لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

جعفر پناهی با «این فیلم نیست» در فهرست اولیه مستندهای اسکار


تقدیر از «این فیلم نیست» در جشنواره فیلم دبی
تقدیر از «این فیلم نیست» در جشنواره فیلم دبی
نام آخرین فیلم جعفرپناهی، کارگردان ایرانی، روز سه‌شنبه، ۱۴ آذرماه، به عنوان یکی از نامزدهای اولیه برای جایزه اسکار فیلم مستند در سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام شد. این فیلم آقای پناهی با عنوان «این فیلم نیست» هنوز در ایران به نمایش درنیامده است.

وب‌سایت رسمی آکادمی علوم و هنرهای سینما در آمریکا که برگزارکننده رسمی مراسم سالانه اسکار، معتبرترین و معروف‌ترین جایزه سینمایی جهان، است روز سه‌شنبه فهرست اولیه‌ای از ۱۵ فیلم مستند بلند منتشر کرد که فیلم جعفر پناهی تنها ایرانی حاضر در آن است.

جعفر پناهی به همراه محمد رسول‌اف دهم اسفندماه سال ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی دستگیر و از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به ساخت فیلمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری متهم شدند، اتهامی که آن زمان از سوی این دو نفر رد شد.

جعفر پناهی پس از آن به شش سال حبس و ۲۰ سال ممنوعیت کاری در کشور محکوم شد، اما خانه‌نشینی این فیلمساز ایرانی به ساخت فیلمی با عنوان طعنه‌آمیز «این فیلم نیست» انجامید که نخستین بار در سال ۱۳۹۰ در جشنواره کن فرانسه به نمایش درآمد.

حال آکادمی اسکار در کالیفرنیای آمریکا اعلام کرده است که این فیلم جعفر پناهی در کنار ۱۴ فیلم مستند بلند دیگر انتخاب شده است تا از میان آنها پنج فیلم نهایی نامزد اسکار مستند انتخاب شود.

در کنار فیلم جعفر پناهی، فیلم مستند «آی وی‌وی: متاسف هرگز» نیز در فهرست اولیه نامزدهای اسکار مستند سال ۲۰۱۳ قرار دارد.

با این حال در این فهرست فیلم‌هایی چون «۵ دوربین شکسته»، «در جست‌وجوی شوگرمن»، «جنگ پنهان»، و «شیاد» نیز حضور دارند که در سال گذشته از طرف تقریبا تمامی منتقدان فیلم تحسین شده و نظر تمام متخصصان سینما را به خود جلب کرده‌اند.

حضور این فیلم‌های مستند تحسین‌شده در فهرست اولیه اسکار کار را برای جعفر پناهی برای راه یافتن به فهرست اصلی نامزدهای اسکار سخت خواهد کرد.

سال گذشته اصغر فرهادی با فیلم خود «جدایی نادر از سیمین» نام خود را به عنوان اولین ایرانی برنده اسکار در تاریخ سینما ثبت کرد.

هشتاد و پنجمین دور از اهدای جوایز اسکار روز یک‌شنبه، ۲۴ فوریه ۲۰۱۳، ششم اسفندماه ۱۳۹۱، در دالبی تیتر در هالیوود سنتر برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG