لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

امیدواری مقام ایرانی به پایان حملات عربستان به یمن «در ساعات آینده»


حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که حملات هوایی عربستان سعودی علیه شورشیان شیعه حوثی در خاک یمن «در ساعات آینده» متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت، گفت: «خوش‌بین هستیم که در ساعات آینده در پیرو مجموع تلاش‌هایی که شده است شاهد توقف حملات نظامی به یمن باشیم.»

وی همچنین اضافه کرد: «ما خوش‌بینیم که در ساعات آینده شاهد آن باشیم که گروه‌های مختلف یمنی بر سر میز مذاکره گرد آیند و برای تقویت روند سیاسی در این کشور تلاش کنند.»

شورشیان شیعه حوثی سال گذشته با یورش به صنعا، دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری قانونی یمن از منظر سازمان ملل، را سرنگون کردند. آقای منصور هادی در فوریه گذشته به شهر عدن در جنوب یمن گریخت و به دنبال پیشروی شورشیان به عربستان پناهنده شد.

در همین حال ائتلافی از کشورها، به رهبری عربستان سعودی، از ششم فروردین حملات هوایی و بمباران مواضع حوثی‌ها را با هدف متوقف کردن پیشروی آنها شروع کرده‌اند.

از سوی دیگر مقامات ایران که خود به حمایت از حوثی‌های یمن متهم هستند بارها به مداخله نظامی عربستان در یمن اعتراض کرده و پیش‌‌بینی کرده‌اند که این اقدامات شکست خواهد خورد.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه گفت که «در یمن ساختار نظامی وجود ندارد که به آن حمله شود و حملات انجام شده علیه اهداف غیرنظامی است».

آقای ظریف روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، یک طرح صلح چهارمرحله‌ای را برای برقراری صلح در یمن ارائه کرده بود، شامل آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوی گروه‌های یمنی با یکدیگر، و تشکیل دولتی فراگیر برای پایان دادن به درگیری‌ها.

عربستان با طرح ایران برای حل بحران یمن مخالفت کرده و عادل الجبیری، سفیر این کشور در آمریکا، گفت که «تهران نمی‌تواند در مذاکرات در خصوص آینده یمن» حضور داشته باشد.

در همین حال وزارت خارجه ایران کاردار عربستان در تهرانرا روز دوشنبه در اعتراض به اصابت یک راکت به نزدیکی سفارت ایران در صنعا در احضار کرد.

ايالات متحده آمريکا نیز حمايت خود را از ائتلاف بين‌المللی به رهبری عربستان سعودی در نبرد با شورشيان شيعه ‌مذهب حوثی اعلام کرده است.

در همین حال این کشور يک ناو هواپيمابر و يک ناو موشک‌‌انداز را به آب‌های اطراف يمن اعزام کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز پیشتر و با صدور قطعنامه‌ای حوثی‌های یمن را تحریم تسلیحاتی کرده است.

XS
SM
MD
LG