لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

پاسخ تند حزب‌الله به وزیر کشور لبنان در دفاع از جمهوری اسلامی


گروه حزب‌الله لبنان در واکنش به سخنان وزیر کشور لبنان علیه رهبر جمهوری اسلامی، عربستان سعودی را «جنایتکار»، «نادان» و «منبع اصلی تروریسم در منطقه» خواند و عربستان را متهم کرد که «با مزدوران خود در حال تفرقه‌آفرینی» در منطقه است.

این گروهدر بیانیه شدیداللحن خود که نسخه‌ای از آن در سایت العهد منتشر شده تاکید کرد که ایران و رهبر جمهوری اسلامی «در کنار ملت‌های مستضعف جهان ایستاده‌اند».

بیانیه تند حزب‌الله پس از آن منتشر می‌شود که نهاد المشنوق، وزیر کشور و از شخصیت‌های جريان المستقبل لبنان، روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره مداخله نظامی عربستان در یمن گفت که «بینی او به خاک مالیده خواهد شد».

پیشتر آيت‌الله علی خامنه‌ای روز پنج‌شنبه، ۲۰ فروردین، خود با اشاره به عمليات نظامی عربستان سعودی و متحدانش عليه حوثی‌های شيعه در يمن گفته بود که «قطعا بينی سعودی‌ها به خاک ماليده خواهد شد».

وزیر کشور لبنان در واکنش به این سخنان گفت: «من از بیروت، پایتختی که بسیار از صاحب این سخن... رنج دیده، به همان اندازه که از اسرائیل رنج دیده است، از پایتختی که هیچ‌ گاه ریاض در برابر آن خسیس نبوده... می‌گویم او... بینی‌اش به خاک مالیده خواهد شد.»

وی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد: «این دوره عربی جدیدی است که در آن اجازه نخواهیم داد فرمانده همه جنگ‌ها و درگیری‌های مذهبی در منطقه، برای کودکان یمن اشک تمساح بریزد، در حالی که کشتار کودکان در سوریه و عراق را رهبری می‌کند.»

در واکنش به این گفته‌ها، حزب‌الله لبنان در بیانیه خود مقایسه به گفته این گروه «جنایات عربستان و حمایت‌های ریاض از تروریسم» با جمهوری اسلامی ایران را «ظالمانه» دانسته است.

این گروه همچنین سران جریان المستقبل را متهم کرده که از به گفته این گروه «قتل عام مردم بی‌دفاع یمن» توسط عربستان سعودی «خرسند» هستند.

نهاد المشنوق در سخنان خود گفته بود که عملیات نظامی عربستان در یمن «برای آزادی آینده تمام جهان عرب از چنگ چیرگی ایران بر کرامتش، سرنوشتش و خواسته مردمانش است».

مواضع حزب‌الله لبنان عليه عمليات نظامی عربستان در يمن هم‌راستا با ديدگاه‌های جمهوری اسلامی ايران است.

در همین حال حسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله لبنان، روز جمعه، هفتم فروردين، گفته بود: «نتيجه اين جنگ روشن است؛ عربستان سعودی شکست خواهد خورد و مردم يمن يک پيروزی انکارناپذير به دست خواهند آورد.»

سعد حريری، رهبر جريان المستقبل لبنان و نخست وزیر سابق لبنان، این اظهارات حسن نصرالله را «کينه‌توزانه» و «منزجرکننده» ناميده و گروه حزب‌الله را متهم کرده بود که «منافع ايران را بر منافع ملی لبنان ترجيح داده است».

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از ششم فروردين حملات هوایی و بمباران مواضع حوثی‌ها را با هدف متوقف کردن پیشروی آنها شروع کردند.

ایران که خود به حمایت از حوثی‌های یمن متهم است بارها به مداخله نظامی عربستان در یمن اعتراض کرده و راه حل بحران این کشور را گفت‌وگوی گروه‌های یمنی با یکدیگر و تشکیل دولتی فراگیر دانسته است.

حوثی‌ها، شیعیان مسلمان ساکن شمال یمن، ماه سپتامبر گذشته پس از کنترل صنعا، عبدربه منصور هادی را در کاخ ریاست جمهوری حبس کردند. او ماه فوریه به عدن گریخت و ماه گذشته نیز با نزدیک شدن حوثی‌ها به این شهر، به عربستان پناهنده شد.

XS
SM
MD
LG