لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

فرمانده نیروی قدس سپاه: در انتخابات پیش رو نباید اشتباه کنیم


روزنامه خراسان گزارش داده است که شمار مجروحان زلزله سراوان به ۲۷ تن رسیده است. روزنامه بهار ضمن اشاره به انتشار «اخبار متناقض درباره زلزله سراوان» خبر داده است که بزرگی زلزله روز سه‌شنبه در سراوان ۷.۸ تا ۸ ریشتر بوده است.

بهرام عکاشه، زلزله‌شناس، طی یادداشتی در روزنامه آرمان تاکید کرده است که «پس‌لرزه‌های سنگین» زلزله سراوان تا سه سال ادامه خواهد داشت و «تا زمانی که به مقاوم‌سازی خانه‌های خود نیندیشیم هر زمین‌لرزه‌ای می‌تواند لرزه بر اندام کشور بیندازد».

روزنامه‌های سیاست روز و کیهان در سرمقاله‌های چهارشنبه خود به تحلیل و گمانه‌زنی درباره انفجارهای بوستون پرداخته‌اند. نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سرمقاله کیهان نوشته است که «چند سال قبل، حضرت آقا (علی خامنه‌ای) با اشاره به روسیاهی تروریست‌ها و نشان دادن دست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در عملیات تروریستی، هشدار داده بودند که سرانجام، آتش این تروریسم کور به دامان و دست‌های پلید و مغزهای شریر عاملان اصلی آن خواهد افتاد».

روزنامه‌های جام جم و کیهان از ﺭﺍﻩ‌ﺍﻧﺪﺍﺯی «ﻗﺮﺍﺭﮔﺎﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎتی» به نام «قرارگاه فجر» نیروی انتظامی برای کنترل و برخورد با «شبکه‌های اجتماعی» و «جامعه» خبر داده‌اند.

روزنامه‌های رسالت، کیهان و بهار در شماره بیست و هشتم فروردین‌ماه خبر داده‌اند که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، تاکید کرده که «در انتخابات پیش رو نباید اشتباه کنیم».

روزنامه‌های قانون و اعتماد گزارش داده‌اند که همزمان با آغاز اعدام‌های سال ۹۲، روز سه‌شنبه دست‌کم ۹ نفر در شیراز اعدام شدند، واعدام ۶ نفر از آن‌ها در «ملاء عام» اجرا شد.

شمار مجروحان زلزله سراوان به ۲۷ تن رسید

روزنامه خراسان به نقل از خبرنگار اعزامی خود به مناطق زلزله‌زده در استان سیستان و بلوچستان خبر داده است که «شمار مجروحان زلزله سراوان به ۲۷ و شمار قربانیان این زلزله در پاکستان به ۳۴ تن رسیده است».

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌و‌گو با روزنامه خراسان «مجروح شدن ۲۷ نفر در زلزله سراوان» را تائید کرده، اما گفته است که از میان مجروجان «تنها ۵ الی ۶ نفر برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند».

رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، نیز به این روزنامه گفته است که «ستادهایی معین از استان‌های هم‌جوار در حال جست‌و‌جو و نجات در منطقه سراوان هستند».

خبرنگار روزنامه خراسان از شهر «گشت» نزدیک‌ترین شهر به مرکز زلزله روز سه‌شنبه نوشته است که «علاوه بر سراوان، شهرهای چابهار، زاهدان، خاش، قصرقند و سرباز نیز بر اثر این زمین‌لرزه» دچار لرزش شدید شدند و «مردم نگران» پس از زلزله «به کوچه‌ها و خیابان‌ها آمدند».

این روزنامه گزارش داده که «برق برخی از مناطق «گشت» به دلیل وقوع زلزله و شکستگی تیرهای برق قطع شده است» و به‌رغم وصل دوباره برق در برخی مناطق «آب گشت کماکان گل‌آلود است» و «مخابرات در منطقه دچار اختلال شده است».

برخی از ساکنان گشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی روزنامه خراسان «از تعداد چادرهای نصب شده» از سوی نیروهای امدادگر و «برپایی چادر‌ها در کنار جاده اظهار نارضایتی کرده» ودرخواست کرده‌اند که «چادر‌ها در کنار منازل» نصب شود.

