لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

ترکمنستان ماهیگیرهای ایرانی را آزاد کرد


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران خبر داد که دولت ترکمنستان چهار ماهیگیر ایرانی را که بر اساس گزارش‌ها از اواخر آذرماه به اتهام «عبور غیرمجاز» از مرز دریایی این کشور دستگیر شده بودند آزاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، به نقل از وب‌سایت جمهوریت، حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه، روز سه‌شنبه، ۵ اسفند، همچنین خبرهای منتشر شده درباره کشته شدن یک ماهیگیر ایرانی بر اثر شلیک «نیروهای پلیس دریایی ترکمنستان» را تکذیب کرد.

به گفته آقای قشقاوی، این چهار ماهیگیر ایرانی پس از برگزاری یازدهمین اجلاس مشترک کنسولی ایران و ترکمنستان آزاد شده‌اند.

پیش از این خبرگزاری دولتی ایرنا از غرق شدن یک قایق ماهیگیری ایرانی در اواخر آذرماه بر اثر شلیک «نیروهای پلیس دریایی ترکمنستان» خبر داده و افزوده بود که بر اساس اظهارات شاهدان «یک ماهیگیر کشته شده و بقیه به اسارت پلیس دریایی ترکمنستان درآمده‌اند».

به گفته این خبرگزاری، این ماهیگیران ساکن روستاهای خواجه‌نفس و چپقلی در استان گلستان ایران بوده‌اند.

پس از انتشار این خبر، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، کشته شدن یک ماهیگیر ایرانی در مرزهای ترکمنستان را تکذیب و در عین حال دستگیری تعدادی از ماهیگیران را تائید کرده بود.

ترکمنستان یکی از همسایگان شمالی ایران است که ۷۹۹ کیلومتر مرز خشکی و ۴۰۷ کیلومتر مرز آبی مشترک با ایران دارد.

استان گلستان ایران ۹۰ کیلومتر مرز آبی با کشور ترکمنستان دارد. بر اساس گزارش‌ها ایران در سال ۹۲ در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان یک پاسگاه دریایی با نام «مختومقلی» تاسیس کرده ‌است.

در همین حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز خبر داد که شش زندانی محکوم به حبس «ابد و طولانی‌مدت» صبح روز چهارشنبه، ۶ اسفند، از قطر به ایران بازگردانده شده‌اند.

به گفته مقامات وزارت خارجه ایران، بیش از سه هزار و ۵۰۰ ایرانی در حال حاضر به دلایل مختلف در زندان‌های خارج از کشور محبوس هستند.

XS
SM
MD
LG