لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

اعدام بیش از ۲۰ نفر در ایران در هفته گذشته


خبرها از ایران حاکی از اعدام بیش از ۲۰ نفر طی چند روز اخیر در کشور است و اغلب این افراد به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند.

به گزارش روزنامه‌های چاپ ایران، از جمله روزنامه مردم‌سالاری، ۱۱ نفر از این میان
تنها طی دو روز، روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، ۱۶ و ۱۷ تیرماه، اعدام شده‌اند.

از این میان سه نفر در اردبیل، سه نفر در کرمانشاه و پنج نفر در قزوین اعدام شده که جرم هفت ۷ نفر از آنها قاچاق مواد مخدر اعلام شده است.

هفته گذشته هم ۱۱ نفر در شهرهای بم، کرج، اهواز و خرم‌آباد اعدام شدند که جرم ۹ نفرشان قاچاق مواد مخدر اعلام شده بود، جرمی که به گفته نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل جرمی بزرگ محسوب نشده و نباید برایش حکم اعدام اجرا شود.

دروری دایک، مسئول بخش ایران در سازمان عفو بین‌الملل، در این باره به رادیوفردا می‌گوید: «نهادهای حقوق بشری می‌دانند که وظیفه بزرگ هر دولتی حفاظت مردمش از تهدید و تأثیر مواد مخدر است؛ بنابراین نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی از کنترل مسئله مواد مخدر در ایران حمایت می‌کنند، ولی مقام‌های ایران به خوبی می‌دانند که اجرای حکم اعدام برای قاچاق مواد مخدر خلاف معیارهای بین‌المللی است؛ مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها این پیام را از نهادهای سازمان ملل و عفو بین‌الملل دریافت کرده‌اند که تحت معیارهای جهانی حقوق بشری و میثاق‌های بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، قاچاق مواد مخدر قوی‌ترین جرم نیست و نمی‌توانند برای آن حکم اعدام اجرا کنند.»

علاوه بر این ۱۱ شهروند ایران، ۱۲ نفر دیگر نیز طی روزهای اخیر در ایران اعدام شده‌اند که این افراد شهروند افغانستان بوده‌اند.

سفارت افغانستان در تهران با انتشار این خبر اعلام کرده است که اعدام این افراد در رابطه با جرایم مواد مخدری صورت گرفته است.

اما این اولین بار نیست که شهروندان افغان در ایران اعدام می‌شوند. طی سال‌های اخیر برخی از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری از جمله کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار اخباری مبنی بر اعدام‌های مخفیانه در زندان‌های ایران گفته‌اند که ده‌ها تن از این اعدامی‌ها به‌ویژه در زندان وکیل‌آباد مشهد شهروند افغان بوده‌اند.

دولت افغانستان تاکنون بارها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار لغو یا تعلیق حکم اعدام شهروندانش شده است.

شمار اعدام‌ها در ایران از جمله مواردی است که کشورهای غربی، نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، بارها از آن انتقاد کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل خردادماه سال جاری گزارشی از اعدام‌ها در جهان منتشر کرد که در این گزارش ایران به عنوان دومین کشور جهان از نظر آمار بالای اعدام معرفی شد.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۲، سال گذشته میلادی، ۳۱۴ تن در ایران اعدام شده‌اند که عفو بین‌الملل می‌گوید با احتساب دست‌کم ۲۳۰ مورد اعدام پنهانی، شمار اعدام‌ها در ایران به بالای ۵۰۰ مورد می‌رسد.
XS
SM
MD
LG