لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۶

شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل گینه


تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی تدارکاتی‌اش پس از صعود به جام جهانی، در ورزشگاه تقریباً خالی از تماشاگر آزادی با نتیجه ۲-۱ مغلوب گینه شد.

حملات ایران در نیمه نخست، راهی به درون دروازه رقیب آفریقایی نیافت. شوت‌های سنگین نکونام، حدادی‌فر و دژآگه، تغییری در نتیجه ایجاد نکرد تا این که کوین کنستانت بازیکن تیم آث میلان با شوت زمینی، گل نخست تیمش را به ثمر رساند. منتظری و جلال حسینی به توپ پشت کردند، محاسبه مسیر و جهت‌یابی دانیال داوری نیز دقیق نبود.

بازیکنان ایران در شوک این گل بودند که یک دقیقه بعد ابراهیم ترائوره مهاجم اشتوتگارت با شوت سنگین از پشت قوس محوطه جریمه، گل دوم گینه را به ثمر رساند. آشفتگی ساختار دفاعی ایران روی گل دوم نمایان بود.

بین دو نیمه کارلوس کی‌روش سه تعویض انجام داد و سه بازیکن کم‌فروغ را بیرون کشید. جباری و منتظری که در قطر بازی می‌کنند، همراه با شجاعی از زمین خارج شدند. با ورود خسرو حیدری و بیت آشور، نفوذهای بی‌امان گینه از سمت راست زمین مهار شد. در نیمه نخست، منتظری در این نقطه توپ می‌زد که پست تخصصی‌اش نبود و آزمایش خوبی نیز پس نداد.

عملکرد نیمه دوم ایران به مراتب بهتر از وقت اول بود. حتی شوت جهانبخش نیز به تیر عمودی خورد. در چند نوبت نیز مانند نیمه نخست، نبی یاتارا سنگربان تیم آرله فرانسه نجات‌بخش تیمش شد.

در دقیقه ۵۴ کار ترکیبی زیبای تیم ایران به گل انجامید. حرکات پا به توپ و یورش موفق دژآگه به قلب دفاع گینه، پرش هوشیارانه جهانبخش از روی توپ و ضربه بی‌نقص رضا قوچان‌نژاد، اختلاف را به حداقل رساند. قوچان‌نژاد در هفتمین بازی پیاپی توانست برای تیم ملی گلزنی کند. او حالا در۱۱ بازی ملی خود، ۹ گل به ثمر رسانده که کارنامه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود.

ایران که در نیمه دوم بازی روان‌تری به نمایش گذاشته بود، در دقیقه ۶۹ با ضربه سر نکونام می‌توانست گل مساوی را بزند. یک دقیقه بعد هم شوت دژاگه را یاتارا مهار کرد. در دقیقه ۷۲ داوری در موقعیت تک به تک، توپ سوما مهاجم گینه را با پای چپ دفع کرد و به کرنر فرستاد.

در دقایق پایانی بازیکنان گینه وقت‌کشی را در دستور کار خود قرار دادند. موضوعی که باعث شد داور مسابقه، هفت دقیقه وقت اضافه بگیرد، اما این دقایق نیز مانع از شکست ایران نشدند. تیم ملی ایران فروردین ۹۳ و بعد از اتمام لیگ برتر راهی اردوی آفریقای جنوبی و سپس اردوی اروپا خواهد شد.

در ترکیب تیم ملی ایران دانیال داوری (دقیقه ۷۷ علیرضا حقیقی)، سیدجلال حسینی، پژمان منتظری (دقیقه ۴۶ مهرداد بیت‌آشور)، امیرحسین صادقی، مهرداد پولادی، قاسم حدادی‌فر (دقیقه ۸۵ احسان حاج‌صفی)، جواد نکونام، مسعود شجاعی (دقیقه ۴۶ خسرو حیدری)، اشکان دژاگه (دقیقه ۸۵ کریم انصاری‌فرد)، مجتبی جباری (دقیقه ۴۶ علیرضا جهانبخش) و رضا قوچان‌نژاد بازی کردند.

غیر از دژآگه که فرماندهی حملات ایران را برعهده داشت، عملکرد خوب حدادی‌فر که به جای تیموریان مصدوم در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد، از نکات مهم این مسابقه بود، گرچه عنوان بهترین بازیکن زمین نصیب کنستانت شد. انصاری‌فرد و حاج‌صفی هم تنها بازیکنانی بودند که به رغم حضور در دیدار دو روز قبل مقابل کویت، در این مسابقه نیز به میدان رفتند.

کارلوس کی‌روش پس از شکست تیمش در نشست خبری گفت: مطالب مختلفی هست که باید از آن درس بگیریم. به این بازی باید مثبت نگاه کرد تا این یادگیری را در سطح بین‌المللی داشته باشیم. گینه را به ایران آوردیم تا بدانیم در جام جهانی چه چیزی در انتظارمان است.

نکونام کاپیتان تیم ملی هم که رفته‌رفته به رکورد علی دایی در تعداد بازی ملی نزدیک‌تر می‌شود گفت: معلوم شد نیاز به بازی‌های تدارکاتی و اردوهای بیشتری داریم. تاکنون هیچ اردویی نداشتیم و گینه بازیکنان بزرگی دارد که در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بازی می‌کنند.

اشکان دژاگه پرتلاش‌ترین بازیکن ایران در این مسابقه گفت: در نیمه اول خوب نبودیم. با پاس‌های اشتباه توپ را به راحتی در اختیار گینه قرار می‌دادیم. اگر مثل نیمه دوم بازی می‌کردیم گینه نمی‌توانست پیروز شود.

او در پاسخ به این سؤال که برخی فکر می‌کردند ایران به راحتی چهار، پنج گل به گینه می‌زند، گفت: چه کسی این طور فکر می‌کرد؟ اشتباه می‌کردند. گینه تیم بسیار خوب و قدرتمندی است. ما هم هنوز زمان داریم و باید کار کنیم.

زننده تک‌گل ایران هم گفت نتیجه بازی خیلی مهم نیست. در نیمه دوم روان‌تر بازی کردیم، اما باید از ابتدای مسابقه همین گونه بازی کنیم. گینه خیلی بهتر از ما نبود، اما ما زیاد اشتباه کردیم.

مهدی محمدنبی دبیر فدراسیون و سرپرست تیم ملی نیز معتقد بود: این دیدار نشان داد که صد درصد باید اردوی ۶۰ روزه ما برگزار شود. ضمنا پس از بازی، همراه با کی‌روش راهی قطر می‌شویم تا رضایت باشگاه‌های پژمان منتظری و مجتبی جباری را برای حضور آنها در اردوی آفریقای جنوبی جلب کنیم.
XS
SM
MD
LG