لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

«دسته‌چک سفیدامضای انتخاباتی» برای محمدرضا رحیمی


روزنامه‌های تهران امروز، ابتکار، مردمسالاری و خراسان ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره «چهارمین جلسه دادگاه اختلاس در بیمه ایران» از افشای ماجرای تحویل «دسته‌چک سفیدامضای انتخاباتی» به محمدرضا رحیمی، رئیس پیشین دیوان محاسبات و معاون اول محمود احمدی‌نژاد، خبر داده‌اند.

روزنامه‌های رسالت و کیهان از رسیدن علی لاریجانی به ریاست نهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داده‌اند، و روزنامه دنیای اقتصاد، شرق و اعتماد ضمن تاکید بر «شکست» حداد عادل گزارش داده‌اند که در جریان رقابت‌های درونی جناح حاکم «اصولگرایان سه‌پاره شدند».

روزنامه شرق گزارش داده است که «۶۲ درصد مدال‌آوران ایرانی رقابت‌های علمی جهانی از کشور رفتند».

روزنامه کیهان هم از «پلمب ۸۰ غرفه جشنواره غذاهای سنتی ایران» به اتهام بدحجابی خبر داده است.

افشای تحویل «دسته‌چک سفیدامضای انتخاباتی» به محمدرضا رحیمی

روزنامه‌های تهران امروز، ابتکار، مردمسالاری و خراسان ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره «چهارمین جلسه دادگاه اختلاس در بیمه ایران» خبر داده‌اند که یکی از متهمان این پرونده در دادگاه اعلام کرد که «دسته‌چک سفیدامضای خود را در جریان انتخابات مجلس هشتم در اختیار رئیس وقت دیوان محاسبات (محمدرضا رحیمی) قرار داده است».

روزنامه ابتکار تیتر یک شماره سه‌شنبه را به اظهارات یک از «متهمان پرونده اختلاس بیمه» درباره «دسته‌چک سفیدامضا برای انتخابات مجلس» اختصاص داده و نوشته است که «متهم اصلی پرونده اختلاس در بیمه ایران در دادگاه حاضر شد و از دسته‌چکی ادعایی سخن گفت که در اختیار یکی از مسئولان قرار داده تا به هر میزان که لازم است به نمایندگان کمک مالی شود».

روزنامه خراسان هم از جابر ابدالی متهم ردیف پنجم «پرونده اختلاس بیمه» با عنوان اختصاری «ج. الف» نام برده و نوشته است که او روز دوشنبه در دادگاه گفت که «دسته چک امضاء‌شده‌ام را در آستانه انتخابات دور قبلی مجلس به آقای «م. ر» کسی که در دولت فعلی حضور دارد دادم».

روزنامه خراسان نوشته است که جابر ابدالی در جلسه صبح چهارمین جلسه دادگاه اختلاس بیمه با اشاره به این که «سه سال است در انفرادی هستم»، اعترافاتش درباره محمدرضا رحیمی را انکار کرده بود، اما در جلسه عصر روز شنبه به دادگاه گفت که «دسته‌چک امضاء‌شده‌ام را در آستانه انتخابات دور قبلی مجلس به آقای «م. ر» کسی که در دولت فعلی حضور دارد دادم».

روزنامه‌ مردمسالاری نیز چون روزنامه‌های ابتکار و خراسان اظهارات جابر ابدالی درباره «دست‌چک امضاء شده» را منتشر کرده، اما از ذکر کامل نام «محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد» خودداری کرده و از او با عنوان «م. ر» و «رئیس وقت دیوان محاسبات در سال ۸۶» یاد کرده است.

روزنامه تهران امروز هم خبر داده است که متهم ردیف اول پرونده اختلاس بیمه در دادگاه گفت که «اواخر سال ۸۶ ج- الف (جابر ابدالی) به دفترم آمد و گفت: آقای م. ر رئیس دیوان محاسبات وقت نیاز به پول دارد، من هم ۳۰۰ میلیون تومان به او دادم»، اما «وقتی م. ر در جریان قرار گرفت گفت این پول کم است. ۵۰۰ میلیون تومان دیگر خواست» و «در مجموع ۸۰۰ میلیون تومان تراول از گاوصندوقم به آقای ج- الف دادم تا به آقای م- ر‌ تحویل دهد».

