لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

واکنش کیانوش عیاری به عذرخواهی رئیس سازمان سینمایی


کیانوش عیاری در پشت صحنه فیلم «خانه پدری»
کیانوش عیاری در پشت صحنه فیلم «خانه پدری»

کیانوش عیاری در واکنشی به عذرخواهی رئیس سازمان سینمایی به خاطر اکران نشدن فیلم «خانه پدری» اعلام کرد که تنها دستاورد حاصل شده از اکران نشدن فیلمش، عذرخواهی یک مسئول است.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی چند روز پیش در صفحه فیس بوکش، از همه کسانی که از فراهم نشدن زمینه‌های اکران فیلم «خانه پدری» در گروه هنر و تجربه آزرده خاطر شده‌اند، پوزش خواسته بود.

کیانوش عیاری روز جمعه ۱۲ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در این‌باره گفت: «در میان زیان‌های متعددی که عدم نمایش «خانه پدری» از جنبه‌های مختلف مالی و غیر مالی داشت‌، شاید تنها یک دستاورد حاصل شده باشد و آن هم عذرخواهی آقای ایوبی است.»

آقای عیاری، در ادامه با اشاره به این‌که اقدام رئیس سازمان سینمایی از آن جهت مهم است که ایشان از مردم عذرخواهی کرده، اعلام کرد: «مردم در این‌گونه مواقع اصولا عادت به شنیدن عذرخواهی ندارند و من نمی‌دانم آخرین باری که آن‌ها از یک مقام مسئول عذرخواهی شنیدند، کِی بوده است.»

این کارگردان سینما در پایان صحبت‌هایش گفت: «امیدوارم این عمل متمدنانه‌ آقای ایوبی به عنوان تنها دستاورد مثبت اکران نشدن فیلم «خانه پدری»، همانند یک یادگار برای حداقل بخشی از جامعه باقی بماند و تعمیم پیدا کند.»

فیلم «خانه پدری» یازدهمین ساخته بلند سینمایی کیانوش عیاری،‌پس از کش و قوس‌های فراوان، ‌سرانجام از چهارم دی‌ماه در یکی از سالن‌های مجتمع سینمایی کوروش تهران اکران شد ولی تنها دو روز روی پرده باقی ماند و نمایش آن متوقف شد.

پس از این ماجرا، ‌علی جنتی، وزیر ارشاد اعلام کرد که بر اساس مصوبات هیات دولت در مورد نمایش فیلم‌های سینمایی، فیلم‌هایی که حاوی خشونت باشند، قابل اکران عمومی نیستند و به همین دلیل، امکان نمایش عمومی فیلم کیانوش عیاری وجود ندارد.

پیشتر گفته می‌شد که کمیسیون فرهنگی مجلس، تقاضای سانسور برخی صحنه‌های فیلم را کرده است و به کیانوش عیاری هم تا ۱۲ دی ماه مهلت داده شده تا آن‌ها را اعمال کند.

در همین رابطه، روز شنبه ششم دی ماه،‌ شاهرخ دستورتبار مجری طرح فیلم «خانه پدری»، در گفت‌وگو با ایسکا نیوز، ‌اعلام کرد که «بعید است کیانوش عیاری فیلم را سانسور کند»؛ به گفته مجری طرح این فیلم،‌ «اگر قرار بود که آقای عیاری موارد مورد بحث مجلس را از فیلم بیرون بیاورد، ۴ سال پیش این کار را انجام می‌داد.»

«خانه پدری» که در سال ۸۹ ساخته شده است چند سالی توقیف بود. در این فیلم برخی مسایل ظلم‌آمیز در قبال زنان در خانواده‌ای ایرانی،‌ به صورتی بی‌پرده و صریح به تصویر کشیده شده است.

این فیلم که سال گذشته با صدور پروانه نمایش در جشنواره فجر حضور داشت،‌ قرار بود بدون هیچ‌گونه ممیزی و البته با رعایت شرط سنی برای مخاطبان، در چند سینمای محدود تهران و شهرستان‌ها به اکران عمومی دربیاید.

داستان «خانه پدری» در پنج اپیزود می‌گذرد. فیلم از سال ۱۳۰۸ آغاز می‌شود و عمده ایرادات وارد شده به فیلم،‌ مربوط به همین اپیزود اول است؛‌ جایی که پدری به همراه پسر پانزده ساله‌اش، دختر خانواده را به خاطر مسائل ناموسی به قتل می‌رسانند و در زیرزمین خانه دفن می‌کنند. اپیزود بسیار تکان‌دهنده و هولناکی که به گفته مسئولان ممیزی در ایران، ‌باید از فیلم حذف شود، ولی کیانوش عیاری زیر بار آن نمی‌رود.

اما ماجرای فیلم «خانه پدری»، در چهار اپیزود دیگر هم ادامه دارد که هر اپیزود با فاصله زمانی چند ساله، همان خانواده را در همان خانه اول نشان می‌دهد که در زمانی دیگر، چه وضعیتی پیدا کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG