لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

توصیه کیهان به حسن خمینی برای کناره‌گیری از انتخابات


روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، ضمن انتشار یادداشتی با تیتر «از توطئه اصلی غافل نشوید» خواهان «خانه‌تکانی» در وزارت خارجه و دستگاه اجرایی شده است.

همزمان روزنامه شهروند گزارش داده است که ائمه جمعه چندین شهر در نماز جمعه این هفته خود در اظهاراتی علیه مهاجمان به سفارت عربستان در تهران گفته‌اند: «کار نفوذی‌ها بود.»

این روزنامه از جمله خبر داده است که امامی کاشانی نیز در خطبه‌های نماز جمعه تهران حمله‌کنندگان به سفارت عربستان را «نفوذی، احمق و نادان» توصیف کرده است.

روزنامه قانون خبر داده است که «صفرعلی براتلو معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران به دلیل «سوء مدیریت» در جریان حمله به سفارت عربستان سعودی از سمت خود برکنار شده است.

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره شنبه خود از «آغاز نشست دوروزه کارشناسی ایران و ۱+۵ در ژنو» خبر داده و نوشته است: همزمان با برگزاری این نشست «جان‌ کری از آمادگی‌ کامل آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها سخن گفت».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سرمقاله کیهان به حسن خمینی توصیه کرده است که از فرصت عدم شرکت در آزمون اجتهاد نامزدهای مجلس خبرگان برای کناره‌گیری از انتخابات استفاده کند و همزمان به شورای نگهبان تأکید کرده است که از تأئید اجتهاد نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی خودداری کند.

روزنامه شرق در تیتر یک خود از «احتمال احراز اجتهاد غایبان در آزمون» برگزار شده توسط شورای نگهبان خبر داده و نوشته است: «سخنگوی شورای نگهبان اظهارات تازه‌ای را دربارهٔ وضعیت کسانی که در آزمون اجتهادی شرکت نکرده‌اند بیان کرده است.»

روزنامه قانون ضمن انتشار گزارشی با تیتر «تونل‌های پولی‌زوری» گزارش داده است که از خبر پولی شدن تونل‌ها وقت زیادی نمی‌گذرد، اما می‌بینیم به گفته شورای شهر زمان اجرا شدن آن رسیده، هرچند این خبر با واکنش‌های زیادی از جمله واکنش استاندار، فرماندار و حتی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

اکبر ترکان، مشاور عالی حسن روحانی، در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد دربارهٔ بازتولید تفکر احمدی‌نژادی در حاکیت هشدار داده است.

مشاور ارشد حسن روحانی با تأکید بر این که «تفکر احمدی‌نژادی در حال تولید است»، به این روزنامه گفته است: «تولید این تفکر به منزله تأثیرگذاری و مثبت بودن آن نیست بلکه به دلیل این است که یک منبعی هر لحظه در حال تولید آن است.»

روزنامه شهروند از «۱۱ هزار و ۸۰۰ پزشک» گم شده در سیستم بهداشت و درمان خبر داده است. این روزنامه از قول علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نوشته است: «در مطالعه‌ای هم که مربوط به یک ‌سال و نیم پیش است، مشخص شده که ۱۱هزار و ۸۰۰ نفر از کسانی که در رشته‌های مختلف پزشکی فارغ‌التحصیل شده‌اند، به نظام پزشکی و به وزارت بهداشت مراجعه نکرده‌اند. اینها یا در بخش‌های دیگر فعال شده‌اند یا مهاجرت کرده‌اند. ما آمار دقیقی از این افراد نداریم.»

روزنامه ایران در تیتر یک خود از «آغاز ثبت نام متقاضیان خرید کالا» خبر داده و نوشته است: «دومین بخش سیاست تسهیلاتی بسته ضد رکود دولت از امروز آغاز می‌شود. در حالی که با ثبت‌ نام ۱۱۰ هزار متقاضی برای دریافت وام ۲۵ میلیونی خودرو بخش نخست سیاست تسهیلاتی دولت در بسته ضد رکود به اتمام رسیده است، دومین بخش که دربرگیرندگی و اهمیت بیشتری نسبت به خودرو دارد یعنی اعطای کارت ده میلیون تومانی خرید کالاهای بادوام نهایی شد و از امروز کسانی که در اولویت این طرح قرار گرفته‌اند این کارت را دریافت می‌کنند.»