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که الیاس نادران از نمایندگان مجلس که دو سال پیش به صراحت محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد را به عنوان «سردسته باند فساد خانه فاطمی و اختلاس از بیمه ایران» معرفی کرده بود، روز هشتم خرداد در «حاشیه برگزاری چهارمین جلسه دادگاه اختلاس در بیمه ایران» از دادگاه خواست تا «اجازه دهد نام مقامات حاضر در پرونده اعلام شود».

روزنامه خراسان خبر دیگری هم از «دادگاه متهمان اختلاس از بیمه ایران» منتشر کرده و از قول سیامک مدیر خراسانی قاضی این پرونده نوشته است که «قسمت دوم این پرونده که مربوط به استانداری است خواهید دید که مبلغ اختلاس در بیمه ایران در قبال آن چیزی نیست».

جزئیات مربوط به اختلاس در استانداری تهران که قاضی سیامک مدیرخراسانی به آن اشاره کرده تاکنون منتشر نشده است، اما دو سال پیش پس از انتشار اخباری در این باره مرتضی تمدن استاندار فعلی تهران ادعا کرد که این اختلاس در دوره استاندار قبلی انجام شده است، و این در حالی است که کامران دانشجو استاندار قبلی تهران اکنون به وزارت علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد رسیده است.

شکست حداد عادل در وزن‌کشی اصولگرایانه

روزنامه‌های رسالت و کیهان خبر پیروزی علی لاریجانی در مقابل غلامعلی حداد عادل در رقابت بر سر ریاست مجلس نهم را منتشر کرده، و روزنامه دنیای اقتصاد، شرق و اعتماد ضمن تاکید بر «شکست» حداد عادل گزارش داده‌اند که در جریان رقابت‌های درونی جناح حاکم «اصولگرایان سه‌پاره شدند».

لاریجانی با ۱۷۳ رای به عنوان ریاست موقت مجلس نهم انتخاب شد با تاکید بر این که «علی لاریجانی با کسب ۱۷۳ رأی به عنوان رئیس موقت مجلس نهم برگزیده شد و محمدرضا باهنر با ۱۷۷ رای و محمدحسن ابوترابی فرد با ۱۶۷ رای به عنوان نواب اول و دوم ریاست مجلس انتخاب شدند»، نوشته‌اند که در رقابت بر سر ریاست مجلس «غلامعلی حداد عادل هم ۱۰۰ رای» را به خود اختصاص داد و از رسیدن به ریاست مجلس بازماند.

روزنامه رسالت نوشته است که «حسین سبحانی‌نیا با ۱۴۷ رأی، علیرضا منادی با ۱۴۷ رأی، شاهین محمدصادقی با ۱۴۴ رأی، محمدحسین فرهنگی با ۱۳۵ رأی، جواد جهانگیرزاده با ۱۲۷ رأی و محمد دهقان با ۱۲۳ رأی از مجموع ۲۷۶ رأی مأخوذه به عنوان دبیران هیئت رئیسه موقت مجلس نهم برگزیده شدند» و همچنین «عبدالرضا مصری با ۱۶۴ رأی، ‌سیدشریف حسینی با ۱۵۰ رأی و محمد آشوری با ۱۳۲ رأی از مجموع ۲۶۸ رأی مأخوذه به عنوان ناظران هیئت رئیسه موقت مجلس نهم انتخاب شدند».

روزنامه دنیای اقتصاد به صراحت با تیتر «شکست حداد عادل در وزن‌کشی اصولگرایانه» نوشته بالاخره رقابت تنگاتنگ بر سر ریاست مجلس نهم «میان علی و غلامعلی، نامزدهای دو جریان اصولگرایی یکی از قم و دیگری از تهران، روز دوشنبه با پیروزی لاریجانی پایان یافت».

روزنامه شرق با تیتر «اصولگرایان مجلس سه‌پاره شدند» نوشته روز هشتم خرداد «رئیس مجلس نهم رسما مشخص شد؛ علی بر غلامعلی غلبه کرد» و «فراکسیون اصولگرایان مجلس هم حالا بعد از هشت سال در اکثریت مطلق بودن آردش را بیخته که نه، ریخته؛ الک هم که دیگر به کارش نمی‌آید».

در گزارش روزنامه شرق تاکید شده که به رغم آن که در مجلس نهم «اصولگرایان در اکثریت مطلق هستند اما فراکسیون‌شان نه» و «اصلا فعلا فراکسیونی به نام اصولگرایی که چتری باشد برای هر ۲۸۰ اصولگرا، روی سرشان نیست» و اکنون «اصولگرایان سه‌پاره شدند: رهروان ولایت، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری».

این روزنامه تاکید کرده است که «پس از ریاست علی لاریجانی دیگر اصولگرایان وارد بازی بی‌برگشت شده‌اند؛ بازی بی‌اتحاد» و «این را می‌شود از فتح تمام کرسی‌های هیئت‌ رئیسه مجلس توسط تیم لاریجانی فهمید؛ فتحی که از یک خیز خبر می‌دهد».

روزنامه اعتماد هم با اشاره به این که غلامعلی حداد عادل چند روز پیش گفته بود «رئیس مجلس در صحن مجلس انتخاب می‌شود» نوشته است که «حداد عادل معتقد بود در بین اصولگرایان رای قابل توجهی دارد اما روز دوشنبه در صحن مجلس تقدیر بر خلاف انتظار وی رقم خورد و علی لاریجانی در مقابل صد رای حداد توانست با ۱۷۳ رای به عنوان رئیس موقت مجلس نهم بر صندلی ریاست بنشیند» و «یاران حداد عادل» حتی به هیچ یک از ۱۲ کرسی هیئت رئیسه نیز دست پیدا نکردند و «از شانس خوبی برای حضور در هیئت رئیسه هم برخوردار نبودند».

روزنامه اعتماد با اشاره به تبدیل «فراکسیون اصولگرایان مجلس» به طیف‌های مختلفی چون «جبهه پایداری، رهپویان و ایثارگران» حامی حدادعادل، و «رهروان ولایت» که عنوان تازه حامیان علی لاریجانی است، نوشته است که «فراکسیون اصولگرایان در دوره گذشته همه اعضای این طیف مجلس را زیر یک پرچم جمع می‌کرد، اما پس‌لرزه‌های حوادث سیاسی کشور در دوره مجلس هشتم سبب شد تا اصلاح‌طلبان غایب میدان رقابت باشند و اصولگرایان به رقابت درون‌گروهی بپردازند».

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد، درباره اختلافات تازه در «فراکسیون اصولگرایان» به روزنامه اعتماد گفته است که «عمده اختلاف رهروان ولایت با پایداری‌ها این بود که طیفی که از آقای حداد عادل حمایت می‌کرد معتقد بود اصلاح‌طلب‌ها و اقلیت‌های مذهبی در جلسات نباشند در حالی که این افراد به طور کلی ۱۵ نفر می‌شوند و در جایی که شورای نگهبان افراد را تایید می‌کند نباید به این اختلافات دامن زد» و «جبهه پایداری بیشتر رادیکال عمل کرد تا جبهه متحد» که «در ‌‌نهایت بخش بزرگی از اصولگرایان جذب رهروان شدند».

غلامعلی حداد عادل، پدر عروس رهبر جمهوری اسلامی و پدر همسر مجتبی خامنه‌ای، یکی از پسران علی خامنه‌ای است که در جریان انتخابات ریاست سال ۸۴ مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده به دخالت‌های او در انتخابات اعتراض کرد، و در جریان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ نیز بار‌ها از مجتبی خامنه‌ای به عنوان یکی از چهره‌های قدرتمند «بیت رهبری» و دخیل در انتخابات و سرکوب‌های پس از آن نام برده شده است.

«۶۲ درصد نخبگان المپیادی از ایران رفتند»

روزنامه شرق گزارش داده است که «۶۲ درصد مدال‌آوران ایرانی رقابت‌های علمی جهانی از کشور رفتند».

