لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

واکنش ایران به اظهارات اوباما پس از رای‌گیری در کنگره آمریکا


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه، ۲۰ شهریور، در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا پس از رای‌گیری در سنای این کشور گفت که واشینگتن در پایان مذاکرات هسته‌ای «ناگزیر» شد از مواضع خود عدول کند.

باراک اوباما روز پنج‌شنبه گذشته لحظاتی پس از رای نیاوردن کفایت مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای در سنای این کشور، در بیانیه‌ای از اقدام سناتورهای دموکرات و مستقل ستایش کرده و آن را پیروزی برای «دیپلماسی، امنیت آمریکا و جهان» دانست.

در واکنش به این بیانیه، رسانه‌های ایران به نقل از خانم افخم با اشاره به این که بیانیه باراک اوباما «تناقض‌گویی آشکار است» گزارش دادند: «رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کند از این واقعیت طفره برود که ناکامی دولتش در سیاست تحریم و تهدید علیه ایران بود که آمریکا را وادار به مذاکره کرد و... در تلاشی ناموفق می‌کوشد نتایج مذاکرات هسته‌ای را مصادره به مطلوب کند، اما واقعیت این است که آمریکا در پایان مذاکرات ناگزیر به عدول از مواضع زیاده‌خواهانه خود شد.»

ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه در وین به توافقی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند. بر اساس این توافق که به برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت: «یکی از دستاوردهای اصلی مذاکرات هسته‌ای پایان دادن به بحرانی تصنعی بود که با انگیزه‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته بود و دولت آمریکا با پذیرش شکست و ناکامی تحریم‌ها، ناگزیر به عقب‌نشینی از خواسته اصلی خود در مذاکرات شد و در ‌‌نهایت هم به رفع تحریم‌ها تن داد و هم حق غنی‌سازی هسته‌ای ایران را پذیرفت.»

خانم افخم در حالی از بیانیه رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده که باراک اوباما روز گذشته در بیانیه خود تصریح کرد که پس از حدود دو سال مذاکره از موضع قدرت، جامعه جهانی به توافقی دست یافت که اهداف اصلی را برآورده می‌کند.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، با اجرای توافق هسته‌ای با ایران جامعه بین‌الملل قادر خواهد بود مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

باراک اوباما در بیانیه خود تاکید کرد: «در گامی به جلو، ما دست به کار حساس به اجرا گذاشتن و راستی‌آزمایی این توافق می‌زنیم تا ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد، در حالی که سیاست خارجی را در پیش گرفته‌ایم که کشورمان و دنیا را مکانی امن‌تر می‌سازد.»

XS
SM
MD
LG