این روزنامه همچنین خبر داده است که از روز شنبه «سامانه ثبت‌ نام تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج باز می‌شود و زوج‌هایی که کد رهگیری دارند، می‌توانند برای دریافت کارت اعتباری در این سامانه ثبت‌نام کنند».

روزنامه نزدیک به سپاه: دستگاه دیپلماسی و اجرایی نیاز به «خانه‌تکانی جدی» دارد

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، ضمن انتشار یادداشتی با تیتر «از توطئه اصلی غافل نشوید» خواهان «خانه‌تکانی» در وزارت خارجه شده است.

این روزنامه راهپیمایی بعد از نماز جمعه این هفته علیه عربستان سعودی را «اعتراضات میلیونی مردم ایران به جنایات آل سعود» توصیف کرده و نوشته است که شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی «برخورد عزتمندانه‌ای را از دستگاه‌های اجرایی و دیپلماسی کشور در مواجهه با تحولات منطقه‌ای مطالبه کردند».

عباس حاجی ‌نجاری یادداشت‌نویس روزنامه جوان با تأکید بر این که روند تحولات منطقه بعد از اعدام شیخ نمر باقر النمر «وارد مرحله جدیدی شده است که بدون تردید نمی‌توان نقش مراکز نظریه‌پردازی غربی ـ صهیونیستی و حتی برخی دولت‌های منطقه را در آن نادیده انگاشت» نوشته است: «طی سال‌های اخیر سعودی‌ها که اجرای بخشی از راهبردهای نظام سلطه در ایجاد جنگ فرقه‌ای و حتی مأموریت اصلی آن را بر عهده داشتند، تقریباً در تمامی عرصه‌ها با شکست و ناکامی» مواجه شده‌اند.

یادداشت‌نویس این روزنامه نوشته است: فارغ از پیامدهای حمله به سفارت عربستان در تهران که «باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی شود و با عوامل اصلی آن برخورد قانونی صورت گیرد، اما این به معنی آن نیست که دیپلماسی کشور در امتداد آن حادثه منفعلانه عمل کرده و از بهره‌گیری از فرصت‌های ایران در عرصه تحولات منطقه غافل مانده و این ماجرا را در امتداد برخی مطبوعات زنجیره‌ای به تقابل داخلی تبدیل کند».

روزنامه جوان با تأکید بر این که «روند دیپلماسی کشور در ماه‌های اخیر در پیگیری حادثه منا و اعدام شیخ نمر باقر النمر «تحقیر عزت ملی را به دنبال داشت» نوشته است: «فرصت‌طلبی بیگانگان و سعودی‌ها در عرصه مسائل داخل زمانی اوج گرفته است که برخی عوامل وابسته به بیگانه در داخل تلاش کرده‌اند با متهم کردن نهادهای انقلابی در این حادثه عملاً با راهبرد کنگره در افزایش تحریم‌ها همراهی کنند.»

روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران تأکید کرده است که «در عرصه دفاعی و امنیتی توانسته‌ایم سناریوهای دشمن را خنثی و مدیریت کنیم، اما در عرصه داخلی و دیپلماسی و در عین وجود ظرفیت‌های ملی این امر تحقق نیافته» نوشته است: «تحولات اخیر نشان داد که دستگاه دیپلماسی و اجرایی کشور در مواجهه با این توطئه نیاز به تغییر استراتژی و خانه تکانی جدی دارد.»

«در انتظار لحظه مرگ تحریم‌ها»

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره شنبه خود از «آغاز نشست دوروزه کارشناسی ایران و ۱+۵ در ژنو» خبر داده و نوشته است: همزمان با برگزاری این نشست «جان ‌کری از آمادگی‌ کامل آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها سخن گفت».

این روزنامه خبر داده است که «نشست کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و ۱+۵ از روز پنج‌شنبه در ژنو آغاز شد و حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه، ریاست تیم کارشناسان ایران را در این نشست دوروزه برعهده دارد».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیشتر در نشستی خبری در تهران گفته بود که «همکاران ما و ۱+۵ در چند روز آینده برای نهایی شدن امور برجام، نشست‌هایی در اروپا خواهند داشت».

روزنامه اعتماد نوشته است: «برنامه جامع اقدام مشترک با تمام فراز و فرودها، اعتراض‌ها و انتقادها در حال طی مسیر خود و رسیدن به روز اجراست. ایران در حال به اتمام رساندن اجرای تعهدهای خود بر اساس برجام است و تاریخ اواخر دی‌ماه را به عنوان نخستین تاریخ محتمل برای روز اجرا اعلام کرده است و جان کری، وزیر امور خارجه ایالات‌ متحده، نیز که در هفته چندین بار در خصوص جزئیات اجرای برجام و نزدیک شدن به روز اجرا با همتای ایرانی خود رایزنی‌های تلفنی و ایمیلی دارد در نشست روز پنج‌شنبه خود با خبرنگاران از نزدیک شدن به روز اجرا سخن گفته است.»

این روزنامه البته نوشته است که سخنان روز پنج‌شنبه جان کری درست چند ساعت پس از آن که کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریمی جدیدی علیه ایران را در داخل خود به تصویب رساند، بیان شده است چرا که این کمیته طرحی را با عنوان «دشوار کردن رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران» تصویب و برای رای‌گیری مجدد، به صحن اصلی مجلس ارجاع داد. در صورتی که این طرح در مجلس و سپس در سنا تصویب شود، به شرط داشتن امضای «باراک اوباما»، رئیس‌ جمهوری آمریکا، ابلاغ خواهد شد.

توصیه نماینده خامنه‌ای در کیهان برای ختم پرونده نامزدی حسن خمینی

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سرمقاله کیهان به حسن خمینی توصیه کرده است که از فرصت عدم شرکت در آزمون اجتهاد نامزدهای مجلس خبرگان برای کناره‌گیری از انتخابات استفاده کند و همزمان به شورای نگهبان تأکید کرده است که از تأئید اجتهاد نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی خودداری کند.

سرمقاله‌نویس کیهان با اشاره به این که «خودداری آقای سید حسن خمینی از شرکت در آزمون خبرگان که نتیجه آن حذف نام ایشان بخوانید انصراف از فهرست نامزدهای مجلس خبرگان است، نظرات و برداشت‌های متفاوتی را به دنبال داشته و گمانه‌زنی‌ها در این باره هنوز هم ادامه دارد» نوشته است که این عدم شرکت «از هوشمندی» حسن خمینی برای «انصراف» از نامزدی حکایت دارد.

حسین شریعتمداری ضمن تأکید بر این که «اخبار دقیقی» در دست دارد که «نشان می‌دهد نه فقط از آقای سید حسن خمینی نیز مانند سایر نامزدها برای شرکت در آزمون مجلس خبرگان دعوت شده است، بلکه دعوت اختصاصی از ایشان هم صورت گرفته است»، سه‌گانه منتشر شده در رسانه‌ها درباره عدم شرکت حسن خمینی در آزمون اجتهاد را به ترتیب «درخواست دعوت ویژه»، «دون شان دانستن شرکت در آزمون اجتهاد» و «نگرانی ازخروج ناموفق از آزمون» عنوان کرده است.

کیهان سپس نوشته است: «اگر گمانه‌های یاد شده را با توجه به شواهد و دلایلی که به آن اشاره داشتیم، در خودداری آقای سید حسن خمینی از شرکت در آزمون خبرگان ناکافی تلقی کنیم، تنها یک علت دیگر باقی می‌ماند که می‌تواند فرزند یادگار حضرت امام را از شرکت در آزمون خبرگان منصرف کرده باشد و آن، خروج هوشمندانه از دامی است که سیاست‌بازان آلوده پیش پای ایشان پهن کرده بودند.»

این روزنامه دربارهٔ حامیان حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان نیز نوشته است: «فقط یک نیم‌نگاه به هویت برخی از کسانی که این روزها پرچم حمایت از نامزدی آقای سید حسن خمینی برای انتخابات خبرگان را روی دست گرفته و زیر این پرچم سینه می‌زدند به وضوح نشان می‌دهد که برخی از آنها - تأکید می‌شود برخی از آنها و نه همه آنان- نه فقط کمترین ارادتی به حضرت امام ندارند» و البته همزمان به خود حسن خمینی هم به طور ضمنی هشدار داده است که «استفاده از انتساب فرزند محترم یادگار حضرت امام به آن بزرگوار نمی‌تواند توجیه‌کننده انحراف افراد و جریانات دور شده از خط امام باشد».

