لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه، بازداشت شد


نیکولا سرکوزی
نیکولا سرکوزی

در اقدامی که خبرگزاری‌های خارجی «بی‌سابقه» توصیف کرده‌اند، نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه، روز سه‌شنبه، دهم تیرماه، با حکم دادگستری این کشور بازداشت شد.

این نخستین بار است که یک رئیس جمهور سابق در کشور فرانسه به دست پلیس بازداشت می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی در دادگستری فرانسه می‌گوید که آقای سرکوزی به منظور ادای توضیحات در یک پرونده فساد بازداشت شده است.

به گزارش این خبرگزاری، بازرسان مبارزه با فساد در فرانسه برابر قانون می‌توانند رئیس جمهور سابق این کشور را به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت نگه دارند.

زمان ۲۴ ساعته بازداشت به مدت یک روز دیگر نیز قابل تمدید است.

نیکولا سرکوزی روز سه‌شنبه یک روز پس از آن خود را به مقامات دادگستری معرفی کرد که بازرسان وکیل او را به همراه دو قاضی دادگاه بخش دستگیر کردند.

آقای سرکوزی، ۵۹ ساله، متهم است به تلاش برای دستیابی به اطلاعات از راهی غیرقانونی در مورد یک پرونده فساد دیگر.

این رئیس جمهور سابق فرانسه همچنین متهم است که در سال ۲۰۰۷ و در جریان مبارزه انتخاباتی خود برای رسیدن به این مقام از حکومت معمر قذافی، دیکتاتور معدوم لیبی، کمک مالی دریافت کرده است.

گفته می‌شود که آقای سرکوزی از راهی غیرقانونی مطلع شده است که تلفن همراهش به دستور قضات مسئول پرونده لیبی تحت کنترل قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید اتفاق روز سه‌شنبه می‌تواند امید نیکولا سرکوزی به بازگشت به کاخ الیزه در سال ۲۰۱۷ در مقام رئیس جمهور را از هم بپاشد.

آقای سرکوزی در سال ۲۰۱۲ پس از پنج سال ریاست در کاخ الیزه جای خود را به فرانسوا اولاند، رئیس جمهور کنونی، فرانسه داد.

پیشتر ژاک شیراک که پیش از نیکولا سرکوزی رئیس جمهور بود در یک پرونده اختلاس حکم حبس تعلیقی گرفته بود.

XS
SM
MD
LG