لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

جعفر پناهی با «تاکسی» در بخش مسابقه جشنواره برلین


جعفر پناهی،‌ کارگردان ایرانی، امسال در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین، ‌با فیلم جدیدش «تاکسی» در بخش مسابقه حضور خواهد داشت.

جعفر پناهی که دوران محکومیت و ممنوع‌الکاری‌اش را می‌‌گذراند،‌ فیلم جدیدش را در سکوت خبری ساخته است. این فیلم که داستانش در یک تاکسی می‌گذرد،‌ نوشته خود پناهی است و همانند دیگر اثر این فیلم‌ساز «این یک فیلم نیست»، ساختاری به شکل مستند داستانی دارد.

جعفر پناهی در فیلم جدیدش به عنوان یک راننده تاکسی در شهر تردد می‌کند، مسافران مختلفی را در طول مسیر سوار کرده و با آن‌ها هم‌کلام می‌شود. جالب این‌که، برخی از چهره‌های سیاسی و اجتماعی هم در طول مسیر سوار تاکسی جعفر پناهی می‌شوند و ماجرای فیلم این‌گونه به پیش می‌رود.

فیلم قبلی جعفر پناهی،‌ «پرده بسته» نام داشت که دو سال پیش در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور یافت و جایزه بهترین فیلم‌نامه را از آن خود کرد. آقای پناهی آن فیلم را به طور مشترک با کامبوزیا پرتوی کارگردانی کرده بود.

اما قرار است در جشنواره فیلم برلین سال ۲۰۱۵، سینمای ایران حضور پرباری داشته باشد. به غیر از فیلم «تاکسی» جعفر پناهی،‌ گفته می‌شود دو فیلم ایرانی دیگر هم در بخش‌های مختلف این جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

پگاه آهنگرانی و ترانه علیدوستی در فیلم «مادر قلب اتمی»
پگاه آهنگرانی و ترانه علیدوستی در فیلم «مادر قلب اتمی»

طبق گزارش‌های رسیده،‌ فیلم «مادر قلب اتمی» ساخته علی احمدزاده در بخش «فروم» جشنواره برلین و فیلم «پریدن از ارتفاع کم» به کارگردانی حامد رجبی در بخش پانورامای این جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

این دو فیلم که برای شرکت در جشنواره فجر هم متقاضی شده بودند،‌ از سوی هیات انتخاب برای نمایش در هیچ بخشی شایسته حضور تشخیص داده نشدند.

ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان و محمدرضا گلزار ۴ بازیگر اصلی فیلم «مادر قلب اتمی» هستند. داستان این فیلم در یک شب تا صبح اتفاق می‌افتد و کل این اثر در خیابان‌های تهران جلوی دوربین رفته است.

«مهمونی کامی» فیلم قبلی علی احمدزاده است که موفق به دریافت پروانه نمایش نشده و در توقیف به سر می‌برد.

رامبد جوان و نگار جواهریان در فیلم «پریدن از ارتفاع کم»
رامبد جوان و نگار جواهریان در فیلم «پریدن از ارتفاع کم»

«پریدن از ارتفاع کم» اولین فیلم بلند سینمایی حامد رجبی است که پیش از این در نگارش فیلم‌نامه فیلم‌های «فصل باران‌های موسمی» و «پرویز» با مجید برزگر همکاری داشته است. نگار جواهریان و رامبد جوان بازیگران اصلی این فیلم هستند و تهیه‌کنندگی آن هم با مجید برزگر بوده است.

این فیلم داستان دختری به نام نهال را روایت می‌کند که چهار ماهه باردار است و متوجه می‌شود که جنین در شکمش مرده است. او تصمیم می‌گیرد سکوت کند و از این ماجرا به کسی چیزی نگوید.

شصت و پنجمين جشنواره بين‌المللی فيلم برلين از روز پنجم فوريه (۱۶ بهمن) آغاز مي‌شود و تا روز پانزدهم اين ماه (۲۶ بهمن) ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG