لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

واکنش شدیداللحن به تلاش برای اصلاح قانون اجازه خروج زن از کشور


نیلوفر اردلان به دلیل مخالفت همسرش نتوانست تیم فوتسال زنان ایران را همراهی کند
نیلوفر اردلان به دلیل مخالفت همسرش نتوانست تیم فوتسال زنان ایران را همراهی کند

آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید شیعهِ قم، در واکنشی شدیداللحن به تلاش معاونت زنان ریاست جمهوری برای اصلاح قانون «اجازه همسر برای خروج زن از کشور» گفت که «بی‌دین‌ها به این مسئله راضی نمی‌شوند و این گونه مسائل مقدمه‌ای برای موضوعات دیگر است».

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده حسن روحانی، رئیس ‌جمهور، روز هشتم مهر خبر داده بود که این معاونت «به‌جد» در پی اصلاح قانون فعلی گذرنامه است که بر اساس آن زنان برای خروج از کشور نیازمند اجازه همسرشان هستند.

در واکنش به این گفته خانم مولاوردی، خبرگزاری فارس شامگاه پنج‌شنبه، ۹ مهر، به نقل از آیت‌الله جعفر سبحانی گفت که «فقهای اسلام اعم از شیعه و سنی معتقد هستند که زن بدون اذن شوهر نمی‌تواند مسافرت کند».

وی با تاکید بر این که موضع خانم مولاوردی «در شأن جمهوری اسلامی نیست» افزود: «انتخاب چنین فردی صحیح نبوده و باید فردی را انتخاب کرد که فکر اسلامی داشته باشد.»

همچنین به گزارش خبرگزاری رسا آقای سبحانی گفت: «بی‌دین‌ها به این مسئله راضی نمی‌شوند و این گونه مسائل مقدمه‌ای برای موضوعات دیگر است.»

این مرجع تقلید همچنین تهدید کرده است که در صورت تکرار سخنان خانم مولاوردی، در «مسجد اعظم» قم در این باره صحبت خواهد کرد.

موضوع لزوم وجود اجازه همسر برای خروج زنان ایرانی از کشور پس از جلوگیری همسر نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران، از سفر او برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا دوباره خبرساز شد.

به دنبال انتشار این خبر، شهیندخت مولاوردی بدون اشاره به نام خانم اردلان گفت که صدها ای‌میل دریافت کرده‌ که در آن شهروندان به موضوع جلوگیری همسران از خروج زنان به عناوین مختلف اعتراض کرده‌اند.

طبق قانون گذرنامه در جمهوری اسلامی، زنان شوهردار برای خروج از کشور به موافقت کتبی همسر و در موارد اضطراری به اجازه دادستان نیاز دارند. بر همین اساس، اگر همسر یک زن ایرانی از خروج زن از کشور جلوگیری کند، گذرنامه او تا رفع مانع ضبط خواهد شد.

مخالفت آیت‌الله سبحانی با اصلاح قانون مربوط به اجازه همسر برای خروج زنان از کشور در حالی است که، به گفته مقامات دولتی، دولت حسن روحانی پیش از این نیز به دلیل موضع‌گیری برخی از مراجع شیعه در شهر قم از پیگیری موضوع ورود زنان به سالن‌های ورزشی صرف نظر کرده است.

XS
SM
MD
LG