این روزنامه ساعت وقوع زلزله را «۱۵ و ۱۴ دقیقه» و «مرکز» آن را «۸۶ کیلومتری جنوب شرق شهر خاش و ۶۵ کیلومتری سراوان» اعلام کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که «پیش از زمین‌لرزه سراوان چندین نقطه در استان کرمان لرزید»، نوشته است که «پیش از ظهر سه‌شنبه زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر محمدآباد در شهرستان ریگان را لرزاند» و همچنین «زلزله‌ای به بزرگی ۲.۳ ریشتر پاریز سیرجان، و زلزله دیگری «به بزرگی ۲.۵ ریشتر صبح سه‌شنبه در کیان‌شهر شهرستان کوهبنان» رخ داد.

اخبار متناقض درباره بزرگی و ویرانگری زلزله سراوان

روزنامه بهار عکس یک شماره چهارشنبه را اختصاص داده به چاپ نقشه مناطقی که تحت تاثیر «زلزله ۸ ریشتری سیستان و بلوچستان» قرار گرفتند.

این روزنامه همچنین نوشته است که «تنها چند روز پس از زلزله خانمان‌برانداز بوشهر، بزرگ‌ترین زلزله نیم قرن اخیر در شهر سراوان واقع در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد، زلزله‌ای که به گفته منابع خارجی بزرگای آن ۸ ریشتر است، اما منابع داخلی در ابتدا بزرگای زلزله را ۷.۵ ریشتر و عمق آن را ۱۹ کیلومتر اعلام کردند» و «پس از آن مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تصحیح اطلاعات خود، عمق زلزله را ۹۵ کیلومتر اعلام کرد و بزرگی زلزله را هم ۷.۵ تا ۸ ریشتر».

به نوشته روزنامه بهار، «در دقایق اولیه این حادثه، اخبار ضد‌و‌نقیض زیادی از تلفات زلزله منتشر شد» و «کانال‌های تلویزیونی الجزیره و پرس‌ تی‌وی از کشته شدن ۴۰ نفر در این زلزله خبر دادند»، اما «منابع داخلی از کم بودن تلفات زلزله خبر داده» و اعلام کردند که «سراوان به عنوان کانون زلزله، آسیب جدی ندیده است و عمق بالای زلزله باعث شده تلفات آن بالا نرود».

عبدالعزیز جمشیدزهی، نماینده سابق سراوان در مجلس شورای اسلامی، به روزنامه بهار گفته است که «من سه بار با سراوان تماس داشتم، مشکل جدی وجود ندارد» و «در تماس با خانواده‌ام و دوستانم متوجه شدم که خسارت زیادی وارد نشده‌ است، اما خطوط تلفن قطع هستند و نمی‌توانم با دیگران تماس بگیرم».

این روزنامه از قول عبدالعزیز جمشیدزهی نوشته است که «زلزله بسیار شدید بوده اما تلفاتی اعلام نشده‌ است» و «تنها احتمالی که وجود دارد این است که در شهر «گُشت» که در ۲۰ کیلومتری سراوان قرار دارد، تلفاتی داشته‌ باشیم که هنوز موفق به تماس با اهالی آن منطقه نشده‌ایم».

خلیل رسولی که از اهالی «گُشت» اما در گفت‌و‌گو با روزنامه بهار «از تخریب بسیاری از خانه‌ها» خبر داده و گفته است که «دیوار بسیاری از خانه‌ها ریخته و سقف بعضی از خانه‌ها هم پایین آمده است».

روزنامه بهار از قول این شاهد عینی نوشته است که «زلزله شدید بود، هنوز جرات نکرده‌ایم وارد خانه‌هایمان بشویم، در شهر هم خیلی نرفته‌ایم»، اما «تلفات جانی زیاد نیست، و تا این لحظه من فقط شنیده‌ام که یک طلبه از طبقه دوم پرت شده و آسیب جدی دیده است».

این روزنامه با تاکید بر این که «مردم حاضر نیستند به خانه برگردند»، از قول خلیل رسولی نوشته است که «ممکن است دوباره زلزله بیاید، نمی‌دانیم شب را باید به خانه برویم یا نه، نگران بستگان‌مان در سراوان هم هستیم اما تاکنون نتوانسته‌ایم صحبتی با آن‌ها بکنیم».

بهرام عکاشه، زلزله‌شناس، طی یادداشتی در روزنامه آرمان با تاکید بر این که منطقه زلزله‌زده سیستان و بلوچستان «تا سه سال هم می‌تواند پس‌لرزه‌های سنگینی را تجربه کند» نوشته است که «هر چقدر در مقاوم‌سازی بنا‌ها و ساختمان‌ها بیشتر بکوشند، زندگی امن‌تری خواهند داشت».

این زلزله‌شناس یادآوری کرده است که «ایران روی خط بحرانی زلزله است و تا زمانی که به مقاوم‌سازی خانه‌های خود نیندیشیم هر زمین‌لرزه‌ای می‌تواند لرزه بر اندام کشور ما بیندازد».