نماینده علی خامنه‌ای در پایان سرمقاله کیهان از شورای نگهبان خواسته تا عدم حضور حسن خمینی در آزمون اجتهاد را به معنای انصراف وی از نامزدی تلقی کند و نوشته است: «این روزها نظریه‌ای با قید احتمال مطرح شده است که شاید اجتهاد کسانی که در آزمون شرکت نکرده‌اند نیز از طریق دیگری احراز شود. این فرمول هر چه باشد و برای هر یک از داوطلبان شرکت نکرده در آزمون قابل بررسی باشد، به دلیلی که اشاره می‌شود مصلحت نیست دربارهٔ فرزند یادگار حضرت امام به‌ کار گرفته شود، زیرا می‌تواند این توهم را در افکار عمومی پدید آورد که شورای محترم نگهبان برای فرزند یادگار امام استثنا قائل شده است و حال آن که توهم استثنا با ساحت مقدس امام راحل و بینش و منش آن بزرگوار همخوانی ندارد».

این روزنامه حتی خطاب به حسن خمینی نوشته است که اگر شورای نگهبان اجتهاد وی را بدون شرکت در آزمون تأئید کند در آن صورت «برخی از افراد و جریاناتی که در داخل و خارج کشور برای تخطئه نظام گوش خوابانیده‌اند، بر این طبل فریب می‌کوبند که گویی فرزند یادگار امام نگران عدم موفقیت خود در آزمون بوده است».

احتمال احراز اجتهاد نامزدهای غایب در آزمون شورای نگهبان

روزنامه شرق در تیتر یک خود از «احتمال احراز اجتهاد غایبان در آزمون» برگزار شده توسط شورای نگهبان خبر داده و نوشته است: «سخنگوی شورای نگهبان اظهارات تازه‌ای را دربارهٔ وضعیت کسانی که در آزمون اجتهادی شرکت نکرده‌اند، بیان کرده است.»

به نوشته این روزنامه، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در تازه‌ترین اظهاراتش به نظر محمد مؤمن عضو فقهای این شورا اشاره کرده و گفته است: «بنا بر اعلام نظر آیت‌الله مؤمن، عضو فقهای مجلس خبرگان رهبری، ممکن است در ادامه بررسی صلاحیت‌ها، داوطلبی که در آزمون شرکت نکرده است، شرایط اجتهادش محرز شود و بتواند در ادامه مسیر انتخابات حضور داشته باشد.»

شرق با تأکید بر این که این اظهارات نجات الله ابراهیمیان می‌تواند «تازه‌ترین موضع شورای نگهبان دربارهٔ وضعیت بررسی صلاحیت نامزدهایی باشد که در آزمون اجتهادی خبرگان شرکت نکرده‌اند» یادآوری کرده است که «این آزمون در دو مرحله، یکی در ۱۵ شهریور و دیگری در ۱۵ دی برگزار شد؛ آن هم با چهره‌های غایب نام‌آشنا که شاید بحث‌برانگیزترین آنها سید حسن خمینی بود».

این روزنامه همچنین نوشته است: «با نگاهی به مواضع جدید شورای نگهبان دربارهٔ آنها که آزمون نداده‌اند و نیز راه‌های دیگری که دربارهٔ احراز صلاحیت نامزدهای خبرگان وجود دارد، به نظر می‌رسد که یا شورای نگهبان دربارهٔ مواضع خود به‌ویژه دربارهٔ نامزدهای مطرح، تغییراتی را اعمال کرده یا آن که می‌خواهد برخلاف چند روز گذشته و تنها ملاک قرار دادن آزمون ‌دادن یا ندادن نامزدهای واجد شرایط آزمون، راه‌های دیگر یعنی سوابق علمی و تدریسی نامزدها را مورد توجه قرار دهد.»

شرق تأکید کرده است که «در این ‌صورت راه هنوز برای تأیید صلاحیت سید حسن خمینی و برخی از نامزدهای نام‌آشنای غایب در روز برگزاری آزمون وجود خواهد داشت».

این روزنامه همزمان از انتقاد «یک منبع نزدیک به بیت آیت‌الله خمینی» از «انتشار اخبار غیرموثق دربارهٔ سید حسن خمینی» خبر داده و نوشته است: بیت آیت‌الله خمینی «در مسیر قانون گام برمی‌دارد».

به نوشته روزنامه شرق، همین «منبع نزدیک به بیت آیت الله خمینی» با انتقاد از «برخی رسانه‌ها و افراد که خود را بعضاً حامی و هوادار آیت‌الله سید حسن خمینی می‌خوانند»، «این ‌دست رسانه‌ها را فاقد اعتبار و البته بدون ارتباط با بیت» معرفی کرده و گفته است: «این رسانه‌ها اخبار غیرموثق و غیردقیقی را دربارهٔ آیت‌الله سید حسن خمینی و اجازات ایشان از مراجع تقلید منتشر کردند» و «با انتشار این نوع اخبار غیرموثق، بهانه به دست مخالفان و منتقدان و بدخواهان امام داده و باعث تداوم و تشدید هجمه و موج تخریب‌ها علیه بیت امام شدند».

