لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

امضای نقشه راه بین ایران و آژانس؛ «توافق مجزا» بر سر پارچین


عکس متعلق به سال ۲۰۱۳
عکس متعلق به سال ۲۰۱۳

بر اساس «نقشه راهی» که روز سه‌شنبه، ۲۳ تیرماه، ساعاتی پیش از اعلام رسمی توافق جامع اتمی ایران با گروه ۵+۱ بین نماینده جمهوری اسلامی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انژری اتمی امضا شد، دو طرف در مورد مسئله سایت نظامی پارچین به «توافقی مجزا» رسیده‌اند.

بر اساس این نقشه راه، ایران و آژانس انرژی اتمی توافق کردند تا پایان سال جاری میلادی، ۲۰۱۵، تمام مسائل «عمده مربوط به گذشته و حال» را که تاکنون حل‌نشده باقی مانده به سرانجام رسانده و راه حلی برای آنها پیدا کنند.

آژانس انرژی اتمی در وین روز سه‌شنبه متن این نقشه راه را با عنوان «نقشه راه برای روشن ساختن مسائل عمده برنامه اتمی ایران مربوط به گذشته و حال» [متن انگلیسی] در وب‌سایت خود منتشر ساخت.

در این سند که به امضای علی‌اکبر صالحی، مدیر سازمان انرژی اتمی ایران و معاون حسن روحانی، از یک سو و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سوی دیگر رسیده است زمان‌بندی وظایف و مسئولیت‌های ایران و آژانس تا ماه پایانی سال جاری میلادی مشخص شده است.

اما شاید مهم‌ترین بند از این نقشه راه مربوط به سایت نظامی پارچین در نزدیکی شهر تهران باشد که در آن آمده است: «ایران و آژانس توافق کردند که در مورد مسئله پارچین ترتیبی مجزا اتخاذ کنند».

با این حال در این بند از نقشه راه جدید ایران و آژانس به هیچ یک از جزئیات این «ترتیب مجزا» اشاره نشده است.

آژانس آخرین بار در روز جمعه، ۸ خرداد، در گزارشی محرمانه که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته بود اعلام کرد که همچنان خواهان پاسخگویی ایران به پرسش‌های خود دربارهٔ دسترسی به پایگاه نظامی پارچین است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید که علی‌رغم نمونه‌‌برداری‌هایی که در بازرسی‌های قبلی از این تأسیسات داشته، به اطلاعات جدیدی دست یافته و باید دوباره از پارچین نمونه‌‌برداری شود، اما تهران در سال‌های گذشته از بازدید مجدد بازرسان آژانس از پارچین ممانعت کرده ‌است.

بر اساس نقشه راهی که روز سه‌شنبه خبر امضا شدنش منتشر شد، ایران و آژانس توافق کرده‌اند که بر سرعت همکاری و گفت‌وگوی خود با هدف حل تمامی مسائل عمده تا پایان سال ۲۰۱۵ بیفزایند.

پیشتر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، در روز شنبه، ۱۳ تیر، از احتمال آماده شدن گزارش این نهاد درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی جمهوری اسلامی تا پایان سال جاری خبر داده بود.

آقای آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این احتمال را مطرح کرده بود که «در صورت همکاری ایران» گزارش این نهاد از تحقیقاتش درباره فعالیت‌های سابق ایران در زمینه تسلیحات اتمی تا پایان سال جاری میلادی آماده شود.

بر اساس نقشه راه تازه ایران و آژانس، ایران موظف است تا تاریخ ۱۵ اوت آینده، یک ماه دیگر، توضیحات خود را به شکل مکتوب و همراه با مدارک مربوطه از مسائل عمده موجود به آژانس تحویل دهد و آژانس وظیفه دارد ظرف یک ماه، تا ۱۵ سپتامبر، این توضیحات را بررسی کرده و سپس اگر سوالی دارد آنها را با ایران مطرح کند.

آن طور که در این نقشه راه آمده است، آژانس درنهایت تا تاریخ ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۵ فرصت دارد «ارزیابی نهایی» خود را از راه حل‌های موجود به شورای حکام این آژانس تحویل دهد.

XS
SM
MD
LG