بهرام عکاشه در عین حال نوشته است که «نکته مهم اینجاست که باید ویژگی‌های این زلزله را به‌درستی بشناسیم تا بتوانیم به سوالات و تناقضات پیش‌آمده در این‌ باره پاسخ بدهیم» و «اولین مسئله اینجاست که برخلاف آمار اعلام‌شده عمق این زمین‌لرزه حداقل ۸۰ کیلومتر بوده است و به خاطر همین عمق زیاد است که برد زیاد زلزله احساس می‌شود و ما خبرهایی داریم از تخلیه برج‌های مهم دوبی در غرب این منطقه و تخریب هزاران خانه در کراچی که در شرق سراوان قرار گرفته است».

نویسنده یادداشت روزنامه آرمان همچنین ارتباط بین زلزله بوشهر، زلزله سراوان و فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را رد کرده و نوشته است که «به عنوان کسی که سال‌ها عمرش را وقف دانش زلزله‌شناسی کرده باید بگویم که این زلزله هیچ ربطی به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ندارد».

انفجار در بوستون، گمانه‌زنی در کیهان

انفجار در حین برگزاری مسابقه ماراتون در بوستون آمریکا نیز مورد توجه روزنامه‌های قانون، رسالت، کیهان، و سیاست روز قرار گرفته است.

دو روزنامه کیهان و سیاست روز در سرمقاله‌های خود از شباهت این انفجار به انفجار‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ سخن گفته‌اند، و هر دو روزنامه با یادآوری حمله به افغانستان و عراق پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ این پرسش را طرح کرده‌اند که «آمریکا اکنون چه ترفندی در آستین و چه بیضه‌ای زیر کلاه دارد؟»

حسین شریعتمداری نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سرمقاله کیهان نوشته است که «آمریکا در پی خارج کردن غول تروریسم از چراغ جادو، مهار آن را از دست داده و تیری که به سوی ملت‌های مظلوم نشانه رفته بود، امروزه به سوی آمریکا کمانه کرده است».

سرمقاله‌نویس کیهان همچنین به پیش‌بینی این انفجار‌ها و موارد مشابه آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و تاکید کرده است که «چند سال قبل، حضرت آقا (علی خامنه‌ای) با اشاره به روسیاهی تروریست‌ها و نشان دادن دست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در عملیات تروریستی، هشدار داده بودند که سرانجام، آتش این تروریسم کور به دامان و دست‌های پلید و مغزهای شریر عاملان اصلی آن خواهد افتاد».

ﺭﺍﻩ‌ﺍﻧﺪﺍﺯی «ﻗﺮﺍﺭﮔﺎﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎتی» نیروی انتظامی برای برخورد با شبکه‌های اجتماعی

روزنامه‌های جام جم و کیهان از ﺭﺍﻩ‌ﺍﻧﺪﺍﺯی «ﻗﺮﺍﺭﮔﺎﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎتی» به نام «قرارگاه فجر» نیروی انتظامی خبر داده‌اند.

به نوشته روزنامه جام جم، سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری ضمن اعلام خبر «راه‌اندازی قرارگاه انتخاباتی نیروی انتظامی»، گفت که این قرارگاه «در جهت تحقق شعار سال ۹۲ و برگزاری انتخابات در امنیت کامل» آغاز به کار کرده است.

روزنامه جام جم از قول معاون اجتماعی نیروی انتظامی نوشته که در «قرارگاه انتخاباتی» این نیرو «شبکه‌های ماهواره‌ای، سایت‌های معاند نظام، شبکه‌های اجتماعی و جامعه از سوی پلیس رصد خواهد شد تا انتخابات خردادماه در امنیت کامل برگزار شود».

روزنامه کیهان نیز ضمن انتشار خبر آغاز به کار «قرارگاه فجر در نیروی انتظامی با ماموریت تامین امنیت انتخابات»، از قول سعید متنظر المهدی نوشته است که نیروی انتظامی در آستانه انتخابات حتی «قرارهای فیس‌بوکی در پارک‌ها» مشابه «قرار فیس‌بوکی آب‌بازی در پارک آب و آتش» را «رصد» می‌کند، و علاوه بر «رصد شبکه‌ها، برخورد‌ها در فضای مجازی و سایبری انجام می‌شود».

کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، همچنین از قول سعید منتظرالمهدی نوشته است که «نیروی انتظامی در مواردی که احتمال می‌دهد، پیشگیری‌های لازم را انجام داده، اما با افزایش فهم و درک جوانان، امیدواریم چنین اتفاقات مشابهی نیفتد».

