لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

درخواست بان گی مون از کشور‌ها برای اعطای پناهندگی به مجاهدین خلق


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
دبیرکل سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۹ آذر، از کشور‌ها خواست تا به مسئله مهاجرت آن دسته از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در کشور عراق زندگی می‌کنند رسیدگی کرده و به آنها پناهندگی اعطا کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به شورای امنیت این سازمان گفت که ۳۱۲۲ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق به کمپ حریت (آزادی) منتقل شده‌اند، اما حدود صد تن از آنها هم‌چنان در اردوگاه اشرف برای کمک به بستن آن باقی مانده‌اند.

به گفته آقای بان گی مون، تاکنون ۳۱ تن از اعضای این گروه را کشورهای دیگر پذیرفته‌اند و حال ضرورت دارد که سایر آنان نیز از کشورهای دیگر پیشنهاد پناهندگی دریافت کنند.

ساکنان اردوگاه اشرف در ماه فوریه سال جاری موافقت کردند که به کمپ جدید منتقل شوند تا سازمان ملل متحد درخواست پناهندگی آنان به کشورهای دیگر را به جریان بیندازد.

با این حال این اعضای سازمان مجاهدین از امکانات اندک و شرایط این پایگاه جدید با عنوان حریت شکایت دارند و گفته‌اند که به آنها اجازه داده نشده است وسایل و متعلقات شخصی خود را با خود ببرند.

حکومت شیعه‌مذهب عراق که پس از هجوم نیروهای تحت رهبری ایالات متحده به این کشور و سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ قدرت را در دست گرفت، مخالف ادامه حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در عراق است.

در همین حال در جریان درگیری‌ها میان ساکنان اشرف و نیروهای امنیتی عراق نیز که سال گذشته رخ داد، ۳۴ تن کشته شدند.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش تازه خود اظهار داشت: «اگر کشورهای عضو التزامی جدی به پذیرش ساکنان سابق کمپ عراق جدید (اشرف) نداشته باشند، هیچ راه‌ حل قابل قبولی به دست نخواهد آمد.»

دبیرکل سازمان ملل افزود: «من از کشورهای عضو می‌خواهم که هر چه زود‌تر به ساکنان این پایگاه پیشنهاد پناهندگی بدهند و آنها را تحت حمایت بین‌المللی قرار دهند.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده در ماه سپتامبر این گروه مخالف حکومت ایران را از فهرست رسمی سازمان‌های تروریستی خارج کرد، اما در عین حال تاکید داشت که نگرانی‌هایی جدی درباره این گروه دارد.

سازمان مجاهدین خلق ایران خواستار سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی است و در دهه ۱۹۸۰ نیز در جنگ میان ایران و عراق در کنار نیروهای صدام حسین قرار گرفت.

این گروه پس از حمله نیروهای ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ خلع سلاح شد و از سال ۲۰۰۹ نیز که مقامات عراق تحت یک معاهده امنیتی دوجانبه با ایالات متحده، بر اردوگاه اشرف تسلط یافتند، سرنوشت آنان پشت پرده ابهام قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG