای انتظامی برای بررسی و تحقیقات بیشتر پلمپ شده است.»

از سوی دیگر، محمد مرزیه، دادستان عمومی استان سیستان و بلوچستان، نیز روز سه‌شنبه توضیحاتی را درباره علل این حادثه به خبرنگار خبرگزاری دولتی ایرنا در زاهدان داده است.

او گفت: «عده‌ای سودجو که اقدام به خرید گالن‌های خالی آغشته به سموم گیاهی، برای نگهداری مواد سوختی کرده بودند، چند روز پیش، آب‌های آلوده ناشی از شستشو را که حاوی مقادیر قابل توجهی مواد شیمیایی بوده، به درون یکی از معابر فاضلاب زاهدان تخلیه کرده‌اند.»

به گفته دادستان این استان،‌ پرونده‌ای برای افراد متخلف در دادسرا تشکیل شده و به جرم آنها رسیدگی خواهد شد.

اما با وجود اقدامات وزارت بهداشت و نیز شهرداری زاهدان برای پاک‌سازی این منطقه،‌ گویا بوی نامطبوع حاصل از تصاعد گازهای سمی هنوز در شمال زاهدان وجود دارد.

خبرگزاری مهر در‌ این‌ باره گزارش داد: «با وجود این‌ که رضا اربابی، مدیر ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان،‌ از پاکسازی منطقه آلوده خبر داده بود،‌ اما بوی نامطبوع و تند گازهای شیمیایی هم‌چنان در بسیاری از مناطق شهری شمال زاهدان وجود داشته و موجب نارضایتی مردم شده است.»

به دنبال این حادثه، مدارس هر دو شیفت صبح و عصر نواحی شمال زاهدان روز ششم آبان‌ماه نیز همانند روز گذشته از سوی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان تعطیل اعلام شده‌ است.

XS
SM
MD
LG