فرمانده نیروی قدس سپاه: در انتخابات پیش رو نباید اشتباه کنیم

روزنامه‌های رسالت، کیهان و بهار در شماره بیست و هشتم فروردین‌ماه خبر داده‌اند که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، تاکید کرده که «در انتخابات پیش رو نباید اشتباه کنیم».

به نوشته روزنامه رسالت، قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در دیدار با گروهی به نام «پیش‌کسوتان جهاد و شهادت کرمان» گفته است که «رهبر انقلاب بر حضور مردم در انتخابات، تأکید بسیاری دارند و این از عوامل قدرت جمهوری اسلامی است» و «تأثیر انتخابات باشکوه در ایران بیشتر از مانور نظامی است».

این روزنامه همچنین از قول قاسم سلیمانی نوشته است که «وضع فعلی کشور با گذشته تاریخ ایران و شیعه فرق جدی و اساسی دارد و اگر به آن توجه نشود و احساس مسئولیت نسبت به آن نشود، مشکلاتی ایجاد می‌شود» و «یکی از موضوعات مهمی که امروز با آن مواجه هستیم، ایجاد حساسیت نسبت به شیعیان است و باید نسبت به این موضوع توجه عمومی به وجود آید که در عراق، پاکستان، سوریه دلیل این شیعه‌کشی‌ها چیست و علما در مورد این موضوع نگران هستند».

روزنامه بهار اظهارات فرمانده سپاه قدس درباره انتخابات را در تیتر یک شماره چهارشنبه منتشر کرده و از قول قاسم سلیمانی نوشته که «انتخابات ۹۲ جای اشتباه ندارد».

به نوشته این روزنامه، قاسم سلیمانی همچنین گفته است که «مردم زیاد توجهی به جریانات سیاسی ندارند و در خدمت و گوش‌به‌فرمان ولایت و رهبری هستند و برای مردم ثابت شده که در نظام جمهوری اسلامی اساس ولایت و رهبری است» و علاوه بر این «ما به عنوان پیش‌کسوتان جنگ با اعتماد کامل تحت ولایت و اطاعت رهبری هستیم و بر این اساس قدرت ایران غیرقابل شکست است».

روزنامه کیهان نیز ضمن انتشار اظهارات قاسم سلیمانی درباره انتخابات آینده، از قول فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران نوشته است که «داخل کشور باید توجه به مدیریت و حمایت از مرکزیت نظام اسلامی باشد»، چرا که «قدرت ایران بر بیرون بسیار اثر دارد و موفقیت‌های صنعتی و تکنولوژی ایران موجب سرافرازی جهان اسلام است و مسلمانان احساس قدرت و قوت می‌کنند و این روند تداوم دارد».

احکام اعدام ۹ سارق مسلح در شیراز اجرا شد

روزنامه‌های قانون و اعتماد گزارش داده‌اند که همزمان با آغاز اعدام‌های سال ۹۲، روز سه‌شنبه دست‌کم ۹ نفر در شیراز اعدام شدند، واعدام ۶ نفر از آن‌ها در «ملاء عام» اجرا شد.

روزنامه قانون به نقل از «روابط عمومی دادگستری فارس»، اتهام برخی از اعدام‌شدگان روز سه‌شنبه شیراز را «محاربه»، و اتهام برخی دیگر را «سرقت مسلحانه و ورود به عنف» و «اذیت و آزار زنان» اعلام کرده است.

این روزنامه از ذکر اسامی کامل اعدام‌شدگان خودداری کرده و نوشته است که «احکام اعدام ۶ نفر از این افراد در محل ارتکاب جرم آنان و در ملاء عام اجرا شد» «و ۳ نفر دیگر نیز صبح سه‌شنبه در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند».

روزنامه اعتماد نیز خبر داده که احکام اعدام هر ۹ اعدامی روز سه‌شنبه در شیراز از سوی «شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی شیراز» صادر شده بود.

این روزنامه یادآوری کرده است که «احکام اعدام هر ۹ اعدامی روز سه‌شنبه»، از سوی «شعبه یازدهم دیوان عالی» تائید شده بود و حکم اعدام ۶ نفر از این متهمان «صبح سه‌شنبه در ملاء عام اجرا شد» اما اعدام سه نفر دیگر از این متهمان که محل ارتکاب جرم آنان روستا‌ها و جاده‌های اطراف شیراز بود در «زندان عادل‌آباد شیراز» اجرا شد.
XS
SM
MD
LG