واکنش‌ها به «تونل‌های پولی-زوری»

روزنامه قانون ضمن انتشار گزارشی با تیتر «تونل‌های پولی‌زوری» گزارش داده است که از خبر پولی شدن تونل‌ها وقت زیادی نمی‌گذرد اما می‌بینیم به گفته شورای شهر زمان اجرا شدن آن رسیده هرچند این خبر با واکنش‌های زیادی از جمله واکنش استاندار، فرماندار و حتی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

این روزنامه با اشاره به اظهارات معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران دربارهٔ «لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری همچون تونل‌ها» که در نوبت بررسی شورای اسلامی شهر تهران قرار دارد، از قول غلامحسین آرام نوشته است: «این لایحه پس از بحث و بررسی در شورای شهر به فرمانداری ارسال و در مرحله بعد در کمیته انطباق توسط اعضا بررسی می‌شود اگر خلاف قانون باشد به شورا ابلاغ و اگر مقایرتی وجود نداشته باشد به قانون تبدیل می‌شود.»

این مقام فرمانداری تهران با تأکید بر این که «این لایحه در شورا به تصویب اعضا نخواهد رسید، چرا که تردد را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد» گفته است: «اخذ عوارض برابر قانون شرایطی دارد که باید ابتدا به تأیید وزارت کشور برسد و پروسه قانونی مختص به خود را دارد.»

الهام رستمی در گزارش روزنامه قانون به مخالفت علیرضا دبیر عضو شورای شهر تهران با این لایحه نیز اشاره کرده است. علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، با تأکید بر این که «تونل‌ها با پول مردم ساخته شده» گفته است: «مگر می‌شود با عوارضی که از مردم گرفته‌ایم و تونل ساخته‌ایم، دوباره از آنها برای تردد پول دریافت کنیم؟!»

علیرضا دبیر حتی در بخشی از اعتراضات خود به شهرداری تهران گفته است: «به مدیران شهرداری پاداش‌های ۳۵۰ میلیون تومانی پرداخت شده است که اگر این امر صحت داشته باشد شهرداری برای تأمین هزینه‌های خود کافی است کمی صرفه‌جویی کند نه این که از معابر و تونل‌ها و پل‌هایی که با پول خود شهروندان ساخته شده عوارض تردد دریافت کند.»

روزنامه قانون همزمان از اقبال شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران به عنوان حامی لایحه اخذ عوارض از تونل‌ها و معابر خاص نام برده است. به نوشته این روزنامه، اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران، گفته است: در صورت تصویب این لایحه در شورای شهر «کارت‌های اعتباری برای استفاده از خدمات حمل‌ونقل در شهر تهران در نظر گرفته خواهد شد که شهروندان می‌توانند با تهیه آنها از پارکینگ‌های درون‌شهری و حاشیه‌ای، اتوبوس، تاکسی، مترو و همچنین تردد در تونل‌ها و بزرگراه‌های شهری عوارض و هزینه‌ها را بپردازند و روی شیشه جلوی خودروی دارندگان این گونه کارت‌ها میکروچیپ‌هایی نصب می‌شود که هنگام تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌ها به صورت الکترونیک عوارض در نظر گرفته شده، اخذ و از مبلغ کارت کسر خواهد شد و دارندگان می‌توانند نسبت به شارژ مجدد مبلغ آن اقدام کنند».

جمشید زمانی، وکیل دادگستری، اما به روزنامه قانون گفته است: «دریافت عوارض از تونل‌ها و پل‌ها به نوعی استفاده انحصاری از این مشترکات محسوب می‌شود و غیرقانونی است.»

به گفته این حقوقدان «تصویب هر نوع عوارض برای استفاده از خیابان‌ها مغایر صریح قانون مدنی است و به نوعی تضییع حقوق افراد است» چرا که بر اساس قوانین مدنی در ایران «مالکیت اشخاص نسبت به مشترکات عمومی یک مالکیت مطلق است و هر شخصی می‌تواند از آن استفاده کند».

XS
SM
MD
LG