این روزنامه در تیتر یک شماره نهم خرداد گزارشی با عنوان «المپیاد مهاجرت» منتشر کرده و نوشته است که «روند مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از کشور سیر صعودی به خود گرفته است و ۶۲‌ درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادی کشور طی ۱۴ سال گذشته به کشور‌های توسعه‌یافته دنیا اعم از آمریکا و کانادا مهاجرت کرده‌اند».

محمدحسین نجاتی در روزنامه شرق نوشته است که «از مجموع ۲۲۵ دانش‌آموز ایرانی که طی سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۶ در ۵۳ المپیاد جهانی شرکت کردند بیش از۱۴۰ نفر معادل ۶۲.۲ درصد آن‌ها هم‌اکنون در یکی از دانشگاه‌های مطرح دنیا در آمریکا و کانادا تحصیل می‌کنند».

در این گزارش آمده است که «گستره مهاجرت مدال‌آوران و دانش‌آموزان دیروز ایران و دانشجویان، اساتید و سرمایه امروز کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد، هم‌اکنون ۶۹.۲ درصد مدال‌آوران در المپیاد فیزیک، ۷۶.۷ درصد ریاضی، ۵۰‌ درصد کامپیو‌تر و ۵۰‌ درصد شیمی خارج از مرز جغرافیایی کشور و اکثرا عضو دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر‌تر و تاثیر‌گذاری در دنیا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام‌آی‌تی، کالیفرنیا، کمبریج، جان هاپکینز و پرینستون در آمریکا و دانشگاه تورنتو و سایمون فریز در کانادا هستند».

به نوشته روزنامه شرق، «مبدا ۹۴‌ درصد» المپیادی‌هایی که از ایران مهاجرت کرده‌اند «از سکوی پرتابی به ‌نام دانشگاه صنعتی ‌شریف» و «مقصد ۶۶.۴ درصد آنها آمریکا» است.

این روزنامه نوشته است که «سرمایه‌هایی که در کنار سایر نخبگان ایرانی که مارک یا برچسب حضور در المپیاد‌های جهانی را ندارند و با چراغ خاموش پا از جغرافیای مرزی کشور بیرون می‌گذارند، بخش عمده‌ای از جامعه نخبگان ایرانی در کشورهای توسعه‌یافته را تشکیل می‌دهند».

روزنامه شرق نوشته است که «غم‌انگیز‌تر آن که بر اساس پژوهش صورت گرفته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیش از ۷۰‌ درصد دانشجویان دکترای آن دانشگاه که موفق به دریافت مدرک دکترای خود شده‌اند به فکر مهاجرت هستند».

پلمب ۸۰ غرفه جشنواره غذاهای سنتی ایران به اتهام بدحجابی

روزنامه کیهان از «پلمب ۸۰ غرفه جشنواره غذاهای سنتی ایران» به اتهام بدحجابی خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، ماموران نیروی انتظامی تهران «در ادامه طرح تشدید امنیت اخلاقی و برخورد با بدپوششی، بدحجابی و مانکن‌ها، بعدازظهر روز یک‌شنبه به نخستین جشنواره غذاهای سنتی ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران مراجعه کردند» و «۸۰ غرفه این نمایشگاه را به دلیل بدحجابی غرفه‌داران و فروشندگان آنها پلمب کردند».

روزنامه کیهان همچنین نوشته است که «معاون نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ» نیز در جریان این عملیات با ماموران نیروی انتظامی در محل جشنواره غذاهای سنتی ایران حضور داشته و «پس از بررسی وضعیت» غرفه‌ها، «نسبت به تذکر به غرفه‌داران بدحجاب و بدپوشش اقدام و تعدادی از آنها را نیز دستگیر کردند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «برخورد با مصادیق بدحجابی در این نمایشگاه که از روز شنبه آغاز شده است همچنان ادامه دارد و ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ هم اکنون نیز در محل برگزاری این نمایشگاه مستقر هستند و با مراجعه‌کنندگان و فروشندگان متخلف برخورد می‌کنند».
XS
SM
MD
LG